لایروبی رودخانه‌ها در مدیریت سیلاب‌ها موثر بوده است

سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور گفت: با توجه به تجربه سیل سال ۱۳۹۸، دولت اعتباری حدود ۲۵۰ میلیارد اختصاص داده است که تا مهرماه حدود ۲ هزار ۱۵۰ کیلومتر از مسیر رودخانه‌ها لایروبی شد و اثرات مثبت آن در بارش‌ها قابل مشاهده بود.

به گزارش ایمنا، علی بختیاری سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور، با اشاره به حوادث طبیعی در کشور گفت: در ۲ دهه گذشته در سطح جهانی مخاطرات مرتبط با آب و هوایی و تغییرات اقلیمی افزایش قابل توجهی داشته است. به گونه‌ای که منشأ بیش از ۷۰ درصد حوادث و عامل ۸۰ درصد خسارات بوده و حوادث مرتبط با آب و هوا و اقلیمی که سیل هم جزو آنهاست از دهه ۱۹۶۰ میلادی روبه افزایش بوده و در دهه ۱۹۹۰ میلادی به ۳۵ درصد کل حوادث رسیده است. نسبت تعداد کل حوادث با منشأ تغییرات اقلیمی از ۷۶ درصد در دهه نخست قرن ۲۱ میلادی به ۸۳ درصد در دهه دوم رسیده است. بنابراین کشور ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست. به همین دلیل در سال‌های اخیر در پدیده سیل چه به لحاظ تکرار و چه به لحاظ بزرگی حادثه افزایش داشته‌ایم.

سخنگوی سازمان مدیریت بحران در ادامه افزود: البته چیزی که می‌بایست مدنظر قرار بگیرد این است که عامل سیل بارش بوده و عامل خسارات آسیب‌پذیری است. پس در مورد سیل باید گفت که بارندگی‌ها در کشور به بارندگی‌های حداکثری نزدیک شده؛ یعنی بارش‌هایی که در مدتی کوتاه با حجم زیاد اتفاق می‌افتد که نمونه آن طی روزهای گذشته در استان‌های مختلف اتفاق افتاد. برای نمونه بارشی که در هفته گذشته در استان بوشهر اتفاق افتاد و به سیل ختم شد همین بارش‌ها بود زیرا در حالی که میانگین بارش سالیانه بلندمت در این استان ۲۶۸ میلی متر است اما در یک ساعت و نیم در دشتستان ۱۶۰ میلی متر بارندگی داشتیم که این اتفاق باعث ایجاد روان‌آب شد. اما آسیب پذیری به لحاظ فیزیکی و به لحاظ تجاوز به حریم رودخانه‌ها به دلیل کاهش آب‌گذری در طول سال‌های زیاد، گسترش شهرنشینی‌ها و گسترش محدوده شهرها به جاهایی که در معرض سیل هستند، اتفاق افتاد و از این رهگذر متحمل خسارت‌هایی شدیم.

در مدیریت سیلاب هر دستگاهی وظیفه خاصی برعهده دارد

وی با اشاره به مدیریت سیلاب در کشور، اظهار کرد: ما در این خصوص دستگاه‌های متعددی داریم که هر کدام وظیفه خاص خود دارند، در بحث پیش بینی که فرآیند مدیریت بحران سیل از یک پیش بینی خوب آغاز می‌شود، سازمان هواشناسی، سازمان جنگ‌ها، محیط زیست، جهاد کشاورزی، وزارت نیرو را داریم که در بخش‌های مختلف فعالیت دارند. البته اقدامات مرتبط با مدیریت سیلاب اقداماتی بلندمدت، میان مدت و کوتاه مدت یا برخی سازه‌ای یا غیر سازه‌ای هستند. در بلندمت می‌توان به احداث سدها طی سال‌های متمادی اشاره کرد که به لحاظ جلوگیری از سیل‌ها اثرات مثبتی داشته‌اند که در سیل‌های ۱۳۹۸ خورشیدی اثرات مثبت آن را به لحاظ ذخیره آب برای ایام تابستان و خشک سالی مشاهده شد. بحث لایروبی رودخانه هم مهم است که در حیطه وظایف وزارت نیرو می‌گنجد، بحث کنترل، جمع‌آوری و هدایت آب‌های سطحی در محدوده شهرها برعهده شهرداری‌ها است. پس در سال‌های گذشته هر اندازه که ما در اجرای این برنامه‌ها بیشتر کار کرده‌ایم موفق تر بوده‌ایم. در بحث‌های غیرسازه‌ای هم قوانین و مقررات وجود دارد که در این زمینه‌ای به نظر نمی‌رسد که ما مشکل خاصی داشته باشیم، بحث تقسیم کار میان دستگاه‌ها و هماهنگی هم وجود دارد.

اعتبار ۲۵۰ میلیاردی دولت برای مدیریت سیلاب

بختیاری تصریح کرد: البته در بحث سازه‌ای باید اشاره کرد که این کارها مستلزم صرف هزینه‌هایی است که اعتبارات زیادی لازم دارد که بخش کوچکی از آنها طی سال‌های اخیر محقق شده است. ما در کشور چیزی بالغ بر ۱۴۶ هزار کیلومتر رودخانه داریم که ۳۰ هزار کیلومتر آن از شهرها عبور می‌کند و ۵۰ هزار کیلومتر آن از روستاها، که لایروبی آنها فرآیند بلندمدتی دارد که طی سال‌های مختلف باید انجام گیرد. با توجه به تجربه‌ای که ما از سیل سال ۹۸ داشته‌ایم این لایروبی امسال با توجه به اعتباری حدود ۲۵۰ میلیارد که دولت گذاشته بود، ۲ هزار ۱۵۰ کیلومتر تا مهرماه انجام گرفت که تا به امروز هم بیشتر شده و اثرات مثبت آن در بارش‌ها دیده شد.

توجه سازمان مدیریت بحران به حفظ جان انسان‌ها و کاهش خسارت‌ها

سخنگوی سازمان مدیریت بحران اظهار کرد: هم اکنون در ابتدای سال آبی قرار داریم اما تا به امروز بارش‌های زیادی هم نسبت به سال گذشته و هم نسبت به بلندمدت داشته‌ایم و در جنوب و جنوب غرب کشور شاهد سیل بوده‌ایم. به همین دلیل با توجه به آسیب پذیری‌هایی که از دیرباز در کشور وجود داشته و رفع آنها هم مستلزم صرف هزینه و وقت بسیار زیادی است به نظر می‌رسد که خسارات همچنان اتفاق می‌افتد. پس ما در مدیریت بحران ۲ بحث پیگیری می‌کنیم؛ یکی حفظ جان انسان‌ها و دیگری کاهش خسارت تا جایی که امکان داشته باشد.

سازمان مدیریت بحران یک دستگاه هماهنگ کننده است

وی در خصوص وظایف سازمان مدیریت بحران گفت: ماده ۱۴ قانون مدیریت بحران کشور که وظایف دستگاه‌ها را بیان کرده اشاره دارد که وزارت راه و شهرسازی از طریق سازمان هواشناسی کشور با همکاری وزارت نیرو و وزارت جهاد کشاورزی شبکه پایش و هشدار سیل در کشور را تکمیل کنند. پس قانون این وظایف را برای دستگاه‌های مربوطه در نظر گرفته و سازمان مدیریت بحران کشور هم بیشتر نقش حمایتی، سیاست گذاری، برنامه‌ریزی، ارزیابی و پشتیبانی دارد. بنابراین به موجب قانون مدیریت بحران کشور مصوب مجلس شورای اسلامی، سازمان مدیریت بحران وظیفه اجرایی ندارد و یک دستگاه هماهنگی کننده بوده و وظایف عملیاتی برعهده دیگر دستگاه‌ها گذاشته شده است.

بختیاری به ایرنا گفت: سازمان مدیریت بحران بر اساس وظایفی که قانون برعهده این نهاد گذاشته؛ ما در ۳۱ شهریور ۱۳۹۹ خورشیدی یعنی قبل از آغاز بارش‌ها، یک دستورالعمل مواجه و مدیریت مخاطرات مرتبط با فصل سرما به استان‌های کشور ابلاغ کردیم. قانون شوراها و ستادهایی در استان‌ها، شهرستان‌ها و ملی در نظر گرفته که اینها فعال می‌شوند و هشدار سیل ما از طریق رسانه‌ها اعلام کردیم و استان‌ها هم به دستگاه‌های اجرایی و عملیاتی ابلاغ کردند و تلاش شد که یک ارزیابی از دستگاه‌های خدمات رسان انجام شود و وظیفه هماهنگی هم با توجه به سطح حادثه که امسال در حد شهرستان بوده‌اند برعهده فرمانداران به‌عنوان رؤسای ستاد پیشگیری حادثه گذاشته شد.

کد خبر 463136

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.