واردات واکسن کرونا در گیر و دار سیاست‌های خارجی

هفته‌ای که گذشت با اخبار و رویدادهای مهم اقتصادی همراه بود؛ از جمله مهمترین آنها می‌توان به پایان پروژه ادغام بانک‌های وابسته به نیروهای مسلح در بانک سپه، مذاکره برای خرید واکسن چینی کرونا و اقدامات ویژه وزارت صمت برای ساماندهی بازار خودرو اشاره کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، صبح روز پنجشنبه (چهارم دی ماه) رئیس کل بانک مرکزی از حل مشکل خرید واکسن کرونا خبر داد.

به گفته همتی در حالی که تحریم آمریکا و نیاز به اخذ موافقت اوفک، موجب شده است که مسئله خرید واکسن کرونا از کوواکس با مشکل و تأخیر رو به رو شود، موافقت اولیه برای انتقال حساب یک بانک (غیر از منابع بانک مرکزی در کره) بامداد روز پنجشنبه دریافت شد و دستور پرداخت وجه نیز صادر شده است.

سهمیه ایران در کوواکس

طرح جهانی واکسیناسیون سازمان بهداشت جهانی کرونا (کوواکس) برای کشورهای مختلف جهان، سهمیه‌ای برای ۱۰ درصد از جمعیتشان تعیین کرده که قرار است که کادر درمان، گروه‌های مسن و افراد با بیماری‌های زمینه‌ای اختصاص پیدا کند؛ سهمیه ایران در این طرح حدود هشت میلیون نفر است که با توجه به نیاز به تزریق دو مرحله‌ای، احتمالاً از این مسیر حدود ۱۶ میلیون دوز واکسن به ایران تعلق می‌گیرد.

واکسن چینی تاییدیه بین‌المللی ندارد

رئیس انجمن واردکنندگان دارو گفته است واکسن چینی که استفاده از آن در چند کشور حاشیه خلیج فارس آغاز شده، تاییدیه بین‌المللی ندارد اما این شرکت چینی با استفاده از آزمایش‌های گسترده خود در چند کشور مختلف، توانسته ایمنی حدوداً ۷۰ درصدی را به وجود آورد؛ کشورهایی که از این واکسن استفاده می‌کنند در فرایند آزمایش‌های انسانی مشارکت داشتند اما در ایران مجوز چنین آزمایش‌هایی صادر نشد.

به گفته وی واکسن‌هایی که تاییدات بین‌المللی ندارند و صرفاً بر اساس آزمایش‌های خود در کشورهایی مانند روسیه و چین نهایی شده‌اند، نیاز به گذر زمان و دریافت تاییدات لازم دارند و دلیلی بر ریسک وجود ندارد.

مذاکره برای خرید واکسن چینی کرونا

در عین حال، رئیس کل بانک مرکزی شامگاه پنجشنبه در گفت و گو با خبر صدا و سیما گفت: می‌توانیم از کشورهای دیگر نیز واکسن را تهیه کنیم و دوستان ما در حال مذاکره با کشور چین هستند و هر زمان به توافق رسیدند پول آن نیز واریز می‌شود، از چند ماه گذشته به دنبال تهیه واکسن بودیم.

آنطور که همتی می‌گوید بانک مرکزی برای این مرحله ۲۰۰ میلیون یورو برای ۱۶.۸ میلیون دوز تخصیص داده و محدودیتی در این باره وجود نداشته و از ابتدای سال ۲.۷ میلیارد دلار برای خرید دارو و قطعات اختصاص داده شده است.

برنامه های وزارت صمت برای ساماندهی بازار خودرو

وزیر صنعت، معدن تجارت با بیان اینکه به دنبال شکستن انحصار تولید خودرو هستیم گفت: اگر می‌خواهیم در کشور خودرو مناسب و با کیفیت داشته باشیم و شرایط تولید به سمتی حرکت کند که خودرو امن داشته باشیم، باید بازار را رقابتی کنیم.

رزم حسینی با تاکید بر اینکه وزارت صنعت در دو ماه گذشته نشست‌های تخصصی متعددی را با خودروسازان، مصرف کنندگان، شورای رقابت و انجمن‌ها در خصوص خودرو برگزار کرده است، گفت: اگر می‌خواهیم در کشور خودرو مناسب و با کیفیت داشته باشیم و شرایط تولید به سمتی حرکت کند که خودرو امن داشته باشیم، باید بازار را رقابتی کنیم.

به گفته وی تا پایان سال بیش از ۵۰ درصد در حوزه خودرو کشور افزایش تولید خواهیم داشت که با این افزایش تولید قیمت‌ها نیز در بازار متعادل شده و دلالانی که از فضای به وجود آمده استفاده کردند و قیمت‌های کاذب در بازار به وجود آورده‌اند، با افزایش تولید خودرو و متعاقب آن متعادل شدن قیمت‌ها، حتماً متضرر خواهند شد.

سهم ۴۰ درصدی سایپا از تولید خودروی کشور

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: وزارت صنعت، معدن و تجارت، با اقداماتی از جمله تأمین ارزی و مالی، بسته بسیار خوبی در دو ماه گذشته تهیه کرده تا با کمک بانک مرکزی و رقابتی کردن فضای صنعت خودرو شاهد افزایش کمیت و کیفیت خودروهای تولیدی باشیم.

رزم حسینی با اشاره به سهم ۴۰ درصدی سایپا از تولید خودروی کشور، بیان کرد: با شکستن انحصار تولید خودرو و ایجاد بازار رقابتی، خودروسازان دولتی نیز به سمت افزایش تولید و تولید خودروهای با کیفیت حرکت خواهند کرد.

وی همچنین پیشنهاد تشکیل کنسرسیومی از قطعه سازان را برای تولید خودرویی ایمن و با کیفیت و ایجاد رقابت در تولید خودرو ارائه داد و بر آمادگی این وزارتخانه برای حمایت لازم تاکید کرد.

پایان پروژه ادغام بانک‌های وابسته به نیروهای مسلح در بانک سپه

با برگزاری مجمع بانک انصار، آخرین بانک نیز در بانک سپه ادغام شده و پروژه ادغام این شش بانک در طول ۲‌.۵ سال به سرانجام رسید.

علی اکبر میرعمادی، کارشناس بانک مرکزی در خصوص پایان مرحله اول ادغام ۵ بانک و مؤسسه اعتباری نظامی شامل بانک‌های قوامین، انصار، حکمت، مهر ایرانیان و کوثر با بانک سپه و سرنوشت سهامداران این بانک گفت: به دلیل تملک ۱۰۰ درصد سهام بانک سپه توسط دولت با سهامداران این ۵ بانک و مؤسسه خداحافظی می‌شود. رویکرد اصلی ادغام هم خروج نیروهای مسلح از عرصه بانکداری بود.

وی افزود: سهامداران بانک‌ها و مؤسسه اعتباری ادغام شونده به دو گروه اصلی سهامداران وابسته و سهامداران حقیقی و حقوقی غیروابسته به نیروهای مسلح تقسیم شده‌اند که در دو مرحله با سهامداران غیروابسته تسویه می‌شود. در مرحله نخست، پس از ابلاغ چارچوب ۳۱ بندی در ابتدای سال گذشته، افراد می‌توانند پیش از تکمیل روند ادغام، وجه سهم را دریافت و تسویه حساب کنند یا اینکه منتظر نتیجه ارزش گذاری باشند.

به گفته میرعمادی دارایی‌ها و بدهی‌های ۵ بانک و مؤسسه ادغام‌شونده پس از تسویه با سهامداران به بانک سپه منتقل شده و هر گونه کسری به حساب مطالبات از دولت منظور خواهد شد؛ با این حال هیچ نگرانی بابت سپرده‌گذاران و مشتریان بانک‌ها نیست و تسهیلات گیرندگان و خدمات گیرندگان نباید از این ادغام احساس نگرانی کنند؛ چراکه خدمات را همچون گذشته دریافت خواهند کرد.

کد خبر 464026

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.