خارج نشدن از لیست سیاه FATF، کشور را به دردسر می‌اندازد

یک کارشناس اقتصادی و استاد دانشگاه گفت: خارج نشدن از لیست سیاه FATF، کشور را به دردسر می‌اندازد و چالش‌های سیاسی و تجاری فعالان اقتصادی و دولت را بیش از پیش پررنگ خواهد کرد.

مصطفی ایمانی‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به تشدید تلاش دولت دوازدهم برای پیوستن ایران به کنوانسیون FATF و باز شدن راه ارتباط نظام اقتصادی ایران با شبکه اقتصاد بین‌الملل، اظهار کرد: از ابتدای انقلاب اسلامی تعداد زیادی از کنوانسیون‌های مالی و تأثیرگذار اقتصادی در دنیا، ایران را در لیست سیاه خود قرار دادند و هیچ یک از دستگاه‌های اقتصادی تلاش جدی برای خروج کشور از این لیست‌ها نمی‌کرد.

وی افزود: در واقع نه تنها قرار گرفتن ایران در لیست سیاه نهادهای تأثیرگذار اقتصادی و مالی دنیا، بسیاری از تبادلات تجاری با کشورهای دیگر را برای ایران سخت و گاهاً غیرممکن کرده است باعث شده اغلب کشورهای شاخص اقتصادی و در حال توسعه از ارتباط مالی و تجاری با ایران سر باز بزنند و نتوانند به فعالان اقتصادی ایرانی که جلوه خوبی از آنها در نظام تجارت بین‌المللی وجود ندارد اعتماد کنند.

این کارشناس اقتصادی و استاد دانشگاه با اشاره به لزوم خروج ایران از لیست سیاه FATF و تصویب لوایح چهارگانه این کنوانسیون در مجمع تشخیص مصلحت نظام، تصریح کرد: خارج نشدن از لیست سیاه FATF، کشور را به دردسر می‌اندازد و چالش‌های سیاسی و تجاری فعالان اقتصادی و دولت را بیش از پیش پررنگ خواهد کرد.

ایمانی پور اضافه کرد: برخی فعالان اقتصادی و حامیان آنها در دستگاه‌های مختلف اجرایی کشور از انحصار و ارتباط نداشتن نظام اقتصادی ایران با شبکه اقتصاد بین‌المللی منتفع می‌شوند و به همین دلیل هر زمان که دولت یا دستگاهی قصد توسعه ارتباطات اقتصادی کشور با دیگر کشورهای دنیا را داشته باشد با حجم زیادی از انتقادات و تخریب‌ها مواجه خواهد شد.

وی ادامه داد: مقایسه روند رشد شاخص‌های اقتصادی و رفاهی در ایران و تعدادی از کشورهای منطقه در سال‌های اخیر نشان می‌دهد که "انحصار" در نظام اقتصادی به معنای بی‌توجهی به اولویت‌های معیشتی مردم و کاهش سطح رفاه عمومی برای آنان است و همواره مانعی سرسخت برای رشد صنایع و تولید محصولات و خدمات محسوب می‌شود.

این کارشناس اقتصادی و استاد دانشگاه با بیان اینکه قرار گرفتن ایران در لیست سیاه FATF زمینه ساز انحصار در صنایع مختلف و نظام اقتصادی است، خاطرنشان کرد: دولت دوازدهم به رغم کارنامه غیرقابل دفاع اقتصادی خود در زمینه‌های مختلف، تاکنون برای ریشه‌کن کردن انحصار در صنایع مهم و پیشران و مبارزه با منفعت طلبان حوزه انحصار اقتصادی تلاش مضاعفی کرده است و به همین دلیل همواره با انتقادات فراوانی از سوی تعدادی از فعالان اقتصادی روبرو شده است.

ایمانی پور اضافه کرد: هر چند تلاش برخی انحصارطلبان باعث شده است که ایران تاکنون در لیست سیاه FATF باقی بماند اما با دستور به موقع رهبر انقلاب، لوایح مربوط به این کنوانسیون از سوی مجمع تشخیص مصلحت نظام مورد بازبینی قرار گرفته است.

کد خبر 464161

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.