واعظی: نباید اجازه بدهیم پژوهش، جناحی و تبلیغاتی شود

رئیس دفتر رئیس جمهور گفت: پژوهش و علم باید در خدمت توسعه کشور و تامین رفاه حال مردم باشد و نباید اجازه بدهیم پژوهش، سیاسی و جناحی و تبلیغاتی شود.

به گزارش ایمنا، محمود واعظی روز دوشنبه در آئین افتتاح سرای نوآوری و فناوری‌های آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب با تاکید بر اینکه باید پژوهش و علم برای خدمت به توسعه کشور و تامین رفاه حال مردم باشد، اظهار کرد: نباید اجازه دهیم پژوهش سیاسی، جناحی و تبلیغاتی شود چرا که هر کدام از اینها شود سم است.

وی با اشاره به نقش پژوهش در توسعه کشور و نظام گفت: باید قبول کنیم دنیای امروز کاملاً فرق کرده است و تغییرات کاملاً محسوس و روشن است. در دورانی که ما تحصیل می‌کردیم اگر به کشورهای مختلف به خصوص کشورهای غربی، ۱۰ شرکت بزرگی که ایجاد ثروت می‌کردند، شرکت‌هایی بودند که بر پایه پول ایجاد شده بودند یا شرکت‌های نفتی، بانکی و یا بیمه بودند.

رئیس دفتر رئیس جمهور اضافه کرد: امروز در آمریکا، کانادا، ژاپن، کره و کشورهای دیگر ۱۰ شرکت بزرگ که ایجاد ثروت و درآمد دارند، شرکت‌هایی هستند که بر اساس نوآوری و مغز افزاری و نوع کاری که با پول کمتر سر کار و دارند و بیشتر با ایده سروکار دارند مطرح هستند. در واقع کشورداری و قدرت در کشورها هم تغییر کرده است.

واعظی ادامه داد: اگر تا دیروز کشوری فقط متکی به جنگ افزارهای نظامی بود، قدرت داشت، امروز کشورهایی که نخبه و نوآوری بیشتری دارند و دستاوردهای علمی بالاتری دارند، قدرت بیشتری دارند.

وی با اشاره به روند تغییرات در دانشگاه‌های کشور یادآور شد: دانشگاه‌هایی که زمانی آموزش محور بودند، توسعه پیدا کرده و پژوهش محور و بعد از آن مهارت محور شدند. اما الان دانشگاه‌ها وارد وادی دیگری شدند. به طوری که اگر ۱۰ سال یا ۲۰ سال پیش درباره دانشگاه می‌گفتیم که باید ایجاد ثروت کند ممکن بود خیلی از اساتید و دانشمندان به آن واکنش نشان دهند که ما رفتیم برای یک کار دیگری تحصیل کردیم.

رئیس دفتر رئیس جمهور تاکید کرد: امروز در کنار دانشگاه‌های بزرگ دنیا پارک‌ها، سراها و مراکزی دارند که تولید علم و ثروت می‌کنند در واقع علم و پول باهم عجین شده است یعنی علم تولید می‌شود که تولید ثروت شود و ثروت در خدمت تولید علم بیشتر قرار می‌گیرد.

واعظی گفت: شرکت‌های دانش بنیان باعث رشد تولید ثروت در کشورها و توسعه علم شده اند. کاری که الان به عنوان یک اولویت در دولت و کشور مطرح است و همواره هم رهبر معظم انقلاب روی این موضوع تاکید ویژه دارند پژوهش، تولید علم و ثروت و توسعه کشور است که باید به آن بها دهیم.

خبر تکمیل می‌شود…

منبع: ایرنا
کد خبر 463216

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.