آلودگی هوا با افزایش آلودگی پلاستیکی ارتباط دارد؟

نتایج بررسی‌های محققان نشان می‌دهد که آلودگی هوا باعث افزایش زباله‌های پلاستیکی می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، افزایش زباله‌های پلاستیکی یک نگرانی جهانی برای محیط زیست محسوب می‌شود. با وجود اینکه در مورد تأثیر آلودگی پلاستیکی بر محیط زیست تحقیقات زیادی شده است اما برای کنترل رفتارهای انسانی که منجر به آلودگی پلاستیکی می‌شود اقدامات خاصی نشده است. افراد معمولاً در روزهای آلوده ترجیح می‌دهند در محیط‌های سربسته مانند منزل یا دفتر کار بمانند و غذای خود را از رستوران سفارش دهند. بسته بندی مواد غذایی باعث افزایش زباله‌های پلاستیکی می‌شود. زمانی که کیفیت هوا ضعیف است افرادی که در ادارات مشغول کار هستند بیش از پیش غذای بیرون بر سفارش می‌دهند.

گروهی از محققان به منظور بررسی تأثیر آلودگی هوا بر افزایش آلودگی پلاستیکی، مطالعه جدیدی انجام دادند و وضعیت سه شهر کشور چین مانند بیجینگ، شنیانگ و شیجیاژوانگ که بیشترین میزان آلودگی را داشتند، ارزیابی کردند. خدمات تحویل غذا در چین بسیار محبوب است، به طوری که ۳۵۰ میلیون فرد در این سرویس عضو هستند. بیش از نیمی از ۶۵ میلیون ظرف غذایی که هر روز در چین دور انداخته می‌شود متعلق به کارمندان ادارات است. محققان معتقد هستند کیفیت هوا در مناطق در حال توسعه در حال کاهش یافتن است، در حالی که صنعت تحویل غذا به شدت رشد کرده است.

محققان در این مطالعه با توجه به معیار اندازه‌گیری PM2.5، میزان آلودگی هوا را ارزیابی کردند. PM2.5 به ذرات ریز معلق در هوا که قطر آن‌ها کمتر از ۲.۵ میکرومتر است، گفته می‌شود. حداکثر کیفیت هوای محیط قابل قبول در ایالات متحده آمریکا ۳۵ میکروگرم در هر مترمکعب است. میزان آلودگی هوا در سه شهر مورد بررسی در این مطالعه، از آستانه مورد نظر فراتر رفته بود و آلودگی با چشم غیرمسلح نیز قابل مشاهده بود.

پژوهشگران به منظور دستیابی به اطلاعات مورد نیاز خود از ۲۵۱ کارمند ادارات که در سه شهر ذکر شده مشغول کار بودند، در مورد انتخاب غذای خود سوال کردند. علاوه بر این سفارشات آنلاین غذا توسط کارمندان ادارات نیز بررسی شد. از افراد شرکت کننده در این مطالعه خواسته شد عکس غذاهایی را که از رستوران سفارش دادند. ارسال کنند. زمانی که محققان این اطلاعات را با شاخص‌های آلودگی هوا مقایسه کردند. متوجه شدند ارتباط قوی بین میزان آلودگی هوا و آمار سفارش غذا وجود دارد؛ به بیان دیگر کارمندان در روزهای آلوده بیشتر غذای بیرون بر سفارش می‌دادند.

نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد زمانی که آلودگی هوا ۱۰۰ میکروگرم بر مترمکعب افزایش پیدا کرد، میزان سفارش غذا نیز ۷.۲ درصد بیشتر شد. کارمندان ادارات نیز ۶ برابر بیشتر از دیگران تمایل داشتند غذای بیرون‌بر سفارش دهند. به نظر می‌رسد افرادی که در خانه هستند در روزهایی که آلودگی هوا زیاد است، زمان بیشتری برای تهیه غذا دارند اما کارمندان ادارات برای اینکه در معرض آلودگی هوا قرار نگیرند غذای خود را از رستوران‌ها سفارش می‌دهند.

بر اساس تخمین محققان برای هر وعده غذای سرو شده در رستوران، تقریباً ۶.۶ گرم پلاستیک مصرف می‌شود در حالی که ارسال هر وعده غذا به صورت بیرون‌بر به ۵۴ گرم پلاستیک نیاز دارد. بنابراین هر زمانی که آلودگی هوا به میزان ۱۰۰ میکروگرم بر مترمکعب افزایش پیدا کند، میزان مصرف پلاستیک نیز ۱۰ گرم بیشتر می‌شود. محققان به این نتیجه رسیدند که اگر آلودگی هوا در چین ۱۰۰ میکروگرم بر مترمکعب در یک روز افزایش پیدا کند میزان سفارش غذای بیرون‌بر ۲.۵ میلیون بیشتر می‌شود و متعاقباً ۲.۵ میلیون ظرف پلاستیکی استفاده می‌شود.

به گفته محققان نتایج به دست آمده قابل تعمیم به دیگر شهرهای آلوده جهان است. بنابراین لازم است اقداماتی برای از بین بردن آلودگی‌های پلاستیکی انجام شود، زیرا ممکن است وزش باد باعث شود زباله‌های پلاستیکی به رودخانه‌ها و سپس اقیانوس‌ها وارد شود. تخمین زده شده است که سالیانه هشت میلیون تن زباله پلاستیکی وارد دریاها می‌شود. نتایج مطالعه انجام شده نشان می‌دهد که کنترل آلودگی هوا می‌تواند به کاهش تولید زباله‌های پلاستیکی کمک زیادی کند.

نتایج این مطالعه در مجله Nature Human Behaviour منتشر شده است.

کد خبر 463327

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.