واکسن کرونا در کشورهای کم در آمد تزریق می‌شود؟ 

نتایج بررسی‌های محققان نشان می‌دهد که تا سال آینده تنها ۱۰ درصد افراد در ۶۷ کشور کم درآمد در برابر ویروس کووید-۱۹ واکسینه می‌شوند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، متخصصان اعلام کرده‌اند که ۹۰ درصد افراد در کشورهای کم درآمد یا با درآمد متوسط در سال ۲۰۲۱ میلادی واکسن کرونا را دریافت نخواهند کرد. یکی از دلایل این اتفاق این است که مسئولان کشورهای ثروتمند تعداد زیادی واکسن کرونا برای مردم کشور خود تهیه می‌کنند. موضوع بسیار مهم اینکه تولیدکنندگان باید واکسن کرونا را در اختیار همه افراد در سراسر دنیا قرار دهند و واکسن‌های کووید -۱۹ باید بر اساس نیاز جوامع به صورت رایگان در اختیار عموم مردم قرار بگیرد. 

دسترسی به واکسن کووید -۱۹

تولید واکسن‌های ایمن و موثر برای بیماری کرونا یک موفقیت بزرگ جهانی است. پیش از این مراحل تولید واکسن تقریباً بین ۱۰ تا ۱۵ سال طول می‌کشید، اما شیوع گسترده ویروس کووید -۱۹ در سراسر جهان باعث شد محققان موفق شوند واکسن این بیماری را در کمتر از یک سال تولید کنند. به هر حال تولید واکسنی که ایمن و موثر باشد، تنها قسمتی از ماجرا است و اگر فردی مایل نباشد واکسن را دریافت کند یا موفق نشود این کار را انجام دهد، زندگی افراد زیادی در معرض خطر خواهد افتاد. محققان متوجه شدند که تردید افراد در مورد دریافت واکسن کرونا در حال افزایش است. نتایج نظرسنجی انجام شده در ماه سپتامبر سال ۲۰۲۰ میلادی در ایالات متحده آمریکا نشان می‌دهد که تقریباً نیمی از پاسخ دهندگان به طور قطعی یا احتمالی واکسن را دریافت می‌کنند. با وجود اینکه تردید داشتن در مورد دریافت واکسن یک موضوع مهم است، اما اصلی‌ترین مانع واکسیناسیون دسترسی به واکسن است.

توزیع ناعادلانه واکسن کرونا

مانع اصلی دستیابی به واکسن کرونا این است که کشورهای کم درآمد قادر نیستند مقدار قابل توجهی از واکسن را تهیه کنند. دسترسی به واکسن کرونا نباید به خاطر وضع کشوری که افراد در آن زندگی می‌کنند محدود شود زیرا میلیاردها انسان در سراسر دنیا واکسن موثر و ایمن را دریافت نخواهند کرد. بررسی‌ها نشان می‌دهد که ۵۳ درصد از موثرترین واکسن‌ها توسط کشورهای ثروتمند خریداری شده است، جمعیت این کشورها تنها ۱۴ درصد جمعیت کل دنیا را تشکیل می‌دهد.

در حال حاضر ۹۶ درصد واکسن فایزر که تاثیر ۹۵ درصدی دارد توسط کشورهای ثروتمند خریداری شده است. شرکت آسترازنکا و دانشگاه آکسفورد متعهد شده‌اند که ۶۴ درصد از واکسن تولیدی خود را در اختیار کشورهای در حال توسعه مانند هند و چین قرار دهند. البته شرکت آسترازنکا قادر است در سال آینده تنها برای ۱۸ درصد از جمعیت جهان واکسن تولید کند. کشورهای در حال توسعه کوچک‌تر به برنامه کوواکس (COVAX) سازمان جهانی بهداشت (WHO) وابسته هستند. به نظر می‌رسد که ۷۰۰ میلیون دوز از واکسن کرونا فقط می‌تواند ۱۰ درصد از جمعیت ۶۷ کشور کم درآمد را واکسیناسیون کند.

واکسن کرونا یک کالای عمومی است؟

در نهایت می‌توان نتیجه گرفت که واکسن‌های کرونا کالای عمومی جهانی است و باید در دسترس عموم مردم قرار بگیرند. شرکت‌های دارویی و موسسات تحقیقاتی که روی تولید واکسن کرونا کار می‌کنند باید دانش و فناوری مربوط به آن را با یکدیگر به اشتراک بگذارند تا بتوانند واکسن‌هایی ایمن و موثر تولید کنند. دولت‌ها نیز باید اطمینان حاصل کنند که صنعت داروسازی حفظ سلامت مردم را در اولویت قرار می‌دهد. ائتلاف مردمی واکسن اعلام کرده است که کشورهای ثروتمند سه برابر بیشتر از جمعیت خود، واکسن کرونا تهیه کرده‌اند، در حالی که کشورهای فقیر حتی قادر نیستند برای کادر درمان و افراد در معرض خطر واکسن تهیه کنند. از آنجایی که شرکت‌های فایزر، مدرنا و آسترازنکا هنگام تولید واکسن‌های خود بیش از پنج میلیارد دلار بودجه عمومی دریافت کردند، وضعیت توزیع واکسن کرونا ناعادلانه‌تر نیز خواهد شد.

کد خبر 463027

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.