در بازار اقلام خوراکی شب یلدا چه گذشت؟

در حالی که مسئولان وعده نظارت و بازرسی‌ از واحدهای عرضه‌کننده میوه، آجیل و خشکبار، گز و شیرینی و گل‌فروشان به‌طور محسوس و نامحسوس در این برهه از زمان را داده بودند؛ شب یلدای امسال تفاوتی جدی با شب یلدای سال‌های گذشته داشت.

به گزارش خبرنگار ایمنا، یلدای ۹۹ به دو دلیل شیوع ویروس کرونا و گرانی‌های سرسام‌آور اقلام این شب، با شرایطی متفاوت از دیگر سال‌ها برگزار شد؛ حقیقتی روشن که با گذری در بازار و مشاهده قیمت اجناس و کالاها کاملاً مشخص می‌شد؛ این‌گونه که تورم‌های افسار گسیخته، کاهش قدرت خرید و نیز شرایط کرونایی دست به دست یکدیگر دادند و توجیهی منطقی برای سفره‌های خالی عده‌ای از مردم در شب گذشته به وجود آوردند.

از دلایل گرانی اقلام خوراکی شب یلدا می‌توان از صادرات میوه و آجیل و کمبود آن، گرانی دلار و نبود نظارت کافی نام برد.

گرانی بی سابقه میوه

میوه اصلی‌ترین محصول مورد نیاز مردم در مراسم شب یلدا است که امسال با گرانی بسیاری روبرو شد و به همین علت استقبال در این بازار به شدت کاهشی شد.

اسدالله کارگر، رئیس کشوری اتحادیه میوه و تره بار با اشاره به افزایش قیمت میوه اظهار می‌کند: در حال حاضر مشکل گرانی قیمت میوه است نه گران‌فروشی؛ به هر حال میوه به اندازه کافی انبار شده و هیچ کمبودی در این رابطه نداریم.

نوروز علی اسماعیلی، رئیس اتحادیه میوه و سبزی اصفهان، در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به افزایش قیمت میوه شب یلدا تصریح می‌کند: این افزایش قیمت بیشتر از قدرت خرید عده‌ای از مشتریان بود؛ هرچند با توجه به شرایط کرونایی، انتظار بازار پررونقی را نداشتیم اما گرانی‌ها هم دلیلی موجه برای کاهش استقبال مردم نسبت به سال‌های گذشته بود.

وی ادامه می‌دهد: هزینه‌های حمل و نقل، گرانی ارز و افزایش هزینه‌های تولید  از جمله دلایل افزایش قیمت میوه محسوب می‌شود.

رئیس اتحادیه میوه و سبزی اصفهان با اشاره به کمبود عرضه میوه در بازار اضافه می‌کند: با شرایط خرید کنونی مردم، میوه به اندازه نیاز برای شب یلدا موجود بود ولی اگر خریدهای مردم مانند سال‌های دیگر بود احتمالاً با کمبود شدید میوه روبرو می‌شدیم چون امسال، عرضه میوه مانند سال‌های قبل نبود.

قیمت بالای آجیل موجب استقبال نکردن مردم شد

فرارسیدن ایامی همچون شب یلدا، همواره برای فعالان این صنف فرصتی مطلوب و درآمد ساز بشمار می‌آمد اما امسال فروشگاه‌های عرضه آجیل با کسادی فراوانی روبرو بودند؛ زیرا قیمت‌های بسیار بالای انواع این محصولات موجب شد که قشر متوسط و ضعیف جامعه از خرید آن صرف نظر کنند.

علیرضا حمصیان، دبیر هیئت مدیره اتحادیه آجیل و خشکبار اصفهان، در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار می‌کند: قیمت آجیل و انواع خشکبار نسبت به سال گذشته ۵۰ درصد افزایش داشته است.

وی ادامه می‌دهد: گرانی‌های امسال به‌اندازه‌ای بوده است که توان خرید را از عده زیادی از مردم گرفت و اگر خریدی هم شد در میزان بسیار کم بود.

دبیر هیئت مدیره اتحادیه آجیل و خشکبار اصفهان اضافه می‌کند: شیوع کرونا ویروس و کاهش قدرت خرید مردم بازار را با رکود شدیدی مواجه کرده است؛ تعطیلی‌ها و محدودیت‌های کرونایی و از طرفی دیگر نبود مشتری باعث ورود خسارات سنگینی به مغازه‌داران این صنف شده است.

حمصیان خاطرنشان می‌کند: نوسانات ارزی و صادرات اقلامی چون پسته و بادام از عمده‌ترین دلایل گرانی‌های اخیر هستند. همچنین، نبود واردات مستقیم خشکبار به داخل کشور دلیل دیگر است. معمولاً در زمان‌های گرانی یا کمبود محصولی با واردات محصولات روند افزایش قیمت‌ها در بازار کنترل می‌شود که امسال چنین نبود.

قیمت شیرینی تغییری نکرده است

بر اساس اظهارات فعالان صنف شیرینی‌فروشی، آن‌ها روزهای شلوغی را پشت سر گذاشته و خرید انواع شیرینی‌ها به خصوص کیک مخصوص شب یلدا مشتریان نسبتاً خوبی داشته است؛ بر اساس اعلام واحدهای صنفی فروش شیرینی در نقاط مختلف شهر اصفهان شب گذشته قیمت انواع کیک و شیرینی در بیشتر واحدها و بنا بر اعلام اتحادیه این صنف افزایش قیمتی رخ نداد.

یکی از فعالان این صنف در رابطه با قیمت انواع شیرینی به خبرنگار ایمنا می‌گوید: قیمت انواع کیک از هر کیلو ۶۵ تا ۷۵ هزار تومان شروع شده و بر اساس وزن برای هر کیک بین ۱۲۰ هزار تومان تا ۱۶۵ هزار تومان برای کیک‌های دارای وزن کمتر از دو کیلوگرم متغیر است.

در این بین قیمت انواع شیرینی تر در منطقه ۱۱، ۸ و ۷ شهرداری اصفهان از هر کیلو ۴۸ هزار تومان شروع شده و در مناطق ۵ و ۶ هر کیلو ۹۰ هزار تومان گزارش شده است؛ همچنین قیمت انواع باقلوا در منطقه خانه اصفهان و خیابان امام خمینی هر کیلو ۴۳ هزار تومان و در سایر مناطق متناسب با نوع مواد به کار رفته در آن برای باقلوای ترک مخصوص به هر کیلو ۸۷ هزار تومان نیز می‌رسد.

گزارش از: نفیسه زمانی‌نژاد، خبرنگار اقتصادی ایمنا

کد خبر 463053

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.