دستفروشانی که کرونا را دست به دست می‌کنند

اغلب دست‌فروشانی که به بازارهای محلی گیلان می‌آیند، هر روز به صورت گردشی در بازارهای هفتگی استان حضور دارند و تجمع مستمر آنها باعث انتقال و شیوع بیشتر ویروس کرونا می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، هر روز در یکی از شهرهای گیلان بازار روز و هفتگی برپا بود. در این بازارهای پرجنب و جوش که جای سوزن انداختن نبود، تعداد زیادی مغازه دار، غرفه دار و دستفروش در کنار یکدیگر با پهن کردن بساط پررونق خود شهروندان را به خرید اجناس مختلف و محصولات محلی ترغیب می‌کردند؛ اما اکنون وضعیت فرق کرده است و شیوع ویروس کرونا علاوه بر خانه‌نشین کردن اصناف و بازاریان، آنان را با مشکلات شدید اقتصادی و مالی مواجه کرده است.

حسن یکی از دستفروشان بازارهای استان گیلان می‌گوید: من چند سال است که در بازارهای گیلان دستفروشی می‌کنم. تاکنون چنین وضعیتی را تجربه نکرده بودم. در حال حاضر دو هفته است که بازارهای گیلان تعطیل شده و من خانه نشین شده‌ام هرچه جنس برای فروش خریده بودم روی دستم مانده و چک‌هایم برگشت خورده است. این وضعیت من و خانواده‌ام را به شدت نگران کرده، چون فقط همین منبع درآمد را داشتیم.

وی به قسط‌های بانکی عقب افتاده‌اش اشاره می‌کند: سه ماه است که پرداخت قسطم به تعویق افتاده اما دولت که باید وام کم بهره و بسته‌های معیشتی بدهد تا مشکلات مالی و معیشتی بازاریان رفع شود، پیدایش نیست! ۱۰ ماه از آمدن ویروس کرونا می‌گذرد و تورم هم هر روز در کشور بیشتر می‌شود، دولت فقط دو وام یک میلیون تومانی به یارانه بگیران اختصاص داده که دردی از ما دوا نمی‌کند؛ خیلی از همکاران من به نان شبشان محتاجند و شرمنده زن و بچه خود هستند. اینها همان‌هایی هستند که در این سال‌ها در تمامی صحنه‌ها در کنار مسئولان بوده‌اند پس چرا دولت در این شرایط به داد مردم نمی‌رسد؟

عباس از بازاریان بازار ساحلی آستارا هم از خانه‌نشینی و کسادی بازار می‌گوید: دو هفته بازار ساحلی با دستور ستاد ملی کرونا تعطیل شده است و من و مابقی کسبه بازار ساحلی خانه نشین شده‌ایم؛ تامین معیشتمان دچار مشکل است. ماهیانه دو میلیون و ۵۰۰ هزار تومان اجاره و یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان اقساط وام بانکی پرداخت می‌کنم، وقتی بازار تعطیل بود بانک‌ها تعطیل نبودند و چک‌هایمان برگشت خورد، مشکل دوچندان شد. دولت باید بانک‌ها را هم تعطیل می‌کرد و یا جلوی برگشت چک‌های اصناف را می‌گرفت.

او معتقد است: بازار ساحلی آستارا فضای بازی دارد و هوا کاملاً در آن در جریان است و پروتکل‌های بهداشتی هم در آن رعایت می‌شود. دولت بازار را که این روزها مشتریان بسیار کمی به آن مراجعه می‌کند تعطیل کرده است اما فروشگاه‌های مواد غذایی و نانوایی‌ها و اصناف و سایر مکان‌های پرتجمعی که در آن فاصله گذاری اجتماعی و نکات بهداشتی رعایت نمی‌شود را تعطیل نمی‌کند. اغلب اصناف بازار ساحلی مثل من مستأجر و در آستانه ورشکستگی هستند. دولت باید در زمان کرونا، با اختصاص تسهیلات وام بانکی کم بهره از همه اصناف و بازاریان حمایت کند.

تعطیلی یا بازگشایی بازارها با دستور ستاد ملی

گلایه شهروندان گیلانی در حالی مطرح می‌شود، که مهدی جواهرشناس مدیر گروه سلامت محیط و کار معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان گیلان می‌گوید: در طرح مدیریت هوشمند محدودیت ناشی از بیماری کرونا در بازارهای محلی و موقت در مشاغل گروه دو قرار دارد و طبق مصوبات ستاد ملی کرونا و اجرای پروتکل‌های بهداشتی در وضعیت قرمز شهرها، باید تمامی بازارها تعطیل می‌شد که مجری اجرای طرح، مدیریت هوشمند قرارگاه عملیات ستاد ملی کرونا است.

او در پاسخ به این سوال که آیا از زمان شیوع ویروس کرونا تاکنون بازارهای روز و هفتگی گیلان تعطیل شده‌اند یا خیر؟ می‌افزاید: از زمان شیوع ویروس کرونا در موج اول در اسفندماه بازارهای سراسر گیلان و در موج دوم کرونا نیز بازارهای بعضی از شهرستان‌ها تعطیل شدند.

جواهرشناس ادامه می‌دهد: در دو هفته‌ای که بسیاری از اصناف تعطیل شدند، بازار محلی روبروی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی در خیابان آزادگان را با همکاری ارگان‌های ذی ربط و فرمانداری رشت جمع‌آوری و تعطیل کردیم.

او می‌گوید: مدیریت بازارهای موقت و محلی بر عهده شهرداری‌هاست و شهرداری رشت در طول سال‌های گذشته با احداث بازارچه رازی و تختی و بازارهای دیگر بعضی از دستفروشان شهر را در آن ساماندهی کرده و تحت کنترل خود درآورده است اما این اقدامات کافی نیست و باید دستفروشان بیشتری ساماندهی شوند.

او خاطرنشان می‌کند: بر اساس نظر کارشناسان معاونت بهداشتی، دستفروشان برای ساماندهی باید شناسنامه دار شوند. در چنین شرایطی می‌توان بهداشت آنان را کنترل کرد.

مدیر گروه سلامت محیط و کار معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان می‌گوید: اگر پروتکل‌های بهداشتی همچون استفاده از ماسک و فاصله اجتماعی تا حداقل فاصله یک متر و شستن مرتب دست‌ها رعایت نشود. ویروس کرونا در فضای بسته و حتی در فضای باز به راحتی از فردی به فردی دیگر انتقال می‌یابد اما انتقال آن در فضای بسته به مراتب بیشتر از فضای باز است زیرا در فضاهای بسته تهیه هوا موضوع بسیار مهمی بوده که در بعضی از اماکن از آن استفاده نمی‌شود.

جواهرشناس خاطرنشان می‌کند: می‌توان به جای تجمع در بازارهای محلی و روز از روش خرید و فروش آنلاین استفاده کرد. که راهکاری بسیار خوبی در راستای پیشگیری از انتقال ویروس کرونا است.

شنبه بازار انزلی باید تعطیل می‌شد

بازارهای محلی و ساحلی، به وفور در گیلان یافت می‌شود و نگاه به وضعیت چند شهر این استان، مشتی است نمونه خروار از شرایط دوگانه این روزها؛ از یکسو کسادی بازار اجازه اعمال محدودیت‌های شدید را نمی‌دهد از سوی دیگر بازارهای محلی می‌توانند نقاط قرمز شیوع کرونا باشند.

موسی زنجانخواه رئیس شورای اسلامی شهر بندرانزلی با اشاره به وضعیت بازارهای محلی این شهر می‌گوید: شنبه بازار هر هفته با حضور تعداد زیادی از دستفروشان بومی و غیربومی در محل کارخانه قند و شکر سابق برگزار می‌شود. این بازار با تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا به منظور جلوگیری از تجمع و حفظ سلامت شهروندان تعطیل یا بازگشایی می‌شود.

او می‌افزاید: بنده یکی از موافقان صددرصد تعطیلی شنبه بازار انزلی بودم زیرا تعداد زیادی از دستفروشانی که به این بازار می‌آیند هر روز به صورت گردشی در بازارهای هفتگی استان گیلان حضور دارند و تجمع مستمر آنها باعث انتقال و شیوع بیشتر ویروس کرونا می‌شود.

رئیس شورای شهر انزلی با بیان اینکه بر اساس تأکید فرماندار شهرستان باید موضوع معیشت بازاریان توسط دستگاه‌های اجرایی متولی پی‌گیری و ضرر و زیان این قشر آسیب‌پذیر جبران شود، می‌گوید: در سال جاری شورای اسلامی شهر به مدت سه ماه تخفیف در اجاره بهای مغازه‌های در تملک شهرداری را مصوب کرد و در حال حاضر برای دومین بار این آمادگی را دارد تا جهت حمایت از اصناف، در پرداخت عوارض شهرداری تخفیفاتی را اعمال کند.

زنجانخواه می‌گوید: در چنین شرایط بحرانی مسئولان شهرستان باید با اتحاد و همدلی در کنار یکدیگر با اتخاذ تصمیمات یکسان و ارائه تسهیلات و اقدامات مناسب، مشکلاتی اقتصادی بازاریان به ویژه اقشار ضعیف را کاهش دهند.

بازار ساحلی آستارا در آستانه تعطیلی

عرفان جامبر رئیس کمیسیون حقوقی، فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر بندر مرزی آستارا نیز با بیان اینکه بازار ساحلی آستارا با یک هزار و ۵۰۰ واحد تجاری به عنوان قلب تپنده اقتصادی این شهرستان به صورت مستقیم بر وضعیت معیشت شهروندان آن بسیار تأثیرگذار است، می‌گوید: شیوع ویروس کرونا و منع تردد بین استانی و جلوگیری از ورود گردشگران داخلی و خارجی تأثیر بسیار بدی بر وضعیت اقتصادی و مالی کسبه بازار آستارا گذاشته و چندین مغازه را به تعطیلی کشانده و یا در آستانه تعطیلی قرار داده است.

او با تاکید بر اینکه تداوم این وضعیت باعث ورشکستگی بسیاری از بازاریان و اصناف مختلف در آستارا خواهد شد، می‌افزاید: دولت و مسئولان شهرستانی و استانی باید با اعطای وام‌های کم‌بهره، بخشودگی مالیات و همچنین در پرداخت اجاره بها از بازاریان حمایت کنند.

جامبر خاطرنشان می‌کند ماه‌های پایانی سال برای مالکان واحدهای صنفی دوره بسیار مهم و حیاتی در رونق کسب و کار محسوب می‌شود و فرصت درآمدزایی آنان در این روزها با کل سال برابری می‌کند اما در سال گذشته شیوع ویروس کرونا فرصت درآمدزایی را از اصناف و بازاریان آستارا گرفت، لذا باید تدابیری از سوی مسئولان مربوط اندیشیده شود تا با اعطای تسهیلات کم بهره بانکی به همه اصناف در دوران تعطیلات کرونا، بخشی از ضرر و زیان این قشر جبران شود.

رئیس کمیسیون حقوقی، فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر آستارا می‌گوید: بازاریان سربازان خط مقدم جنگ اقتصادی بوده، همواره با اتحاد کامل در تمامی بحران‌ها، با کمک‌های نقدی و غیرنقدی در صحنه حاضر بوده‌اند و به تازگی نیز جهت احداث سی تی اسکن تنها بیمارستان این شهر بالغ بر ۱۰ میلیارد ریال کمک نقدی جمع‌آوری کرده‌اند.

او می‌افزاید: شورای اسلامی شهر آستارا لایحه بخشودگی اجاره‌بهای فروردین و اردیبهشت ماه همه واحدهای تجاری، خدماتی تحت مالکیت شهرداری، کیوسک‌های مطبوعاتی و فلافل فروشان را جهت حمایت از بازاریان، اردیبهشت ماه ۱۳۹۹ به تصویب رساند و در صورت ادامه وضعیت کنونی دوباره پیشنهاد بخشودگی به شورای اسلامی شهر ارائه خواهد شد.

جامبر تاکید می‌کند: مردم مرزنشین آستارا در هر شرایطی با حفظ اتحاد و همبستگی، همیشه در تمامی صحنه‌ها در کنار دولتمردان حاضر بوده‌اند. از مسئولان انتظار می‌رود با اتخاد تدابیر لازم و اختصاص تسهیلات مناسب، در دوران شیوع بیماری کرونا بخشی از مشکلات اقتصادی و مالی اصناف و بازاریان را برطرف کنند.

فاصله‌گذاری‌ها در بازارهای محلی اجرا شود

کوروش سعیدی رئیس شورای شهر پره‌سر می‌گوید: بازار قدیمی و سنتی پره سر روزهای سه شنبه در این شهر برگزار می‌شود. این بازار هفتگی حدود ۵۰ سال جنب شهرداری و متصل به جاده اصلی پره‌سر به انزلی برپا می‌شد. اما در سال جاری با تمهیدات شهرداری و شورای اسلامی شهر برای کاهش ترافیک این مسیر به خیابان تازه ساخت ۲۰ متری منتقل شد.

او با اشاره به اینکه دستفروشان بومی و سایرهای شهر استان گیلان با حضور در بازار پره‌سر محصولات تولیدی صنایع دستی و مواد غذایی محلی خودشان را با کیفیت بسیار خوبی به شهروندان عرضه می‌کنند. خاطرنشان می‌کند: در حال حاضر حدود دو هفته است که به دلیل شیوع دوباره ویروس کرونا، بازار با تصمیم ستاد ملی مقابله با این بیماری تعطیل شده و دستفروشان آن را با ضرور و زیان و مشکلات مالی جدی مواجه کرده است.

سعیدی تصریح می‌کند: تعطیلی این بازار باعث شده تا مغازه‌داران میوه و تره بار قیمت محصولات خود را به صورت قابل توجهی افزایش دهند و این مسئله باعث نارضایتی بسیاری از شهروندان شده است.

او می‌گوید: با توجه به اینکه زمان دقیق اجرای واکسیناسیون کرونا مشخص نیست، باید تمهیداتی از سوی مسئولان اندیشیده شود تا این بازارها با فاصله‌گذاری برگزار شود.

رئیس شورای شهر پره‌سر با بیان اینکه بازار این شهر وسعت زیادی دارد و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و حفظ فاصله گذاری و نظارت شهرداری و شبکه بهداشت می‌توان آن را بدون کوچک‌ترین خطری برگزار کرد. می‌گوید: از فرماندار شهرستان رضوانشهر انتظار داریم برای جلوگیری از ضرر و زیان بیشتر شهروندان به ویژه اقشار آسیب پذیر تصمیماتی اتخاذ کند تا بازار پره‌سر هر هفته برگزار شود.

گزارش از: سیدمحمدرضا رشیدی، خبرنگار خبرگزاری ایمنا

کد خبر 463360

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.