آگاهی‌رسانی نخستین گام تحقق شهر دوستدار کودک

دبیر ستاد شهر دوستدار کودک شهرداری کرمان گفت: افزایش اطلاعات مردم و آماده‌ کردن اذهان عمومی جامعه از «حقوق کودک»، اولین قدم برای رسیدن به «شهر دوستدار کودک» است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سارا کارگر جهرمی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: طبق پیمان‌نامه حقوق کودک، «شهر دوستدار کودک» شهری است که حقوق کودک در آن رعایت می‌شود، طبق کتابچه تدوین‌شده از سوی یونیسف، پنج هدف اصلی برای شهرهای دوستدار کودک در نظر گرفته شده است.

وی با اشاره به اهداف مدنظر یونیسف، هدف اول را حق ارزشمند شمردن کودک، خاطرنشان کرد: در این هدف، کودک مورد احترام است و با رفتار منصفانه، باید موجودیت او در شهر پذیرفته شود.

دبیر ستاد شهر دوستدار کودک شهرداری کرمان حق شنیده‌شدن و فراهم آوردن شرایط لازم برای اظهار نظر کودکان و رساندن صدای آن‌ها به گوش مسئولان را هدف دوم یونیسف اعلام و یادآور شد: در این اصل در کنار اولویت‌های در نظر گرفته شده، اولویت‌های کودکان بر اساس نیازها و علایق‌شان نیز باشد مدنظر قرار می‌گیرد.

کارگر جهرمی اضافه کرد: در هدف سوم به حق برخورداری کودکان از خدمات اجتماعی تأکید شده است که اقدامات فنی، عمرانی و خدماتی شهرداری در حوزه شهر دوستدار کودک در این زمینه است.

وی با بیان اینکه حق برخورداری از امنیت هدف چهارم یونیسف در پیمان‌نامه حقوق کودک است، افزود: در این اصل، باید شرایط و محیط زندگی سالم برای کودک فراهم شود تا او بتواند به‌دور از آلودگی‌های محیطی و بصری، از امنیت لازم برخوردار باشد و در پارک‌ها بازی کند.

دبیر ستاد شهر دوستدار کودک شهرداری کرمان حق برخورداری از زندگی خانوادگی، بازی و تفریح را هدف پنجم این پیمان‌نامه دانست و با تأکید بر اهمیت آن، عنوان کرد: این حق باید در مورد کودکان محترم شمرده شود و همگان در مورد آن بدانند، زیرا در کنار آموزش، زندگی اصلی کودک بر محور بازی است که باید شرایط آن در جامعه تسهیل شود.

کارگر جهرمی افزود: برای آگاه کردن اذهان عمومی جامعه در خصوص حقوق کودک، شعارهایی با مضمون حقوق کودک در تبلیغات محیطی و فضای مجازی منتشر و به اطلاع عموم رسانده شده است.

وی برگزاری «برنامه زنده سه‌گانه» در «اینستاگرام» با حضور خانم «جلیلی»، رئیس کانون توسعه و همیاری مهدهای شهرستان و استان کرمان، «زند رضوی»، مدیرعامل انجمن دوستداران کودک کرمان و «پژوهان» عضو کمیته ملی شهر دوستدار کودک وزارت کشور را ازجمله اقدامات دبیرخانه ستاد شهر دوستدار کودک شهرداری کرمان دانست.

کارگر جهرمی گفت: در این برنامه زنده، به مضمون حقوق کودک و جزئیات پیمان‌نامه حقوق کودک پرداخته شد و در کنار این موضوعات، از سوی کارشناسان، مواردی همچون دیده‌بانی حقوق کودک، چگونگی نظارت بر پایش حقوق کودک و شرایط دشوار زندگی بعضی از کودکان، ارائه شد.

وی گفت: برای اطلاع‌رسانی و آگاه کردن خانواده‌ها، باید کارهای زیادی انجام شود، به پیشنهاد «زند رضوی» برای استفاده از ظرفیت فرهنگ‌سراهای شهرداری در راستای تحقق اهداف شهر دوستدار کودک، به‌خصوص سلامت کودک برنامه‌ریزی می‌شود.

کارگر جهرمی با بیان اینکه «مقوله سلامت کودک» از نظر کارشناسان از اهمیت خاصی برخوردار است، گفت: یکی از دستگاه‌های دخیل در این حوزه، دانشگاه علوم پزشکی است، اما حوزه اجتماعی شهرداری نیز می‌تواند با اطلاع‌رسانی در خصوص سلامت کودک، به این روند کمک کند.

کد خبر 463548

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.