پدرخوانده‌ها به دنبال استقلال

اصولگرایان با خرسندی از پیروزی قاطع در انتخابات ۹۸ در رویای پاستور به سر می برند و می‌خواهند هر طور شده قرعه انتخابات ۱۴۰۰ را هم به نام خود بزنند، اما این بار موتلفه‌ای ها با وجود گلایه هایی که دارند ترجیح می دهند به قیمت رفع وحدت، از کاندیدای مورد نظر خود حمایت کنند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، تنور انتخابات ۱۴۰۰ در حال گرم شدن است و اصولگرایان که خود را پیروز کارزار انتخابات ریاست جمهوری می‌دانند، فعالیت‌های انتخاباتی را آغاز کرده‌اند تا بتوانند با ایجاد سازوکاری، تمامی طیف‌های این جریان را برای انتخابات اسفند ۱۴۰۰ زیر یک چتر جمع کنند، اما با اعلام آمادگی کاندیدای آنها برای حضور در انتخابات، کلاف سردرگم اصولگرایان برای رسیدن به وحدت پیچیده‌تر شده است.

حزب موتلفه نیز سریعاً دست به کار شده و همچون همیشه ساز مخالف کوک کرده است. اسدالله بادامچیان، دبیرکل حزب موتلفه اسلامی با اعلام احتمال معرفی نامزد جداگانه از سوی این حزب برای انتخابات ۱۴۰۰ تاکید کرد که دولت حزبی موفق‌تر از دولت شخصی است. و اعلام کرد که به احتمال زیاد این حزب مانند سال ۹۶، یک کاندیدا را به عنوان نامزد ریاست‌جمهوری مطرح می‌کند.

موتلفه قصد دارد تجربه چهار سال پیش و معرفی مصطفی میرسلیم در انتخابات ریاست‌جمهوری ۹۶ را تکرار کرده و با تاکید بر انتخابات حزبی، تا پایان از نامزد خود حمایت کند، اما ممکن است مانند سال ۹۶، اعضای این حزب دو تکه شوند. در انتخابات سال ۹۶ عده‌ای از رئیسی به عنوان نامزدی که اصولگرایان روی آن اجماع داشتند حمایت کردند و گروهی هم از سیدمصطفی آقا میرسلیم و نتیجه آن شد که میرسلیم حتی حمایت برخی از هم‌حزبی‌های خود را نیز از دست داد و بعدها گلایه‌هایش را از این بابت به اشکال مختلف بیان کرد که نشانه اختلافات درون‌حزبی موتلفه نیز به شمار می‌آید.

میرسلیم از فردای انتخابات نقدهای خود را متوجه قالیباف کرد. هر چند در روزهای بعد از انتخابات ۹۶ هم در گفت‌وگوهای رسانه‌ای اعلام کرده بود که اگر به دور دوم انتخابات می‌رفت در مورد قالیباف صریح‌تر صحبت می‌کرد؛ موضع‌گیری که نشان از اختلافات جدی وی با قالیباف داشت؛ با این وجود، وحدت در انتخابات مجلس و قرار گرفتن در لیست، باعث سکوتش شد، اما کنار گذاشته شدن میرسلیم از گزینه‌های ریاست مجلس و همینطور نایب رئیسی و سرانجام ریاست کمیسیون اصل ۹۰، این اختلافات را به سوی دیگری برد.

اظهارات میرسلیم مبنی بر پرداخت رشوه ۶۵ میلیاردی برای کنار گذاشتن طرح تحقیق و تفحص مجلس دهم از شهرداری تهران باعث شد جدال‌ها و اختلافات به قدری زبانه بکشد که قالیباف از وی و سه فعال رسانه‌ای شکایت کند. هرچند قالیباف در انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ هم در نهایت با دلخوری به ائتلاف با ابراهیم رئیسی و همراهی با تصمیم جریان اصولگرا تن داد، اما میرسلیم تا آخر ماند و نخواست از موضعش عقب بنشیند.

آیا این بار موتلفه‌ای‌ها با وجود گلایه‌هایی که دارند ترجیح می‌دهند به قیمت وحدت از کاندیدای محبوب اصولگرایان حمایت کنند؟ آیا اختلافات اصولگرایان با موتلفه در نزدیکی اعلام کاندیدا برای انتخابات ۱۴۰۰ پایان می‌یابد؟

نمی‌توان موتلفه را پیش‌بینی کرد

ناصر ایمانی، فعال سیاسی اصولگرا در این‌باره به خبرنگار ایمنا می‌گوید: یکی از بزرگ‌ترین ابهامات سیاسی جریان اصولگرا، نوع عملکرد جریان موتلفه در انتخابات‌های گذشته است که هنوز هم نتوانسته یک جواب منطقی در مورد رفتارهای خود در جریان انتخابات ۹۶ بدهد.

به گفته وی عملکرد حزب موتلفه اسلامی کاملاً نامعلوم است و نمی‌توان پیش بینی کرد که در آینده نیز چه تصمیمی جهت حضور در کارزار انتخاباتی ۱۴۰۰ دارد؛ زیرا در دو انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ و انتخابات مجلس شورای اسلامی در اسفند ماه ۹۸، شاهد رفتارهای سیاسی عجیب از سوی این حزب بودیم که هیچ تشابهی با رفتارهای گذشته آنها ندارد و قابل تحلیل هم نیست.

به گفته این فعال سیاسی اصولگرا، مشخص نیست نیروهای حزب موتلفه اسلامی بر چه مبنایی برخی تصمیم‌ها را اتخاذ می‌کنند و بر اجرای آنها نیز مصر هستند و باعث ایجاد ناهماهنگی در جریان اصولگرا می‌شوند. رفتار جبهه پایداری به مراتب بهتر از رفتار موتلفه قابل فهم است؛ اگرچه ممکن است برخی رفتار ناخوشایندی داشته باشد، اما رفتارهایش قابل پیش بینی است.

وی خاطرنشان می‌کند: متأسفانه رفتارهای جریان موتلفه قابل درک و فهم نیست و نمی‌توان حرکات آینده آن را پیش بینی کرد؛ البته برخلاف نظر باقی، تصور پیروزی اعضا این حزب در انتخابات ۱۴۰۰ بسیار پایین است. حمایت از مجموعه جریان اصولگرایان تأثیر خاصی ندارد، اما باعث تفرقه در جریان اصولگرایان می‌شود و همچنین دلخوری و آزردگی افکار حامیان آنها را در پی خواهد داشت، ولی چون وزنه پایین است تأثیری در انتخابات که منجر به شکست و یا پیروزی اصولگراها بشود ندارد. رفتارهای عجیب این جریان باعث رنجش افکار عمومی جامعه می‌شود.

موتلفه ریشه‌دارترین حزب در جریان اصولگرا است‌

حسین انواری، عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی نیز در گفت‌وگو با ایمنا می‌گوید: انتقادات اخیر برخی اصولگرایان علیه حزب موتلفه ناشی از جهل آنها است؛ زیرا راهبرد اصلی این حزب حفظ وحدت بین طیف‌های جریان اصولگرا بوده و همواره سعی کرده است وحدت را در بین نیروهای اصولگرا حفظ کند.

به گفته وی، حزب موتلفه اسلامی معتقد است اصولگرایان باید با حفظ وحدت، از شایسته‌ترین نامزد برای انتخابات ریاست جمهوری حمایت کنند که به همین دلیل تمام تلاش خود را در جهت تحقق این هدف به کار گرفته است.

به گفته این عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی، متأسفانه با نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری، برخی بداخلاقی‌های سیاسی آغاز می‌شود و حزب موتلفه اسلامی نیز در طی سال‌های گذشته با این سو برخوردها مواجه بوده است.

انواری معتقد است که انتخابات ریاست جمهوری نسبت به انتخابات مجلس شورای اسلامی متفاوت بوده و اجماع بر سر یک نفر نیز ساده‌تر است. باید وحدت در جریان اصولگرایان ایجاد شود و در ادامه بر سر کارآمدترین فرد اجماع کنند.

به عقیده وی، ریشه دارترین حزب در جریان اصولگرا، موتلفه اسلامی است که در طی سال‌های گذشته منطقی‌ترین مواضع را اتخاذ کرده است و به این صورت نبوده که تنها در نزدیکی انتخابات ریاست جمهوری در عرصه ظاهر شود؛ بلکه دارای تشکیلاتی سراسری است.

این فعال سیاسی اصولگرا خاطرنشان می‌کند: افرادی که رفتارهای حزب موتلفه را غیر منطقی می‌دانند هویت و سابقه سیاسی خود را مشخص کنند. متأسفانه برخی در زمان انتخابات مانند گیاه سبز می‌شوند و بعد از آن کارشان با سیاست به پایان می‌رسد؛ در صورتی که موتلفه معتقد است باید گروهی کشور را اداره کند که هویت مشخصی دارد.

کد خبر 462791

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.