آلودگی هوا چه نقشی در ایجاد بیماری‌های عصبی دارد؟ 

نتایج بررسی‌های محققان نشان می‌دهد مغز جوانانی که در معرض آلودگی هوا قرار دارند، دارای نشانگرهای بیماری مخرب سیستم عصبی است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، افراد زیادی در سراسر دنیا از بیماری‌های مخرب سیستم عصبی مانند پارکینسون، آلزایمر و نورون حرکتی رنج می‌برند. محققان دقیقاً می‌دانند که در مغز و سیستم عصبی افراد مبتلا به این بیماری‌ها چه اتفاقی رخ می‌دهد، اما هنوز دلیل قطعی آن مشخص نشده است. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها در آمریکا (CDC) اعلام کرده است که بیماری‌های آلزایمر، پارکینسون و نورون حرکتی به دلیل ترکیبی از عوامل محیطی و ژنتیکی رخ می‌دهند. آلودگی هوا، یک عامل محیطی است که باعث بروز این بیماری‌های مخرب سیستم عصبی می‌شود.

گروهی از محققان به منظور بررسی ارتباط بین آلودگی هوا و بروز بیماری‌های مخرب سیستم عصبی، مطالعه جدیدی انجام دادند. آن‌ها برای نیل بدین هدف، داده‌های ۱۸۶ کالبدشکافی انجام شده بین سال‌های ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۸ را که مربوط به افراد بین ۱۱ تا ۴۰ سال بود بررسی کردند. این افراد چند ساعت پس از فوت کالبدشکافی شدند و قسمتی از ساقه مغز آن‌ها در دمای منفی ۸۰ درجه سانتی گراد نگه داشته شد تا محققان آن‌ها را بررسی کنند.

پژوهشگران با انجام بررسی‌های لازم متوجه نشانگرهای بیماری‌های آلزایمر، پارکینسون و نورون حرکتی در ساقه مغز این افراد شدند. این نشانگرها شامل رشد سلول‌های عصبی و پروتئین‌های بد شکل بود که باعث بروز مشکلاتی مانند گرفتگی رگ‌ها و تشکیل کلاف‌های (Tangles) مرتبط با بیماری‌های مخرب سیستم عصبی شده بود. طی انجام این آزمایش محققان متوجه ذراتی شدند که احتمال می‌دادند ذرات آلودگی هوا باشد. ساقه مغز افراد مورد بررسی نه تنها دارای نشانگرهای بیماری‌های آلزایمر، پارکینسون و نورون حرکتی بود، بلکه حاوی مقدار زیادی ذرات ریز سرشار از آهن، آلومینیوم و تیتانیوم بود. ذرات یافت شده در ساقه مغز افراد، بسیار شبیه ذرات آلودگی ناشی از احتراق و اصطکاک بود.

به گفته محققان ذرات سرشار از تیتانیوم موجود در مغز افراد متفاوت و از نظر ظاهری شبیه به سوزن بود. ذرات مشابهی نیز در سلول‌های عصبی موجود در دیواره روده افراد مشاهده شد که نشان می‌داد این ذرات پس از بلعیده شدن و حرکت کردن از روده به سمت سلول‌های عصبی، به مغز راه پیدا کرده بود. افراد مورد بررسی در این مطالعه در مناطقی زندگی می‌کردند که هوا بسیار آلوده بود. عوامل مختلفی که باعث بروز این نوع آلودگی شد شامل اثر متقابل گازهای جوی که خودروها و اماکن صنعتی تولید می‌کردند، گرد و غبار، دود و سایش خودرو هنگام ترمز کردن می‌شد در مقابل افراد گروه کنترل که در مناطقی با آلودگی هوای کمتری زندگی می‌کردند نشانگری از بیماری‌های مخرب سیستم عصبی نداشتند.

با توجه به نتایج این مطالعه، وجود ذرات ناشی از آلودگی هوای شهری و بروز نشانگرهای بیماری‌های مخرب سیستم عصبی، به عنوان یکی از نگرانی‌های اصلی محققان در نظر گرفته می‌شود. به گفته محققان ممکن است اپیدمی بیماری‌های مخرب سیستم عصبی زمانی رخ دهد که افراد جوان ساکن مناطق آلوده مسن‌تر شوند به همین دلیل لازم است افراد در مورد ارتباط بین ذرات ریزی که با تنفس وارد بدن آن‌ها می‌شود و تاثیر این ذزات بر قسمت‌های مختلف مغز آگاهی داشته باشند.

همه افراد در معرض ذرات ریز موجود در هوا قرار می‌گیرند، اما در صورتی که فرد در معرض آلاینده‌های خاص ذکر شده قرار بگیرد، خطر ابتلا به بیماری‌های مخرب سیستم عصبی در آن‌ها به میزان قابل توجهی افزایش پیدا می‌کند؛ بنابراین لازم است به منظور کنترل آلاینده‌های هوا اقداماتی بشود تا در آینده اپیدمی بیماری‌های آلزایمر، پارکینسون و نورون حرکتی رخ ندهد.

نتایج این مطالعه در مجله Environmental Research منتشر شده است.

کد خبر 463836

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.