جعبه های ایمن پسماندی چیست؟

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان مشارکت عمومی را لازمه استمرار طرح مدیریت جزء ویژه پسماندهای خانگی دانست و گفت: طرح توزیع جعبه‌های ایمن در راستای تحقق دو سند بسیار مهم شامل برنامه اصفهان ۱۴۰۰ و قانون مدیریت پسماند آغاز شده است.

رحیم محمدی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: پسماندهای شهری علاوه بر بخش تر و خشک، حاوی قسمت محدود دیگری تحت عنوان جز ویژه پسماندهای خانگی است.

وی افزود: این بخش شامل اقلامی مانند سرسرنگ، تیغ، ژیلت، باتری و لانست قند خون است که در کنار سایر پسماندها در منازل تولید می‌شود و در سال ۹۷ طرحی کلید خورد تا بر اساس آن امکان جمع‌آوری و مدیریت اصولی این پسماندها، به صورت جداگانه در قالب طرح توزیع جعبه‌های ایمن فراهم شود.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان در خصوص اجرای این طرح در شهر اصفهان، ادامه داد: توزیع این جعبه‌ها ابتدا در سه فاز میان مدارس، مراکز بهداشت، آرایشگاه‌ها و موبایل فروشی‌ها آغاز شد و در ادامه بستر استمرار توزیع جعبه‌ها فراهم شد به این ترتیب که افراد با پر شدن جعبه‌ها می‌توانند آنها را به ایستگاه‌های بازیافت تحویل داده و جعبه جدید دریافت کنند.

وی با تاکید بر اینکه استمرار این طرح مستلزم مشارکت عمومی و منوط به ارتقای فرهنگ و نگرش شهروندان است، گفت: در مرحله اول توزیع جعبه‌ها اقدامات آموزشی و فرهنگی گسترده‌ای از جمله توزیع دو مرحله بروشور، تبلیغات محیطی در گالری شهری، پخش کلیپ‌های آموزشی و آموزش‌های شفاهی انجام شد تا شهروندان بتوانند ارتباط خود را با ایستگاه‌های بازیافت حفظ کنند و ضمن تحویل جعبه‌های پر شده نسبت به دریافت جعبه جدید اقدام کنند تا از این پس جز ویژه پسماندهای خانگی در میان پسماندهای تر یا خشک قرار نگیرد.

محمدی با بیان اینکه طرح توزیع جعبه‌های ایمن در راستای تحقق دو سند بسیار مهم شامل برنامه اصفهان ۱۴۰۰ و قانون مدیریت پسماند آغاز شده است، اظهار کرد: ورود جز ویژه پسماندهای خانگی به پسماند تر، مخاطرات بسیاری از جمله تهدید بهداشت و سلامت عمومی را در پی داشته و همین تهدید سبب شده تا مجموعه مدیریت پسماند در صدد آن باشد تا با حذف این اقلام ضمن مدیریت بهینه آنها به ارتقای کیفیت کود آلی نیز کمک کند.

وی ادامه داد: هر چند چالش‌هایی مانند عدم مشارکت شهروندان به دلیل نداشتن آگاهی و نگرش نسبت به تفکیک جز ویژه پسماندهای خانگی وجود داشته، اما انتظار می‌رود شهروندان برای کمک به محیط زیست و سلامت خودشان، این بخش از مدیریت پسماند را هم مانند مدیریت پسماند تر و خشک جدی بگیرند و برای ارتقای کیفی طرح بکوشند.

کد خبر 464216

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.