کرونا نفس کریسمس را هم گرفت!

مقامات ارشد کشورهای مختلف اروپا، با نزدیک شدن به ایام سال نو تلاش می‌کنند برای کاهش یا افزایش محدودیت‌های کرونایی بهترین تصمیم‌ها را بگیرند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، ویروس کرونا در سراسر جهان، به ویژه کشورهای اروپایی با سرعتی باورنکردنی شیوع پیدا می‌کند و این در حالی است که زمان زیادی به آغاز سال نو باقی نمانده است. به همین دلیل مقامات رسمی کشورهای مختلف اروپایی طی برگزاری جلسات مختلف تلاش می‌کنند برای نحوه برگزاری جشن‌های کریسمس تصمیم‌هایی بگیرند که علاوه بر کاهش استرس‌های مردم برای شیوع بیماری کووید -۱۹، از انتشار بیشتر ویروس در ایام سال نو پیشگیری شود. اگرچه نکات مشترک زیادی بین تصمیم‌های کشورهای مختلف اروپایی در رابطه با نحوه برگزاری جشن ایام سال نو وجود دارد، اما محدودیت‌های هر کشور نیز با دیگری بسیار متفاوت است.

هلند؛ پنج هفته قرنطینه

مارک روته، نخست‌وزیر هلند در مصاحبه با رسانه‌های اجتماعی، رسماً اعلام کرده است که از پانزدهم ماه دسامبر تا نوزدهم ژانویه، یعنی به مدت پنج هفته، این کشور در قرنطینه کامل قرار خواهد گرفت. طی این مدت زمان تمام فروشگاه‌های غیرضروری، سینماها، آرایشگاه‌ها و مراکز ورزشی تعطیل خواهد بود و دانش‌آموزان به طور مجازی مطالب درسی را فرامی‌گیرند. علاوه بر این شهروندان هلندی تا اواسط ماه مارس حق رفتن به مسافرت‌های خارجی را نخواهند داشت و پس از آن نیز باید منتظر اعلام تصمیم‌های جدید دولت در این زمینه بمانند. البته به مدت سه روز اول سال نو، خانواده‌ها می‌توانند پذیرای سه مهمان باشند که البته تعداد کودکان زیر ۱۳ سال از این آمار مستثنی خواهند بود.

آقای روته در واکنش به اعتراضاتی که از سوی مردم برای تصمیم‌های جدید گزارش شده اعلام کرده است، محدودیت‌ها هرچند کمتر یا بیشتر، تا مهار کامل شیوع ویروس کرونا و بازگشت به زندگی عادی ادامه خواهد داشت و کسی حق مخالفت ندارد.

بریتانیا؛ برگزاری موقتی جشن حباب‌های برفی کریسمس

دولت بریتانیا برای شادسازی مردم سراسر کشور در دوران کریسمس و روزهای پراسترس کرونا، محدودیت‌های اعمال شده را کاهش داده است اما قوانین جدیدی را بر مردم اعمال کرده است. در واقع، از تاریخ بیست و سوم تا بیست و هفتم دسامبر هیچ محدودیتی برای مسافرت شهروندان بر مردم اعمال نخواهد شد و شهروندان بریتانیایی می‌توانند آزادانه به سفر و جشن‌های شبانه بروند. البته تعداد افرادی که می‌توانند گرد هم‌ آیند و مراسم حباب‌های کریسمسی را برگزار کنند، در اغلب نقاط بریتانیا سه خانواده و در اسکاتلند، هشت خانواده خواهد بود. تعداد خانواده‌های حاضر در مکان‌های مقدس و فضاهای عمومی نیز نباید از این آمار تجاوز کند و در غیر این صورت، با برخورد جدی مأموران امنیتی مواجه خواهد بود. البته کارشناسان سلامت با جدیت به مردم توصیه می‌کنند از میزان سلامت افراد و خانواده‌هایی که قرار است با آن‌ها گرد هم‌آیند، مطمئن شوند.

کلانشهر لندن و شهرهای حاشیه‌ای آنکه بیشترین آمار ابتلا به ویروس کرونا را به خود اختصاص داده‌اند محدودیت‌های دیگری را نیز تجربه خواهند کرد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به تعطیلی کافه‌ها و رستوران‌ها از شانزدهم ماه دسامبر اشاره کرد.

ایتالیا؛ تعطیلی بازارهای کریسمس و حکومت نظامی ملی

ایتالیا در میان سایر کشورهای اروپایی از پایان ماه مارس بیشترین نرخ مرگ و میر کرونایی را تجربه کرده است و به همین دلیل جوزپه کونته، نخست‌وزیر وقت کشور، اعلام کرده است "کریسمس امسال متفاوت با سال‌ها گذشته و بدون گرد هم‌آیی، مصافحه و روبوسی خواهد بود."

بسیار از شهرهای ایتالیایی از هم‌اکنون مشمول قرنطینه‌های کرونایی نسبی شده و شهروندان آن‌ها از بیست و یکم دسامبر تا ششم ژانویه حق سفر بین نقاط مختلف را نخواهند داشت. علاوه بر این، شهروندان ایتالیایی اجازه نخواهند داشت در ایام کریسمس، یا حتی روز اول کاری بعد از سال نو، شهرهای خود را به قصد سفر ترک کنند. البته افرادی که به قصد انجام وظایف کاری، درمان‌های پزشکی و سایر فوریت‌ها از یک شهر به دیگری سفر می‌کنند، از قانون فوق مستثنی خواهند بود. مهم‌تر از همه اینکه از ساعت ۱۰ شب تا پنج صبح، حکومت نظامی در سراسر این کشور حاکم خواهد بود.

البته طی این دوران، در کلیساها روی مردم باز خواهد بود اما حکومت نظامی لغو گردهمایی‌های شبانه سنتی در ایام کریسمس را شامل می‌شود. همچنین هیچ بازار سنتی کریسمسی در ایام سال نو حق فعالیت نخواهد داشت و با افراد متخلف برخورد جدی خواهد شد.

فرانسه؛ افزایش محدودیت‌های سفر در دوران کریسمس

محدودیت‌های اعمال شده جدید برای مهار کرونا در کشور فرانسه از بیست و هشتم ماه نوامبر آغاز شده و در پانزدهم دسامبر از قوت بیشتری برخوردار شد. با این حال، در پی افزایش تعداد افراد مبتلا به بیماری کووید -۱۹ این محدودیت‌ها همچنان ادامه خواهد یافت و در بعضی شهرها به آن‌ها نیز افزوده خواهد شد. طی این دوران، بیرون رفتن از خانه تنها با دلیل معتبر مجاز بود، در غیر این صورت با افرادی که بدون دلیل و تنها برای خوش‌گذرانی از خانه بیرون می‌آمدند، برخورد جدی می‌شد. همچنین از ساعت ۸ شب تا ۶ صبح سراسر کشور در وضعیت حکومت نظامی قرار داشت و در این مدت سالن‌های تئاتر و سینماها به طور کامل تعطیل بود. مقامات رسمی فرانسه اعلام کرده‌اند که مقررات فوق در ایام کریسمس ادامه خواهد داشت و تنها اولین روز از سال نو مستثنی خواهد بود.

آلمان؛ قرنطینه شدید و تعطیلی فروشگاه‌ها

نخست‌وزیر آلمان از آغاز محدودیت‌های سختگیرانه در ایام کریسمس خبر داده است چرا که نرخ مرگ و میر در این کشور طی چند هفته اخیر به طور قابل توجهی افزایش داشته است. طی دوران کریسمس، تمام فروشگاه‌های غیر ضروری تعطیل خواهد بود و این روند تا دهم ماه ژانویه ادامه خواهد داشت. علاوه بر این، بازارهای کریسمس نیز حق فعالیت در این دوران را نخواهند داشت چرا که منجر به افزایش تماس اجتماعی بین مردم می‌شوند.

حداکثر افرادی که می‌توانند از دو خانواده دور هم جمع شوند، نباید از پنج نفر تجاوز کند که البته کودکان زیر ۱۴ سال از این تعداد مستثنی خواهند بود. تنها فروشگاه‌های مواد غذایی و بانک‌ها حق فعالیت در ایام کریسمس را خواهند داشت و فروشندگان درختان کریسمس نیز می‌توانند در فضای باز اقلام تزئینی بفروشند.

کد خبر 463805

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.