آسفالت خیابان یا لحاف چهل تکه؟

در این شهر یک خیابان سالم پیدا نمی‌شود! معلوم نیست آسفالت خیابان است یا لحاف چهل تیکه؟ مگر مسئولان در این شهر رفت و آمد نمی‌کنند؟

به گزارش خبرنگار ایمنا، شاید آسفالت معابر یک مطالبه پیش پا افتاده از سوی شهروندان یک شهر به نظر آید، اما به یکی از مهم‌ترین مطالبات شهروندان خرم‌آبادی تبدیل شده است. چاله‌های معابر و دست اندازهایی که بر اثر تخریب آسفالت ایجاد شده تردد را هر روز سخت‌تر می‌کند و سبب نارضایتی شهروندان شده است.

یک خیابان سالم پیدا نمی‌شود!

شهرام صادقی از شهروندان خرم‌آبادی به خبرنگار ایمنا می‌گوید: اگر روزانه در شهر تردد کنید اختلاف سطح‌ها و چاله‌ها و برجستگی‌هایی خیابان‌ها را می‌بینید؛ وضعیت نامطلوب و کیفیت نامناسب آسفالت معابر اصلاً در شأن مرکز استان نیست و در برخی موارد منجر به ایراد خسارات جانی و مالی به شهروندان شده است.

رسول سلیمی دیگر شهروند خرم‌آبادی است که اعتراض خود را نسبت به وضعیت آسفالت معابر اینگونه مطرح می‌کند: در این شهر یک خیابان سالم پیدا نمی‌شود! معلوم نیست آسفالت خیابان است یا لحاف چهل تیکه؟ آیا آسفالت خیابان‌های بالا شهر و پایین شهر هیچ تفاوتی ندارد؟ مگر مسئولان در این شهر رفت و آمد نمی‌کنند و این وضع اسفناک را نمی‌بینند؟ اگر واقعاً اطلاع دارند پس چرا کاری نمی‌کنند؟

مریم سلامی، دیگر شهروند خرم‌آبادی است که معتقد است: مسئولان حتماً با خودروهای دولتی جابجا می‌شوند که ناراحت وضعیت بد آسفالت معابر نیستند، چون اگر آنها هم مانند ما هر روز در شهر تردد می‌کردند حداقل برای کاهش خسارات خودشان کاری می‌کردند. سقف مطالبات شهروندان خرم‌آباد در حد یک آسفالت خوب و معابر استاندارد کاهش یافته است، در این شرایط سزاوار نیست که به آنان بی‌توجهی شود.

آسفالت مناسب، کمترین نیاز یک شهر

سلیمان میرزاپور، دکترای جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری نیز با اشاره به وضعیت نامناسب آسفالت معابر شهر خرم‌آباد، می‌گوید: مسئولان شهر ما هنوز نتوانسته‌اند یکی از نیازهای مهم شهری یعنی آسفالت معابر را با روش‌های استاندارد رفع کنند.

او خاطرنشان می‌کند: قبلاً هر گاه مدیری از نهضت آسفالت سخن می‌گفت، احساس می‌کردم که مانند دیگر مدیران شهری برای سرپوش گذاشتن بر کاستی‌ها خود را به اجرای طرح‌های ابتدایی مشغول کرده است، اما حالا متوجه می‌شوم که بهتر است حداقل این مطالبه شهروندان که کمترین خواسته‌های یک شهروند است، رفع شود.

این دکترای شهرسازی با بیان اینکه از منظر علم برنامه‌ریزی شهری آسفالت معابر شهری جزو نخستین امکانات و نیازهای شهروندان است، اما متأسفانه شهر خرم‌آباد در مقایسه با دیگر شهرها از این نظر وضعیت مناسبی ندارد.

میرزاپور مهم‌ترین دلیل ایجاد وضعیت نامناسب برای آسفالت معابر شهر خرم‌آباد را نبود هماهنگی بین دستگاه‌های خدمات رسان و بی‌کیفیتی آسفالت می‌داند و می‌گوید: استفاده از فناوری ترمیم آسفالت یک ضرورت است، شهرداری باید هنگام عقد قراردادهای با پیمانکار، ضمانت حسن انجام کار در طولانی مدت را اخذ کند تا حقوق شهروندان ضایع نشود.

او ادامه می‌دهد: وضعیت آسفالت معابر این شهر به حدی بغرنج است که اگر یک گزارش درست و اصولی به مقامات ارشد کشوری ارائه شود، قطعاً راهکارهایی برای تأمین بودجه ترمیم و بهسازی آسفالت پیشنهاد می‌شود، اما متأسفانه وضعیت معابر نشان می‌دهد که ما نتوانسته‌ایم واقعیت موجود را به ادارات و نهادهای فرادستی کشوری برای رفع مشکل انتقال دهیم.

این دکترای برنامه‌ریزی شهری می‌گوید: با توجه به اینکه خرم‌آباد یک شهر توریستی و گردشگرپذیر است باید معضل آسفالت نامناسب معابر آن رفع شود و از سوی دیگر این مسئله اصلاً مورد قبول نیست که به خاطر کمبود بودجه از ارائه بدیهی‌ترین خدمات به شهروندان امتناع کنیم.

اعتراض شهروندان خرم‌آبادی و انتقاد آنان به مسئولان شهری در حالی است که مسئولان هم به وجود این مشکل اعتراف می‌کنند و بارها در جلسات شورای اسلامی شهر در این خصوص صحبت شده است. پس مشکل کجاست و چرا درمانی بر تن زخمی شهر پیدا نمی‌شود؟

از شهروندان عذرخواهی می‌کنیم!

این سخنان در حالی مطرح می‌شود که محمد شریفی‌مقدم، شهردار خرم‌آباد با پذیرفتن وضعیت نامناسب آسفالت کوچه‌ها و خیابان‌های این شهر، می‌گوید: از شهروندان عذرخواهی می‌کنم، اما باید قبول کنیم که یکی از علل این وضعیت بالا بودن حجم کار شهرداری بوده است.

او با بیان اینکه درآمد شهرداری از طریق وصول عوارض شهروندی تأمین می‌شود، عنوان می‌کند: در یکسال گذشته قیمت قیر افزایش زیادی پیدا کرد، اما با این وجود در این مدت تقریباً ۳۷ میلیارد تومان از اعتبارات عمرانی شهرداری برای آسفالت خیابان‌ها و کوچه‌ها هزینه شده است.

شهردار خرم‌آباد می‌گوید: امیدواریم قبل از آغاز فصل بارش لکه‌گیری معابر انجام شود.

قیر باشد، آسفالت می‌کنیم

علیرضا صادقی، معاون فنی و عمرانی شهردار خرم‌آباد نیز با اشاره به مشکل آسفالت معابر این شهر، می‌گوید: برای رفع این مشکل قرار است شهرداری چهار قطعه زمین به ارزش حدود شش میلیارد تومان را بفروشد و بهای آن را به خرید قیر اختصاص دهد و پس از آن کارخانه آسفالت شهرداری نیز شروع به کار خواهد کرد.

علیرضا صادقی با بیان اینکه شهرداری در حال برگزاری مناقصه فروش این زمین‌ها است، خاطرنشان کرد: به محض اتمام عملیات فروش، قیر خریداری و کارخانه را فعال می‌کنیم.

در دادگاه وجدان

زهرا نظری، نایب رئیس شورای اسلامی شهر خرم‌آباد هم با بیان اینکه وضعیت آسفالت خیابان‌های این شهر زیبنده شهروندان آن نیست، عنوان می‌کند: همه ما به عنوان نمایندگان مردم در پارلمان محلی از این وضعیت ناراحتیم و به شهرداری در این زمینه، تذکرات لازم را در داده‌ایم، اما این مشکل تاکنون به دلایلی چون بالا بودن میزان بارندگی، فرسودگی آسفالت معابر و عمر طولانی آن و کنده‌کاری‌ها و حفاری‌های شرکت‌های گاز و برق و آب محقق نشده است.

او تصریح می‌کند: کوچه‌های برخی مناطق حدود ۲۵ تا ۳۰ سال است که آسفالت نشده که نیازمند بهسازی، لکه‌گیری و روکش آسفالت است.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر خرم‌آباد ادامه می‌دهد: ضرورت شهری که می‌خواهیم گردشگری در آن رونق داشته باشد وجود آسفالت مناسب است، بنابراین شهرداری باید نهضت آسفالت را در این شهر اجرا کند.

نظری یادآور می‌شود: سال گذشته شهرداری خرم‌آباد با اختصاص اعتباری بالغ بر ۱۵ میلیارد تومان از محل اعتبارات سیل در سه منطقه اقدام به آسفالت معابر کرد، اما با توجه به حجم خرابی آسفالت معابر و هزینه بالای آسفالت به ازای هر مترمربع ۵۰۰ پانصد هزار تومان، این طرح به طور کامل اجرا نشد و ما شرمنده مردم هستیم.

او می‌گوید: به هر صورت کمبود درآمدهای شهرداری و مقداری هم قصور در این زمینه باعث شد که ما مجبور شویم چند پلاک از املاک شهرداری را صرفاً برای خرید قیر به مزایده بگذاریم تا بعد از فروش، کارخانه آسفالت شهرداری شروع به کار کند و به محض شروع به کار نیز تا پایان سال به‌هیچ وجه اجازه توقف عملیات را نخواهیم داد.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر خرم‌آباد با بیان اینکه لیست اولویت‌های آسفالت مشخص است و شهرداران موظف شده‌اند آسفالت معابر را ابتدا از کوچه‌های خاکی و تخریب بالای آسفالت شروع کنند، ادامه داد: نهضت آسفالت قطعاً تا شش ماه آینده ادامه دارد.

کد خبر 462885

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.