آزمایش موفقی که ما را یک قدم به اینترنت کوانتومی نزدیک کرد

آزمایش موفق یک فناوری جدید با توانایی ایجاد تحول در زمینه‌های محاسباتی مانند رمزنگاری و جستجو، ما را یک قدم به اینترنت کوانتومی نزدیک می‌کند.

به گزارش ایمنا، انگجت نوشت: اینترنت کوانتومی یک قدم به واقعیت نزدیک شد، چرا که طی این هفته، گروهی از محققان متشکل از دانشمندان "مؤسسه فناوری کالیفرنیا"(Caltech)، سازمان انرژی "فرمیلب"(Fermilab)، اپراتور مخابراتی "AT&T"، دانشگاه "هاروارد"، آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا(JPL) و دانشگاه "کلگری" اعلام کردند که با موفقیت توانسته‌اند کیوبیت‌های فوتون‌ها را در یک کابل فیبرنوری به طول حدود ۴۳ کیلومتر از راه دور انتقال دهند.

کابل فیبر نوری یا بافه تار نوری نوعی کابل دربرگیرنده یک یا چند فیبر نوری است که برای انتقال نور استفاده می‌شود. این کابل‌ها برای ارتباطات در مسافت زیاد یا انتقال اطلاعات با سرعت زیاد استفاده می‌شوند.

در حالی که دانشمندان دیگر نیز روی پروژه‌های مشابه با این کار کرده‌اند، این گروه اولین گروهی است که اطلاعات کوانتومی را در چنین مسافتی منتقل می‌کند. علاوه بر این، آنها این کار را در دو شبکه جداگانه و با موفقیت بیش از ۹۰ درصدی انجام دادند.

یکی از محققان این تیم گفت که آنها شبکه‌ها را با استفاده از اجزا و قطعات رایج ساخته‌اند و فناوری آنها با تجهیزات مخابراتی موجود سازگار است.

محققان می‌گویند که کار آنها بنیادی واقع‌بینانه را برای اینترنت کوانتومی با اطمینان بالا با دستگاه‌های عملی فراهم می‌کند. آنها افزودند: این یک دستاورد کلیدی در راه ساخت یک فناوری است که نحوه برقراری ارتباط جهانی را تعریف مجدد می‌کند.

کارشناسان معتقدند که یک اینترنت کوانتومی می‌تواند انقلابی در زمینه‌های مختلف محاسباتی از جمله رمزنگاری و جست و جو ایجاد کند.

روند انتقال از راه دور کیوبیت‌ها در یک مسافت طولانی در واقع شامل انتقال ماده نیست. در عوض، از پدیده‌ای به نام "درهم تنیدگی"(entanglement) استفاده می‌شود که در آن، خصوصیات یک جفت ذره به گونه‌ای به هم پیوند می‌خورند که بدون در نظر گرفتن فاصله بین آنها، متصل می‌مانند.

تیم‌های تحقیقاتی مؤسسه فناوری کالیفرنیا و "فرمیلب" با دو شبکه ۲۰ کیلومتری فعلی خود قصد دارند یک شبکه در مقیاس شهری به نام "Illinois Express Quantum Network" در شیکاگو ایجاد کنند. اما نباید انتظار داشت که به زودی اینترنت کوانتومی محقق شود و بتوان از آن به جای شبکه‌های اینترنت امروزی بهره برد، چه برسد به اینکه به این زودی‌ها بتوان از این فناوری برای انتقال از راه دور انسان استفاده کرد.

"ماریا اسپیروپولو" یکی از فیزیکدانان ذرات که یکی از نویسندگان این مقاله نیز هست، گفت: مردم در شبکه‌های اجتماعی از ما می‌پرسند که آیا باید برای یک ارائه دهنده اینترنت کوانتومی ثبت نام کنند؟ (البته به شوخی). ما به تحقیق و توسعه بسیار بیشتری نیاز داریم.

این مطالعه در مجله PRX Quantum منتشر شده است.

منبع: ایسنا

کد خبر 462777

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.