مشهد ۷۰ سوله مدیریت بحران نیاز دارد/ شهر با زلزله ۴ ریشتری دچار بحران می‌شود

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد گفت: در مشهد بیش از چهار هزار هکتار بافت فرسوده وجود دارد که با یک زلزله چهار ریشتری می‌تواند سبب‌ساز بحران در شهر شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمدرضا حیدری صبح امروز (دوشنبه) در یکصد و پانزدهمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر مشهد، با بیان اینکه کشور در پنج سال گذشته روند شتابان کاهش تولدها را تجربه کرده، اظهار کرد: در بازه زمانی که جمعیت دنیا پنج سال پیر شده، جمعیت ایران ۱۰ سال پیرتر شده است که این معضل باید در سیاست‌گذاری‌ها مدنظر باشد.

وی با بیان اینکه متغیرهای اقتصادی و اجتماعی نقش مهمی در این خصوص دارد، افزود: در کنار این موضوع کاهش روند ازدواج و افزایش طلاق نیز نگران کننده بوده و نیاز است این مباحث با مطالعات عمیق و تبیینی بررسی شود.

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد ناایمن بودن بافت‌های فرسوده و ناکارآمد در برابر زلزله را یکی از معضلات شهری دانست و تصریح کرد: باید علاوه بر اقدامات پیشگیرانه و ایجاد سوله‌های مدیریت بحران، برای مقاوم‌سازی این بافت‌ها چاره‌اندیشی شود.

وی با بیان اینکه طبق برنامه چهارم توسعه باید بافت فرسوده طی گذشت ۱۰ سال به نقطه صفر می‌رسید، خاطرنشان کرد: در مشهد بیش از چهار هزار هکتار بافت فرسوده وجود دارد که با یک زلزله چهار ریشتری می‌تواند سبب‌ساز بحران در شهر شود.

حیدری با بیان اینکه لازم است در این زمینه تسهیلاتی ایجاد شود تا مردم داوطلبانه محیط مسکونی خود را ایمن کنند، گفت: مدیریت شهری با بانک‌ها توافقی داشته تا این تسهیلات در اختیار مردم گذاشته شود اما اگر قرار است این معضل رفع شود، نیاز به نهضت جدی در این شهر داریم.

وی اضافه کرد: در مشهد ۷۰ سوله مدیریت بحران نیاز داریم اما اکنون ۱۵ سوله فعال در شهر وجود دارد، تعدادی دردست احداث است و تعدادی دیگر نیز تا پایان سال عملیات احداث آن آغاز می‌شود تا در مجموع آن‌ها به تعداد ۲۳ سوله مدیریت بحران برسیم هرچند که با میزان مطلوب فاصله بسیاری داریم.

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد افزود: مدیریت شهری با هدف تحقق «شهر یادگیرنده» تفاهمنامه‌ای با آموزش و پرورش منعقد کرده تا به واسطه آن تا سال ۱۴۰۰ بی‌سوادی در مشهد ریشه‌کن شود.

وی ادامه داد: نهضت سوادآموزی اذعان کرده، اگر قرار باشد بی‌سوادی در مشهد ریشه‌کن شود، چهار سال طول می‌کشد به همین سبب شورای شهر کمک کرد تا این امر دو ساله محقق شود بنابراین کمیسیون فرهنگی باید میزان عملیاتی شدن این اقدام را پیگیری کند.

کد خبر 463119

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.