ایمن‌سازی بیش از ۵۰ درصد فضاهای فیزیکی بهداشت و درمان در برابر حوادث

مسئول گروه مدیریت خطر بلایای معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: بیش از ۵۰ درصد فضاهای فیزیکی بهداشت و درمان در برابر حوادث و بلایا ایمن شده است و به اهداف سالانه رسیده‌ایم و اصفهان در این زمینه همپای اقدامات کشوری پیش می‌رود.

مهدی خسروی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به پنجم دی ماه سالروز زلزله بم در ایران که با عنوان "ایمنی در برابر زلزله و کاهش اثرات بلایای طبیعی" نامگذاری شده است، با بیان اینکه ایران جزو ۱۰ کشور بلاخیز دنیا است و بسیاری از بلایای طبیعی در ایران رخ می‌دهد، اظهار کرد: از سال ۹۳ در برنامه‌های نظام سلامت کشور، برنامه آمادگی واحدهای بهداشت و درمان در بلایا تعریف شد و با توجه به اهمیت آمادگی و پیشگیری از حوادث که از ضروریات برنامه‌های نظام سلامت بود، این موضوع در آن‌ها ادغام شد، هدف از ادغام این برنامه آمادگی واحدهای بهداشتی، درمانی در برابر بلایا و نیز آمادگی مردم از طریق آموزش بود، بنابراین دو رسالت اصلی آمادگی واحدهای بهداشتی درمانی و آموزش مردم در دستور کار قرار گرفت.

وی با تاکید بر اینکه هر بحران چهار مرحله دارد، افزود: مرحله آمادگی و پیشگیری دو مرحله قبل از بحران و مقابله، اقدام و بازتوانی مراحل بعد از بحران است، وقتی بلایی پیش می‌آید، فرماندهی حادثه فعال شده و نیروها را فراخوان می‌کند و نیروهای واکنش سریع آماده اعزام به مناطق بلاخیز می‌شوند، واحدهای فنی، پشتیبانی و مدیریتی با هماهنگی ارگان‌های مختلف، در منطقه اقداماتی می‌کنند.

ایمن سازی واحدهای بهداشتی و درمانی استان در دستور کار است

مسئول گروه مدیریت خطر بلایای معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، خاطرنشان کرد: با همکاری دفتر فنی دانشگاه علوم پزشکی برای ایمن‌سازی واحدهای بهداشتی و درمانی، ساختمان‌های جدید را ایمن و ساختمان‌های قدیمی را بازسازی می‌کنیم.

وی تصریح کرد: حدود پنج سال است که بیشتر واحدهای بهداشت و درمان استان ایمن شده‌اند و تجهیزات هم طوری طراحی و چیدمان شده که کمترین آسیب در بحران‌ها وارد شود، تا رسیدن به اهداف پیش‌بینی شده فاصله زیادی داریمذبه این علت که بیشتر ساختمان‌های بهداشت و درمان ایمن نبوده و طبق استانداردها ساخته نشده است، بنابراین در چندسال اخیر ساختمان‌ها در حال ایمن‌سازی و بازسازی هستند.

اهمیت آموزش‌های پیشگیری و مقابله با بلایا و حوادث

خسروی با تاکید بر اینکه طی پنج سال نمی‌توانیم به صد در صد اهداف برسیم، گفت: اما بیش از ۵۰ درصد فضاهای فیزیکی بهداشت و درمان ایمن شده و به اهداف سالانه رسیده‌ایم و اصفهان همپای کشور پیش می‌رود، برنامه‌های گروه مدیریت خطر بلایا شامل گزارش دهی به موقع بحران، ایمنی سازه‌ای و غیرسازه‌ای، تجهیزات و آموزش به مردم است.

وی در خصوص لزوم آموزش و آمادگی در برابر بحران‌ها، اضافه کرد: از طریق پایگاه‌های سلامت، خانه‌های بهداشت مراکز بهداشتی درمانی هر سال برنامه آموزش سرپرستان خانوار اجرا می‌شود که شامل آمادگی در برابر بحران‌ها است تا خانواده‌ها بدانند موقع سیل، زلزله و بلایای دیگر چه کارهایی باید بکنند، نقاط ایمن خانه را بشناسند، کمک‌های اولیه و تمام موارد مرتبط با بحران را بدانند، در بحث آموزش نیازمند همکاری همه سازمان‌های درگیر هستیم.

۸۰ درصد جمعیت تحت پوشش پایگاه‌های سلامت آموزش دیده‌اند

خسروی تصریح کرد: در حال حاضر بیش از ۸۰ درصد جمعیت تحت پوشش پایگاه‌های سلامت به مراکز مراجعه کرده و حداقل یک بار آموزش‌های لازم را فراگرفته‌اند.

مسئول گروه مدیریت خطر بلایای معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به اینکه بسیاری از آموزش‌ها راکد است، اظهار کرد: تلاش می‌کنیم از طریق رسانه‌ها آموزش‌های لازم را در اختیار مردم قرار دهیم، برخی مناطق در معرض بلا نیستند، یا گاهی در آنها بلا اتفاق می‌افتد، اما خساراتی که سالانه به کشور وارد می‌شود، بسیار بالا است و باید همیشه آمادگی لازم را داشته باشیم، افراد باید آموزش‌های پیشگیری و مقابله با بلایا را جدی بگیرند.

وی اضافه کرد: در ایمنی سازه‌ای اعتبارات زیادی نیاز داریم و نیازمند حمایت کلیه بخش‌های درگیر با سلامت مردم هستیم، اعتباراتی که برای بهبود فضاهای فیزیکی تخصیص داده می‌شود، جوابگو نیست و همه باید کمک کنند تا بتوانیم زیرساخت‌ها را آماده و ساختمان‌ها را در برابر بلایا مقاوم کنیم.

کد خبر 464172

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.