جزئیات طرح تشکیل شهرداری بافت تاریخی اصفهان

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر اصفهان درباره جزئیات تشکیل شهرداری بافت تاریخی در اصفهان توضیح داد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، شیرین طغیانی در یک برنامه زنده رادیویی، اظهار کرد: با شروع دوره پنجم به دلیل ازدیاد کارها در سه حوزه مربوطه دو کارگروه ویژه شهرسازی و معماری و کارگروه عمران با حضور متخصصان، نخبگان و کارشناسان تشکیل شد تا مسائل موجود بررسی و حل شود.

وی ادامه داد: از ابتدا تاکنون در کمیسیون حدود ۱۳۶ جلسه برگزار شده است، لوایح و طرح‌های ارسالی از طرف شورا و شهرداری به کمیسیون حدود ۲۳ طرح و ۷۷ لایحه و در مجموع نیز ۱۸۰ دستور جلسه داشته‌ایم. حدود ۲۳ جلسه با حضور در مناطق و سازمان‌ها برای بررسی میدانی مسائل برگزار شده است مانند حضور در منطقه هشت و بررسی و پرداختن به موضوع پرتمان به دستور کار تبدیل شد.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر اصفهان خاطرنشان کرد: سعی شده تا در کمیسیون با رویکرد کیفی به موضوعات مختلف پرداخته شده و از نظرات متخصصان متنوع استفاده شود، این رویکرد چاره‌ساز بوده و نتیجه آن در سال‌های بعد در اصفهان دیده خواهد شد.

وی در خصوص احیا و مرمت بافت تاریخی شهر اصفهان، اضافه کرد: در کمیسیون تلفیق شورا طرحی که با ۱۰ امضا به صحن علنی شورا ورود پیدا کرد، طرح شهرداری بافت تاریخی بود، این طرح اساسی که از ابتدای امسال مطرح شده، ممکن است چالش‌ها و فرصت‌هایی را در بر داشته باشد.

طغیانی با توضیح اینکه بدون در نظر گرفتن منطقه تاریخی تخت فولاد، حدود دو هزار هکتار از شهر اصفهان مربوط به بافت تاریخی است، تصریح کرد: مدیریت یکپارچه‌ای نسبت به برخورد با بافت‌های تاریخی شهر وجود ندارد، زیرا بافت‌ها با شهرداری در مناطق مختلف روبه‌رو هستند و از طرفی اداره کل میراث فرهنگی به عنوان یک نهاد تأثیرگذار، متولی ساماندهی این بافت و نظارت بر آن است.

وی در خصوص طرح شهرداری بافت تاریخی، گفت: این طرح بعد از رسیدن به صحن علنی شورا به دو کمیسیون معماری، عمران و شهرسازی و کمیسیون اقتصاد و گردشگری برای بررسی‌های بیشتر سپرده شد و طی جلسات برگزار شده در کارگروه‌های مختلف با حضور کارشناسان در کمیسیون تلفیق تصویب شد.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر اصفهان تاکید کرد: بر اساس طرح شهرداری بافت تاریخی، احتمالاً یکی از مناطق شهرداری اصفهان به عنوان شهرداری بافت تاریخی انتخاب خواهد شد، اما طرح‌ها و موارد مختلفی ارائه شده و قرار است کمیته‌ای در شهرداری با حضور رؤسای کمیسیون‌های خاص تشکیل شود تا درباره طرح تصمیم‌گیری کنند.

وی با اشاره به پراکندگی بافت‌های تاریخی شهر اصفهان، چگونگی اتصال این واحدهای منفصل به یک مجموعه و چکش‌کاری موضوعات در این زمینه، افزود: به نظر می‌رسد اصفهان در این زمینه عقب باشد، زیرا شهرهای یزد، سمنان، شیراز، تبریز و کرمان قبل از اصفهان، شهرداری بافت تاریخی را تشکیل دادند، این طرح از لحاظ قانونی مورد حمایت است و در جلسه‌ای که با مدیرکل میراث فرهنگی داشتیم، موضوع شهرداری بافت تاریخی مطرح و حمایت شد.

طغیانی با تاکید بر اینکه ارزش‌های شهر اصفهان به دلیل منظر تاریخی، فرهنگی و طبیعی شهر است، اضافه کرد: هر کدام از این مناظر در شهر اصفهان آسیب ببیند، مطمئناً کلیات فضای فرهنگی و تاریخی شهر اصفهان را خدشه‌دار می‌کند و از طرفی ایجاد مقدمات ثبت بافت تاریخی و فرهنگی شهر اصفهان در لیست میراث جهانی یونسکو یکی از مقدمات شکل‌گیری شهرداری بافت تاریخی یا تشکیل مدیریت یکپارچه بر بافت تاریخی شهر است، البته شهر یزد در این زمینه پیشقدم بوده است.

وی خاطرنشان کرد: اصفهان در بافت تاریخی خاص خود، نمونه‌های با ارزش میراثی بسیاری دارد که می‌توانند در شناساندن شهر اصفهان به عنوان شهر تاریخی فرهنگی کمک کننده و مؤثر باشند؛ سه میراث فرهنگی ملموس شهر اصفهان یعنی میدان نقش جهان، مسجد جامع اصفهان و باغ چهلستون به ثبت یونسکو رسیده است، در مورد تک بناها مشکلی برای ثبت وجود ندارد، اما در مورد بافت تاریخی مشکلاتی وجود دارد که تشکیل شهرداری بافت تاریخی می‌تواند چاره حل مشکل باشد.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: گاهی اتفاقاتی در شهر می‌افتد که شایسته بافت تاریخی نیست، بررسی‌ها نشان داده رویکردهای جزیره‌ای که در مناطق مختلف وجود دارد و مشکلات موجود در مدیریت شهری و میراث فرهنگی گاهی مانع از اتخاذ یک نظر واحد می‌شود بنابراین انتظار داریم در طرح شهرداری بافت تاریخی مواردی از جمله بازشناسی محدوده‌های تاریخی، آسیب‌شناسی و آسیب‌نگاری وضعیت موجود و بهره گرفتن از تجارب داخلی و خارجی و تشکیل مدیریت تأثیرگذار انجام شود تا کمتر شاهد از بین رفتن تاریخ فرهنگی اصفهان باشیم.

اولویت‌های مهم اصفهان در حوزه پروژه‌های عمرانی

وی در خصوص مهم‌ترین پروژه‌های عمرانی شهر، افزود: طبق تقسیم‌بندی که در بودجه سال ۹۹ نسبت به بودجه عمرانی در شهر شد، پروژه‌ها در سه سطح شاخص، مهم منطقه‌ای و منطقه‌ای تقسیم‌بندی شدند، پروژه‌های شاخص مانند رینگ حفاظتی و مجموعه پل‌های شهید سردار سلیمانی و مجموعه سالن‌های اجلاس در سطح کلان تأثیر گذار است.

طغیانی با اشاره به پروژه‌های مهم منطقه‌ای که حد و حوزه نفوذ آن در هریک از مناطق شهری است، تصریح کرد: از جمله این پروژه‌ها می‌توان به ساماندهی بزرگراه‌ها، احداث خیابان و فرهنگسراها اشاره کرد، در کنار این موارد پروژه‌های خرد با مقیاس کوچک نیز پیش‌بینی شده است که به آن پروژه‌های منطقه‌ای گفته می‌شود و معمولاً جزء دستور کار و پروژه‌های روزانه، ماهانه و سالانه مدیریت شهری است. تقسیم‌بندی پروژه‌ها به شناخت بهتر آن‌ها کمک مؤثری کرده است.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر اصفهان با توضیح اینکه پروژه رینگ چهارم حدود ۸۰ درصد پیشرفت داشته است، ادامه داد: رینگ چهارم پروژه مهمی است که به آن پرداخته شد، زیرا علاوه‌بر مدیریت ترافیک داخل شهر، توسعه افقی اصفهان را نیز متوقف می‌کند، همچنین نقطه صفر این پروژه در منطقه ۱۵ بوده و از مجموعه پل‌های شهید سردار سلیمانی شروع می‌شود و فعلاً به مجموعه پل شهید اردستانی در منطقه ۱۴ می‌رسد، امیدواریم مجموعه پل‌ها تا پایان سال بهره‌برداری شود.

وی توضیح داد: باید برای کنترل ترافیک شهری فرهنگسازی کنیم تا خود شهروندان نیز از موضوع استقبال کنند، علاوه بر آن در تلاش هستیم تا با کمک مدیریت شهری پل شهرستان را به منظر طبیعی و تاریخی خود بازگردانیم.

طغیانی گفت: ابر پروژه سالن اجلاس تا پایان سال بهره‌برداری می‌شود، پروژه قطار شهری خط دو نیز از پروژه‌های شاخص است که عملیات عمرانی ۱۱ ایستگاه آن آغاز شده و بودجه این پروژه حدود یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان است و نشان‌دهنده توجه مدیریت شهری به توسعه حمل و نقل عمومی و کاهش آلودگی هوا است.

وی با بیان اینکه فعالیت‌های عمرانی کاهش نداشته است، اظهار کرد: مدیریت شهری و شورای شهر بر پروژه‌های زیر زمین تمرکز کرده تا آلودگی هوا و ترافیک را مدیریت کند و حمل و نقل عمومی را در سایر موارد توسعه دهد.

کد خبر 463592

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.