شهرداری اصفهان در مسیر شفافیت

مشاور شهردار اصفهان در امور شفافیت و مبارزه با فساد با بیان اینکه با راه‌اندازی سامانه شفافیت و شهروندمداری، شفاف‌سازی و دسترسی آزاد به اطلاعات اجرا شده است، گفت: کتاب آموزشی در زمینه حقوق کودکان با عنوان «حقوق کودک، از نگاه کودک» به زودی منتشر خواهد شد.

محمد شریف‌شاهی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: یکی از رئوس برنامه‌هایی که در این دوره مدیریت شهری در دستور کار قرار گرفت، ارتقای حقوق شهروندی است.

وی تاکید کرد: وقتی حقوق شهروندی مطرح می‌شود، دیدگاه این است افرادی که در شهر زندگی می‌کنند، الزاماً و همیشه مخاطب تکالیف از طرف نهادها و مؤسسات عمومی از جمله دولت، شهرداری و امثال آن نیستند و در مقابل تکالیفی که از آنها انتظار می‌رود در شهر و کشور نسبت به جامعه خود داشته باشند، قطعاً حقوق همترازی دارند که باید توسط نهادهای عمومی از جمله شهرداری‌ها رعایت شود و مورد توجه قرار گیرد.

مشاور شهردار اصفهان در امور شفافیت و مبارزه با فساد افزود: با توجه به موازنه حق تکلیف، نحوه مدیریت و تعامل نهاد عمومی و کارکنان آن با مردم موضوعیت پیدا می‌کند، نهادهای عمومی منحصراً دستور دهنده و امر کننده نیستند، بلکه مسئولیت‌هایی برای اداره شهر به نمایندگی از مردم دارند و در مقابل آن باید به مردم پاسخگو و مسئول باشند و یکی از مهم‌ترین وظایف آنها ارتقای حقوق شهروندی است.

وی ادامه داد: برای اینکه حقوق شهروندی از جایگاه شایسته برخوردار باشد، باید آگاهی از آن ها وجود داشته باشد زیرا بسیاری از افراد از حقوق خود آگاه نیستند و در مقابل تکالیفی بر عهده دارند که امکان دارد نسبت به آن آگاهی لازم را نداشته باشند.

شاهی با بیان اینکه گاهی آگاه‌سازی شهروندان از حقوق خودشان توسط دستگاه‌های عمومی منجر به مطالبه می‌شود، از این رو و بر اساس گرایش سنتی سعی در مخفی نگهداشتن اطلاعات دارند، تصریح کرد: رویکرد مدیریت شایسته و مبتنی بر حکمرانی خوب مستلزم این است که افراد از حقوق خود آگاه شده و مطالبه‌گر باشند.

وی افزود: شهرداری اصفهان در سه سال اخیر در راستای ارتقای حقوق شهروندی، اقدامات زیادی را انجام داده که یکی از آنها تأکید بر شفافیت و اطلاع رسانی آزاد اطلاعات بود که از طریق رسانه‌های شهرداری انجام می‌شد، اما نظام‌مند و سیستماتیک نبود، از این رو به دستور شهردار اصفهان در سال ۹۶ الحاق شهرداری اصفهان و اجرای قانون انتشار به دسترسی آزاد به اطلاعات در شهرداری انجام شد و سپس سامانه شفافیت و شهروندمداری در راستای تحقق حقوق شهروندی ایجاد شد.

مشاور شهردار اصفهان در امور شفافیت و مبارزه با فساد خاطرنشان کرد: در سامانه شفافیت و شهروندمداری اطلاعات مختلفی ناظر بر عملکرد بخش‌های مختلف شهرداری منتشر می‌شود و شهروندان می‌توانند با مراجعه به آن اطلاعات ناظر بر عملکرد شهرداری اصفهان را ببینند.

وی با بیان اینکه تا قبل از راه‌اندازی سامانه شفافیت و شهروندمداری، بودجه شهرداری علی‌رغم تکلیف قانونی منتشر نمی‌شد، گفت: در حال حاضر شهروندان می‌توانند با مراجعه به این سامانه، گزارش کامل بودجه کل مصوب شهرداری اصفهان را سال به سال مشاهده کنند.

شاهی اظهار کرد: وقتی تاکید می‌شود که شهرداری‌ها مؤسسات عمومی به نمایندگی از مردم عمل می‌کنند، باید این امکان فراهم شود تا شهروندان بتوانند به خوبی عملکرد شهرداری‌ها را ارزیابی کنند.

اطلاع‌رسانی لیست پروژه‌های در حال انجام

وی اقدام دیگر در راستای شفافیت در شهرداری اصفهان را علاوه بر اعلام بودجه در سامانه شفافیت و شهروندمداری، اطلاع‌رسانی لیست پروژه‌های در حال انجام و به‌روزرسانی آن هر سه ماه یکبار دانست و گفت: با این اقدام شهروندان آگاه می‌شوند که چه پروژه‌هایی با چه مبالغی توسط کدام سازمان یا منطقه شهرداری در حال انجام است و از این طریق امکان ارزیابی حداقلی برای شهروندان فراهم می‌شود.

مشاور شهردار اصفهان در امور شفافیت و مبارزه با فساد ادامه داد: اساسنامه سازمان‌های وابسته به شهرداری در این سامانه بارگذاری شده است که باعث ارزیابی دقیق‌تر و مسئولیت پذیرتر شدن سازمان‌ها خواهد شد.

وی افزود: اطلاع‌رسانی عمومی نسبت به حقوق شهروندی از دیگر مواردی بود که در دستور کار قرار گرفت و در راستای این هدف، خانه حقوق شهروندی شکل گرفت که یکی از رسالت‌های آن آگاه‌سازی شهروندان نسبت حق و حقوق خود و حوزه‌های مختلف از جمله حقوق کودک، معلولان و سالمندان و حق آموزش است.

شاهی با بیان اینکه خانه حقوق شهروندی دوره‌های آموزشی مختلفی را در دستور کار خود قرار داده است، گفت: با توجه به اینکه شهر اصفهان کاندیدای شهر دوستدار کودک است و باید کودکان نسبت به حقوق و تکالیف خود آگاه شوند تا در بزرگسالی جامعه بهتری داشته باشیم، دوره‌های آموزشی حقوق کودک، دوره آموزشی مربی کودک با همکاری مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک و انجمن علمی حقوق کودک ایران برای معلمان مدارس برگزار شد که تنها در یک دوره ۷۰ نفر از معلمان مدارس دوره ابتدایی اصفهان شرکت کردند.

وی تصریح کرد: یک دوره سه روزه نیز برای ۱۵۰ نفر از قضات دادگستری، وکلا و کارشناسان حقوقی با همکاری مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک در کتابخانه مرکزی شهرداری اصفهان برگزار کردیم که می‌توان گفت شهرداری در برگزاری دوره‌های آموزشی حقوق کودک در ایران پیشتاز بوده است.

انتشار کتاب آموزشی «حقوق کودک، از نگاه کودک» در آینده نزدیک

مشاور شهردار اصفهان در امور شفافیت و مبارزه با فساد برگزاری کافه کتاب را از دیگر اقدامات خانه حقوق برشمرد و گفت: با شیوع کرونا بر این باور بودیم که حق سلامت و حیات بنیادی‌ترین حق افراد است و نباید در معرض خطر قرار گیرد، از این رو تمام برنامه‌های حضوری خانه حقوق از دستور کار خارج شد و برگزاری برنامه‌های به صورت غیرحضوری در دستور کار قرار گرفت.

وی با بیان اینکه به صورت غیرحضوری یک برنامه مشترک با همکاری انجمن بارگاه مهر برگزار شده و اجرای چند پروژه آموزشی غیرحضوری نیز در دستور کار قرار گرفته است، اظهار امیدواری کرد شیوع بیماری کرونا هر چه زودتر رفع شده و شرایط به نحوی پیش برود تا امکان برگزاری برنامه‌ها به صورت حضوری فراهم و خدمت‌‎رسانی بهتری انجام شود.

شاهی ادامه داد: از جمله این پروژه‌ها، مسابقه نقاشی با عنوان «حقوق کودک از نگاه کودک» بود که در پوسترهای اطلاع رسانی آن فهرست جامعی از حق‌وق کودکان منتشر شد همچنین با مساعدت وزارت دادگستری و همکاری وزارت آموزش و پرورش این پوستر در سامانه «شاد» منتشر شد و بازخورد زیادی همراه داشت؛ در واقع به نوعی دیده شدن عناوین حقوق کودک، حساس کردن خانواده‌ها و والدین نسبت به حقوق کودکان بود.

وی اظهار کرد: اقدام دیگر که بنرهای آن نیز در شهر نصب شده است انتشار محتوای آموزشی بر اساس پیام‌های مختصر در قالب طرح‌های تبلیغات فرهنگی شهروندی با موضوع حقوق کودکان در سطح شهر اصفهان است که در آن از نقاشی‌های منتخب مسابقه حقوق کودک استفاده شده است.

مشاور شهردار اصفهان در امور شفافیت و مبارزه با فساد با بیان اینکه کتاب آموزشی در زمینه حقوق کودکان با عنوان «حقوق کودک، از نگاه کودک» به زودی منتشر خواهد شد که در آن نقاشی‌های ارسالی با موضوع حقوق کودکان استفاده می‌شود، خاطرنشان کرد: به زودی با همکاری مشاوران جوان شهردار اصفهان، یک مجموعه در ارتباط با حقوق معلولان آماده خواهد شد.

وی گفت: خانه حقوق نقش تسهیلگری در موضوعات را دارد، به عنوان مثال برخی مسائل در شهر وجود دارد که تنها مختص اصفهان نیست، مثل تردد معلولان و موانعی که در شهر وجود دارد از این رو در این رابطه هماهنگی و همکاری‌هایی با قسمت‌های مختلف شهرداری از جمله معاونت شهرسازی و معماری و ستاد مناسب‌سازی شهرداری داریم و این موضوع را به معاونت حقوقی ریاست جمهوری، قسمت مربوط به معاونت پیگیری و اجرای قانون اساسی منعکس کردیم که با استقبال مواجه شد و درخواست کردند پیش‌نویس دستورالعمل آن تهیه و متعاقب آن نامه‌ای توسط معاونت پیگیری و اجرای قانون اساسی با سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور ارسال شد تا پیشنهادات ارسالی با نظارت استانداری‌های کشور اجرایی شود.

شاهی با تاکید مجدد بر حق شهروندان در دسترسی آزاد به اطلاعات از شهروندان درخواست کرد: با رصد اطلاعات اعلامی توسط شهرداری اصفهان در رسانه "شفافیت و شهروندمداری شهرداری اصفهان" به آدرس http://shafafiat.isfahan.ir در نظارت هر چه بیشتر بر عملکرد شهرداری و سازمان‌های وابسته آن مؤثرتر اقدام کنند.

وی خاطرنشان کرد: شهروندان می‌توانند از طریق سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات به آدرس https://foia.farhang.gov.ir سایر اطلاعات ضروری را که احیاناً در سامانه شفافیت شهرداری اصفهان نمایه نشده است را استعلام کنند و پاسخ آن را از شهرداری دریافت کنند.

کد خبر 464352

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.