پای پلنگ‌های ایرانی به حیات وحش روسیه باز شد

انتقال دو پلنگ ایرانی به روسیه برای بازگشت به طبیعت تا استمرار آلودگی هوا در کلانشهر اصفهان، بحران راسوها در دانمارک و پایان طرح انتقال آب به دریاچه ارومیه را در بسته هفتگی محیط زیست ایمنا در پنجم دی ماه ۹۹ می‌خوانید.

به گزارش ایمنا، دو پلنگ ایرانی روز یکشنبه از باغ‌وحشی در سوئد به روسیه منتقل شدند تا به برنامه بازگشت به طبیعت بپیوندند. این دو پلنگ که شامل یک پلنگ ماده هشت ساله و یک پلنگ نر ۹ ساله می‌شوند از باغ‌وحشی در سوئد با هواپیما و از مسیر دبی به مسکو سفر کردند.

روی بسته ویژه انتقال این دو پلنگ نوشته شده بود: «حواستان باشد، پلنگ عصبانی! لطفاً مزاحمتی ایجاد نشود! سپاس» کارشناسان باغ وحش سوئد با اینکه می‌گویند دلشان برای این دو پلنگ ایرانی تنگ می‌شود اما خوشحالند که در این برنامه محیط زیستی امکان بازگشت آنها به حیات وحش مهیا می‌شود.

این دو پلنگ به مرکز بازآفرینی پلنگ در قفقاز در پارک ملی سوچی در جنوب روسیه منتقل شدند. این مرکز توانبخشی در حال حاضر هفت پلنگ را در حیات وحش قفقاز رها کرده است، جایی که این حیوانات پیش از کاهش جمعیت شأن در آنجا ساکن بودند.

فرانسه ۵۰ میلیون اصله نهال غرس می‌کند

دولت فرانسه اعلام کرد که در راستای مقابله با گرمایش زمین و افزایش دمای هوا در این کشور برنامه‌ای ۲۰۰ میلیون یورویی برای درختکاری را اجرا خواهد کرد.

به گفته "ژولین دونورماندی"، وزیر کشاورزی، مواد غذایی و جنگل‌های فرانسه، ۵۰ میلیون اصله نهال در چهارچوب این طرح کاشته خواهد شد تا این کشور آمادگی بیشتری برای زندگی با آب و هوای گرم‌تر طی دهه‌های آینده داشته باشد. این عضو کابینه فرانسه با این حال تاکید کرد که یافتن گونه‌هایی از درخت‌های متناسب با روند گرمایش زمین و همچنین نهال‌ها و بذرهای کافی از درختان «چالش بزرگ» پیش روی اجرای این برنامه است.

دولت فرانسه در نظر دارد طرح گسترده درختکاری در این کشور را با مشارکت مدارس دولتی اجرا کند تا به گفته "ژولین دونورماندی" سطح آگاهی دانش آموزان از گرمایش زمین و تبعات آن افزایش یابد.

شکل ارتقا یافته ارتباط با انسان در کانگوروها

نتیجهٔ پژوهشی تازه نشان می‌دهد که جانورانی نظیر کانگورو که اهلی نشده‌اند نیز می‌توانند مانند جانوران اهلی از روی عمد با آدمی ارتباط برقرار کنند.

در آزمایش پژوهشگران دانشگاه "روهمپتون" روشن شد که کانگوروها برای دست یافتن به‌غذایی که در قفسی بسته نزدیکشان قرار داده شده بود مستقیماً به آدمی نگاه می‌کردند. این نوع آزمایش را اصطلاحاً "آزمایش مشکل حل‌نشدنی" می‌نامند. در این آزمایش که در سه نقطهٔ مختلف از استرالیا صورت گرفت، ۱۰ تا از ۱۱ کانگورویی که مورد آزمایش قرار گرفتند رفتار مشابهی داشتند و به‌شکل متناوب به فرد حاضر و قفس حاوی غذا نگاه می‌کردند، امری که از نظر پژوهشگران نشانگر شکل ارتقا یافته‌ای از ارتباط است.

مطالعهٔ تازهٔ این امکان را مطرح می‌کند که جانوران ممکن است رفتار خود را برای تعامل با آدمی تغییر دهند. کانگوروهای بومی استرالیا عمدتاً محبوبند، اما گاه به چشم گونه‌ای دیده می‌شوند که ازدیاد آن دیگر گونه‌ها یا زیست‌بوم را تهدید می‌کند. پژوهشگران استرالیایی امیدوارند که این مطالعه نگاه عمومی به این جانوران را بهبود ببخشد.

دانمارک لاشه راسوهای معدوم شده را از زیر خاک بیرون می‌کشد

دولت دانمارک در نظر دارد برای جلوگیری از آلودگی محیط زیست لاشه چهار میلیون راسو را سال آینده از خاک بیرون بکشد.

مقامات دانمارک ماه نوامبر سال جاری از بیم شیوع نوع جهش یافته‌ای از ویروس کرونا تصمیم گرفتند که این راسوها را معدوم کنند. اکنون وزارت کشاورزی دانمارک اعلام کرده است که با موافقت اکثریت اعضای پارلمان این کشور لاشه راسوها شش ماه دیگر از زیر خاک بیرون کشیده خواهد شد.

بنا به اعلام وزارت کشاورزی دانمارک در آن زمان دیگر خطر شیوع ویروس جهش یافته کرونا از طریق بقایای این راسوها از بین رفته است. مقامات دانمارک در آن هنگام می‌توانند بقایای این راسوها را مانند زباله‌های عادی از بین ببرند.

دولت دانمارک طی هفته‌های گذشته به دلیل نحوه مدیریت «بحران راسوها» در این کشور به شدت مورد انتقاد قرار گرفت. مقامات دانمارک پذیرفته‌اند که دفن فوری لاشه چهار میلیون راسو در نزدیکی شهرهای "هولشتبرو" و "کاروپ" خطری زیست محیطی برای سفره‌های زیرزمینی و دریاچه‌های اطراف محسوب می‌شود.

وزارت کشاورزی دانمارک با این حال اطمینان داده است که وضعیت زیست محیطی در محل دفن لاشه راسوها تحت نظر است و خطری «فوری» وجود ندارد.

دانمارک مهمترین صادرکننده پوست راسو (خز) در جهان به شمار می‌رود. لایحه ممنوعیت پرورش راسو تا سال ۲۰۲۲ قرار است روز دوشنبه در دانمارک به تصویب برسد. مقامات این کشور پس از شناسایی نوع جهش یافته ویروس کرونا در میان راسوها که شیوع آن می‌توانست کارایی واکسن بیماری «کووید ۱۹» را زیر سوال ببرد تصمیم به امحاء میلیون‌ها راسو گرفتند.

راسوهای معدوم شده در دو منطقه نظامی در نزدیکی شهرهای "هولشتبرو" و "کاروپ" در غرب دانمارک دفن شده‌اند. بنا به پژوهش‌هایی که تاکنون انجام شده راسو تنها حیوانی است که نه تنها احتمال ابتلایش به ویروس کرونا از سوی انسان وجود دارد بلکه می‌تواند بار دیگر این ویروس را به انسان منتقل کند.

بزرگترین طرح احیای دریاچه ارومیه در مراحل پایانی است

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان‌غربی گفت: توجه دولت تدبیر و امید به احیای دریاچه ارومیه سبب شده تا بزرگترین طرح تاریخ در این استان یعنی انتقال آب به نگین آبی آذربایجان در مراحل پایانی خود قرار گیرد.

آیدین رحمانی با اشاره به روند مناسب احیای دریاچه ارومیه، اظهار کرد: خوشبختانه در چند سال اخیر، دولت تمام تلاش خود را برای احیای دریاچه ارومیه انجام داد و امروز شاهد تحقق وعده ریاست جمهوری در احیای دریاچه ارومیه هستیم.

وی، تغییر الگوی کشت در محدوده حوضه دریاچه ارومیه را بسیار اثر بخش در احیای این دریاچه دانست و افزود: جهاد کشاورزی آذربایجان غربی باید بر اساس یک برنامه ویژه و مدون، کشاورزان را به تغییر الگوی کشت و کاشت محصولات کم آب‌بر در راستای کاهش آب مصرفی سوق دهد.


معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان‌غربی با اشاره به برخی از تصمیم‌ها و محدودیت‌های ستاد احیای دریاچه ارومیه در برداشت و آزادسازی آب پشت سدهای استان برای تأمین آب اراضی پایاب سدها، گفت: برخی از این تصمیم‌ها در اوایل اجرای طرح‌های احیای دریاچه ارومیه و در شرایط بحرانی و ویژه گرفته شده و نیاز است در شرایط فعلی که دریاچه در وضعیت مطلوبی قرار گرفته و میزان بارندگی‌ها نیز افزایش یافته، ستاد احیای در برخی از محدودیت‌ها تجدید نظر کند.

کد خبر 464006

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.