کارنامه تهران در کسب درآمدهای پایدار قابل قبول نیست

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران معتقد است: شهر تهران ظرفیت‌های زیادی برای کسب درآمدهای پایدار دارد که شهردار و تیم وی نتوانسته‌اند به درستی از آن‌ها استفاده کنند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مدتی پیش شهردار تهران در گفتگویی در پاسخ به این پرسش که" مدیران شما در حالی از وجود مشکلات مالی در شهرداری صحبت می‌کنند، که اخیراً رئیس شورای شهر تهران گلایه‌ای از پیشروی نداشتن فعالیت‌های جاری شهر داشته و اظهار کرده است که از هر قدم از پیاده‌روهای پایتخت طلا به دست می‌آید، آیا شما هم اینطور فکر می‌کنید؟ " گفته بود: "مشکل مالی فقط، مساله ما نیست و اکنون تمام کشور با این مشکل روبرو است. اگر آنقدر راحت بود، حتماً خیلی از کشورهای دنیا این کار را می‌کردند. البته در شرایط گردش عادی اقتصادی می‌شود اینگونه تصور کرد که با ابتکار و خلاقیت می‌توانید تولید ثروت و پول داشته باشید اما شرایط ما عادی نیست. کشور در تحریم است و مرزها عملاً بسته است. بسیاری از ارتباطات بین‌المللی و حوزه گردشگری مانند سابق نیست و طبیعتاً اقتصاد هم مانند گذشته نیست. فکر نمی‌کنم طلا را رایگان به کسی بدهند. اگر طلا را مجانی به شما دادند مطمئن باشید خبری پشت آن است و به ازای آن حتماً اتفاقاتی رخ خواهد داد.

حناچی همچنین گفته بود: "بعضی از اعضای شورا در مقایسه با قبل می‌گویند شما دچار خودتحریمی شده‌اید و خودتان برای خودتان محدودیت ایجاد کرده‌اید؛ معنای دیگر آن این است که چرا تراکم نمی‌فروشید، چرا راحت پروانه غیرقانونی صادر نمی‌کنید؟ ما چنین قولی به مردم ندادیم. ما قول داده بودیم که شهر را به انضباط می‌رسانیم که این کار را انجام دادیم. "

محمد سالاری، رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در واکنش به این اظهارات گفت: اینکه آقای شهردار چنین پاسخی به برخی اظهارات رئیس و اعضای شورای شهر داده، آن را تعبیر به این کرده است که اعضا و رئیس شورا توقع تصمیمات فراتر یا برخلاف طرح تفصیلی دارد، من این سخنان را کاملاً رد می‌کنم.

وی ادامه داد: اعتقاد دارم شهر تهران به عنوان پایتخت جمهوری اسلامی ایران با ظرفیت‌های بالقوه‌ای که دارد نه تنها کوچه‌هایش بلکه همه ظرفیت آن می‌تواند عامل کسب درآمد، آن هم از جنس درآمدهای پایدار و مبتنی بر مفاد طرح تفصیلی شهر تهران باشد.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران اضافه کرد: اگر شهرداری بتواند این ظرفیت‌ها را در حوزه‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی، شهرسازی، معماری و گردشگری احصا کرده و بتواند از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در مأموریت‌های مختلف از جمله حمل و نقل و خدمات شهری استفاده کند، آن زمان است که می‌تواند طرح تفصیلی را به درستی اجرا کند.

وی با بیان اینکه یقیناً با این رویه می‌توان با قدرت و استحکام بیشتری به مردم شهر و جامعه مدنی و حرفه‌ای این اطمینان را داد که اصول و ضوابط معماری و شهرسازی به صورت قانونی اجرایی می‌شود، خاطرنشان کرد: اگر در حال حاضر شاهد اتخاذ تصمیماتی بر خلاف اصول صحیح و معماری در شهرهای کشور هستیم به این دلیل است که شهرداری نتوانسته در حوزه درآمدهای پایدار از بقیه ظرفیت‌های شهر برای درآمدزایی استفاده کند.

کلانشهرهای دیگر ظرفیت‌های درآمدزایی تهران را ندارند

سالاری با تاکید بر اینکه کلانشهرهای دیگر به هیچ عنوان ظرفیت‌های درآمدزایی اصولی و قانونی تهران را ندارند، اظهار کرد: من از سخن شهردار تهران تعجب می‌کنم زیرا در جلسات هم‌اندیشی مجموعه‌ای از رویکردهای درآمدزا با راهکار قانونی از سوی رئیس و اعضای شورا تبیین شده است بنابراین اعتقاد دارم شهرداری تهران و معاونت‌ها و سازمان‌های حوزه اقتصاد شهری و سرمایه گذاری در انجام مأموریت‌های خود ناتوان و ناکارآمد بوده و کارنامه قابل قبولی در قیاس با سایر کلانشهرها نداشته‌اند.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران تاکید کرد: وقتی کارنامه و سهم تأمین درآمدی سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری تهران در بودجه هر سال بررسی شود، وضعیت قابل دفاعی ندارد.

وی با بیان اینکه ظرفیت معاونت مالی و اقتصادی شهرداری تهران نیز به‌طور کامل معطوف به توزیع درآمدهای حوزه شهرسازی و ارزش افزوده شده است، گفت: اگر کارنامه این معاونت را بررسی کنیم متوجه می‌شویم در حوزه تأمین درآمد از محل ظرفیت‌های بالقوه شهر تهران عملاً کاری نکرده است.

دوره گذشته سرمایه گذاران را بی‌اعتماد کرد

سالاری با اشاره به اقدامات شورای شهر در حوزه قانون‌گذاری برای خلق درآمدهای جدید، خاطرنشان کرد: شورای شهر تهران در میانه عمر این شورا برای اولین بار نظامنامه نحوه سرمایه‌گذاری و حمایت از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی و ایجاد درآمدهای پایدار را تصویب و ابلاغ کرد و تسهیلگری بسیار خوبی برای مدیران شهری ایجاد کرد.

وی گفت: رویه‌های نوینی در دنیا و کشور جهت کسب منابع درآمدی وجود دارد که در تدوین این نظامنامه از آنها استفاده شده و مبتنی بر یک مطالعه تطبیقی و استفاده از تجارب دیگران است

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران ادامه داد: ما کارنامه قبال دفاعی نداشتیم و بخشی از ناکارآمدی این حوزه‌ها به دلیل بی اعتمادی به وجود آمده در دوره مدیریت گذشته است.

سالاری با بیان اینکه بیشتر پروژه‌های سرمایه‌گذاری در گذشته به نوعی دچار مشکل است، اظهار کرد: سند مالکیت و یا تعارضاتی در املاک مشارکتی وجود دارد که باعث شده سرمایه گذاران به این حوزه بی اعتماد شوند و این به دلیل اقداماتی بوده که مدیران گذشته با ترک تشریفات انجام داده‌اند.

وی تصریح کرد: همچنین بدهی بالا به سرمایه گذارانی که به صورت پیمانکاری در حوزه‌های مختلف حمل و نقل و ترافیک و خدمات شهری فعالیت کرده‌اند اما شهرداری نتوانسته مطالبات آنها را بدهد و آنها از ادامه فعالیت پا پس کشیده‌اند.

کد خبر 463148

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.