تاریخچه بازارهای کریسمس و آینده نامعلوم آن‌ها

کلبه‌های چوبی با لامپ‌های زیبای چشمک‌زن، همهمه‌های جشن و شاه‌بلوط‌های بو داده تصاویری است که هر ساله در ماه دسامبر سراسر شهرهای بریتانیا را فرامی‌گیرد. اما امسال، اثری از برپایی بازارهای کریسمس به چشم نمی‌خورد و شواهد حاکی است که مردم سال نویی سوت و کور را تجربه خواهند کرد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، پیش از انتشار ویروس کرونا نیز، تغییراتی چشمگیر در مراسم کریسمس بریتانیا رخ داده بود که ظهور بیماری کووید -۱۹ اثرات خود را بر این تغییرات بیشتر بر جای گذاشت. افزایش قیمت‌ها و تردید مردم نسبت به اصل بودن اجناس در چند سال اخیر، بازارهای کریسمس را به طور قابل توجهی تحت تاثیر قرار داده و از رونق آن‌ها کاسته بود. این روزها بازارهای کریسمس با دو بحران اساسی، یعنی شیوع بیماری کووید -۱۹ و تردید مردم نسبت به افزایش قیمت‌ها و اصالت اجناس مواجه هستند و ممکن است رکودی غیرقابل جبران تجربه کنند. در این راستا، گروهی از محققان بریتانیایی بازارهای کریسمس در قرن‌های گذشته را با امروز مقایسه کردند تا به عوامل موثر بر رونق این بازارها دست یابند.

تاریخچه بازارهای کریسمس

ظهور بازارهای کریسمس برای اولین بار در طول تاریخ به قرون وسطی در کشور آلمان برمی‌گردد. این بازارها فصل ماقبل کریسمس را به تصویر می‌کشید و فضایی برای کسب و کار تمام اقشار جامعه فراهم می‌آورد. روستاییان و کشاورزان در بازارهای کریسمس آلمان به خرید پوتین، کالاهای خانگی و تجهیزات مورد نیاز خود می‌پرداختند و در ازای خرید آن‌ها، محصولات سنتی و دست‌ساز خود نظیر جواهرات، اسباب‌بازی‌ها، کلاه‌گیس‌ها و لوازم تزئینی چوبی را در اختیار شهرنشینان قرار می‌دادند. اما در اوایل قرن نوزدهم، غرفه‌های خیابانی جای بازارهای کریسمس قدیمی را گرفت و رونق آن‌ها را به طور قابل توجهی کاهش داد.

با آغاز قرن بیستم، دولت‌های پی در پی آلمان تلاش کردند یکبار دیگر بازارهای قدیمی کریسمس را رونقی دوباره ببخشند و مردم را با تاریخچه پیدایش این بازارها پیوند دهند. آلمان نازی و در پی آن، جمهوری دموکرات آلمان از قابلیت بازارهای کریسمس برای فراهم آوردن سلیقه‌ها و نیازهای مختلف گروه‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی بهره گرفتند. هدف دولت‌های آلمانی از این کار، افزایش میهن‌دوستی و انسجام اجتماعی در میان مردم بود که البته اثرات مثبت زیادی داشت. در سال ۱۹۳۳، مقامات شهر نورنبرگ، واقع در ایالت بایرن آلمان، طی یک مراسم افتتاحیه بزرگ، به ترویج ملی‌گرایی پرداختند و فعالیت بازارهای کریسمس را از نو آغاز کردند.

پس از آلمان در سال ۱۹۸۲، بازارهای کریسمس در کلان‌شهر لینکلن انگلستان و سپس در شهر بیرمنگام درست مانند بازارهای آلمانی ترویج یافت و در نهایت سراسر شهرهای انگلستان را در بر گرفت. بسیاری از کشورهای اروپایی با مشاهده رونق بازارهای کریسمس در آلمان و انگلستان، به تدریج بازارهایی مشابه در کشورهای خود به وجود آوردند و برپایی بازار کریسمس به سنتی دائمی در ایام سال نو تبدیل شد.

اقتصاد زمستانی

بازارهای کریسمس پس از پیدایش، نقش بسیار مهمی در اقتصاد زمستانی بریتانیا ایفا کرده است، این بازارها هر ساله، گردشگرانی را از سراسر دنیا به خود جذب می‌کند، به ایجاد مشاغلی دائمی برای مردم منجر می‌شود و کسب و کار کافه‌ها و رستوران‌ها را رونق می‌بخشد. شواهد حاکی است که طی ۳۵ سال اخیر، تعداد چنین بازارهایی به طور قابل توجهی افزایش یافته است و هر سال نسبت به قبل، اندازه فروشگاه‌ها بزرگ‌تر شده و در نهایت، جمعیت بیشتری به سمت آن‌ها جذب شده است.

به عنوان مثال، در زمان ظهور بازارهای کریسمس، تنها چند غرفه کوچک در کلان‌شهر منچستر وجود داشت، اما در چند سال اخیر تعداد آن‌ها به ۱۸۰ مورد افزایش یافته است. کلان شهر بیرمنگام به تنهایی در سال ۲۰۱۴ میزبان پنج میلیون و ۵۰۰ هزار بازدید کننده بود که در سال‌های بین ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۷، تعداد افرادی که به بازارهای کریسمس شهر آمده بودند به دو برابر رسیده بود.

با گذشت زمان، انتقادات مردم و گردشگران از بازارهای کریسمس بریتانیا روز به روز افزایش می‌یافت و بازدیدکنندگان خواهان ایجاد تغییراتی اساسی متناسب با نیازهای روز خود بودند. این در حالی بود که فروشندگانی که در بازارهای کریسمس فعالیت داشتند در رقابت با یکدیگر، هر روز بر قیمت اجناس خود می‌افزودند و این امر نارضایتی بیشتر مردم را در پی داشت. نتیجه این شد که مقامات رسمی شهرهای انگلستان به شدت با حل مشکلات مربوط به بازارها مواجه می‌شدند و در بسیاری از موارد برای مدیریت این بازارها به توافق نمی‌رسیدند. شواهد حاکی است که رونق بازارهای کریسمس در چند سال اخیر، نه تنها در شهرهای بریتانیا، بلکه در بسیاری از نقاط دنیا، به طور چشمگیری با کاهش مواجه بوده است.

از سوی دیگر، در پی شیوع ویروس کرونا، فعالیت اغلب بازارهای کریسمس در سراسر دنیا ممنوع شده است که این امر بر رکود درآمدهای زمستانی این شهرها خواهد افزود. در نتیجه این رویدادها، بسیاری از مردمی که تا پیش از این از طریق فروش محصولات خود در بازارهای کریسمس درآمد یک سال خود و خانواده را تامین می‌کردند، برای همیشه و یا دست کم تا رونق دوباره این بازارها، بیکار و با مشکلات اقتصادی زیادی مواجه شده‌اند.

بسیاری از مردم در سراسر جهان امیدوارند پس از پایان همه‌گیری ویروس کرونا، مقامات ارشد برای رفع نواقص قدیمی بازارهای کریسمس تصمیماتی درست اتخاذ کنند و رونق دوباره اقتصاد را برای شهرها به ارمغان آورند.

کد خبر 463267

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.