بهره‌برداری از دو هزار میلیارد ریال پروژه در منطقه ۳

در بیست و یکمین برنامه «هر یکشنبه، یک افتتاح» مراسم بهره‌برداری از دو هزار میلیارد ریال پروژه عمرانی و مرمتی در منطقه سه شهرداری با رعایت حداکثری پروتکل‌های بهداشتی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، امروز _ یکشنبه ۳۰ آذرماه ۹۹ _ در ادامه اجرای برنامه «هر یکشنبه، یک افتتاح» پروژه‌های عمرانی و مرمتی منطقه سه با حضور شهردار اصفهان، رئیس شورای شهر اصفهان، رئیس انجمن دوستداران اصفهان، رئیس کمیسیون فرهنگی و ورزشی شورای شهر و نایب رئیس شورای اسلامی شهر افتتاح و بهره‌برداری شد.

مرمت حمام شاهزاده‌ها در خیابان حکیم اصفهان که در اواخر دوره صفویه توسط «شهربانو بیگم» دختر سلطان حسین ساخته شده است یکی از پروژه‌های مرمتی منطقه سه است؛ عملیات مرمت و بازسازی این حمام شامل سبک‌سازی سقف ایزولاسیون و آجر فرش بام، مرمت کاشی‌ها و نقاشی‌های آن با هزینه تملک و اجرا ۵۰۰ میلیارد ریال انجام شده است.

دیگر پروژه این منطقه، ساماندهی محور تاریخی گردشگری میدان تا میدان است که پایان فاز نخست پروژه ساماندهی بازار اصفهان حد فاصل میدان امام علی (ع) تا میدان امام (ره) شامل آسفالت‌برداری، حفر کانال عبور تأسیسات شهری، زیرسازی و سنگ‌فرش مرغوب و در برخی مکان‌ها مرمت دیواره‌ها، دوده زدایی سقف با سبک‌سازی بام، ایزولاسیون و آجر فرش بام با هزینه ۸۰ میلیارد ریال انجام شده است.

کاروانسرای قدیمی سرای خیار با کاربری فروشندگان پرنده در ضلع شمالی میدان امام علی (ع) واقع شده که توسط شهرداری منطقه سه آزادسازی و با افزودن زمین‌های مجاور با کاربری موزه در دست مرمت و بازسازی قرار گرفت.

مرمت آثار قدیمی و نوسازی قسمت‌های جدید این موزه با زیربنای حدود سه هزار مترمربع انجام شده و در مرحله اجرای تأسیسات

ساماندهی محور تاریخی گردشگری دردشت از دیگر پروژه‌های منطقه سه به شمار می‌آید؛ فاز دوم محور تاریخی دردشت از بازارچه دردشت آغاز و تا مقبره سلطان بخت‌آغا امتداد دارد که با آسفالت برداری، زیرسازی، تلفیق بلوک و سنگ‌فرش همچنین برخی دیواره‌های آن مرمت و نوسازی به سبک قدیمی و با صرف هزینه ۱۰ میلیارد ریال انجام شده است.

این محور ۳۹۰ متر طول دارد و ابنیه‌های ارزشمندی همچون بازارچه، دو منار دردشت و مقبره سلطان بخت آغا در آن واقع شده است که به منظور اتمام کامل این پروژه، فاز سوم عملیات ساماندهی محور حدفاصل مقبره سلطان بخت آغا تا بازار شیخ بهایی که حمام شیخ بهایی و عصارخانه جماله را در مسیر خود دارد به زودی آغاز خواهد شد.

امروز در برنامه «هر یکشنبه، یک افتتاح» کلنگ اجرای پروژه پارکینگ مشارکتی سنبلستان واقع در خیابان عبدالرزاق نیز به زمین زده شد تا با مشارکت بخش خصوصی احداث شود.

نباید در هیچ نقطه‌ای از شهر میراث تاریخی آسیب ببیند

«قدرت‌الله نوروزی» شهردار اصفهان در این آئین اظهار کرد: به دنبال اجرای برنامه «هر یکشنبه، یک افتتاح» امروز شاهد تکمیل و بهره‌برداری از حمام شاهزاده‌ها و دیگر پروژه‌های عمرانی و مرمتی منطقه سه هستیم که از ثمرات آن شهروندان بهره‌مند خواهند شد.

وی با اشاره به مرمت و بازسازی حمام شاهزاده‌ها اظهار کرد: این حمام در راستای شعار «پاسداری از میراث تاریخی شهر» مرمت و احیا شده و شهرداری به عنوان پاسدار شهر همچنان از دستاوردهای گذشتگان حفاظت و مراقبت خواهد کرد.

شهردار اصفهان خاطرنشان کرد: حمام شاهزاده‌ها در حال تبدیل شدن به یک ویرانه بود که در دو سال اخیر مرمت و احیا آن انجام شد و امروز بار دیگر در اختیار شهروندان قرار خواهد گرفت.

وی با بیان اینکه باید برای آیندگان نیز میراث‌های گرانبها برجای گذاشته شود که خوشبختانه شهر اصفهان در این مسیر قرار گرفته است، تأکید کرد: مرمت و احیا حمام شاهزاده‌ها به معنای پاسداری از میراث به یاد مانده از دوران صفویه است که با اقدامات انجام شده در حال حاضر به نحو شایسته ای مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نوروزی با بیان اینکه بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان پروژه در منطقه سه به بهره‌برداری رسیده است، افزود: امروز کلنگ پارکینگ سنبلستان واقع در خیابان عبدالرزاق نیز به زمین زده خواهد شد تا به صورت مشارکتی احداث شود.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه بیشترین بافت تاریخی شهر در منطقه سه واقع شده است ساختمان‌های میراثی متعددی وجود دارد و هرکدام از آنها از حساسیت‌های ویژه‌ای برخوردار است.

شهردار اصفهان تأکید کرد: نباید اجازه دهیم در هیچ نقطه‌ای از شهر میراث آسیب ببیند و اگر جایی در اثر غفلت با صدور پروانه یا پاسداری نامناسب از میراث مورد تعرض قرار گرفت، باید اصلاح و رفع مشکل شود.

وی با قدردانی از افرادی که نسبت به ساختمان‌های تاریخی شهر دغدغه و حساسیت دارند، گفت: این دوستداران میراث به مدیران شهری کمک می‌کنند تا با سیاست‌های ویژه، اقدامات لازم و اساسی برای پاسداری از آن را انجام دهند.

نوروزی با بیان اینکه مرمت، بازسازی و احیا ابنیه تاریخی در منطقه سه همچنان ادامه خواهد داشت، اظهار کرد: این اقدامات یک وظیفه اصلی برای این منطقه بوده و این روند تا همیشه تداوم خواهد داشت.

شورا برای مرمت بناهای تاریخی اصفهان بودجه سالانه دارد

«علیرضا نصراصفهانی» رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به بهره‌برداری از پروژه‌های این منطقه به ارزش ۲۰۰ میلیارد تومان، اظهار کرد: مرمت و بازسازی «حمام شاهزاده‌ها» اقدامی بجا و شایسته در شهر تاریخی اصفهان است؛ شهری که به داشته‌های گذشته خود افتخار می‌کند.

وی با بیان اینکه گردشگران با ورود به حمام شاهزاده‌ها می‌توانند تاریخ اصفهان را مرور و نظاره کنند، افزود: با مرمت و احیای این حمام می‌توان تا سال‌ها از این مکان برای جذب بیشتر گردشگران و آگاهی از گذشته این مرز و بوم و فرهنگ مردمی که در این شهر زندگی می‌کردند، بهره‌برداری کرد.

تصریح کرد: باید از میراث گذشته پاسداری کرده و آن‌ها را برای آیندگان حفظ کنیم و به گونه‌ای عمل کنیم که به این میراث‌داری خود افتخار کنیم.

وی ادامه داد: باید علاوه اجرای طرح‌های متناسب با سبک کنونی زندگی مردم، تاریخ ارزشمند ایرانی-اسلامی را نیز حفظ و به نسل جدید منتقل کنیم زیرا وقتی خانواده‌های اصفهانی یا دیگر گردشگران، این اماکن را می‌بینند به هنر و درستکاری پیشینیان ما پی می‌برند.

نصراصفهانی با بیان اینکه شورای شهر همه ساله برای مرمت و بازسازی بناهای تاریخی اعتبار مناسبی در نظر می‌گیرد اظهار کرد: بودجه سازمان نوسازی و بهسازی به عنوان متولی انجام این اقدامات همراه با سازمان زیباسازی حدود ۱۰۰ میلیارد تومان در سال جاری بوده است.

مرمت و بازسازی ۳۰ خانه تاریخی در منطقه سه

«حسین کارگر» مدیر منطقه سه شهرداری اصفهان در ادامه این آئین اظهار کرد: با توجه به شرایط خاص این منطقه و موقعیت فیزیکی آنکه در بافت تاریخی و قدیمی شهر واقع شده، سعی کرده‌ایم بیشتر اقدامات عمرانی و فرهنگی در این محدوده محقق شود.

وی افزود: در این راستا با استفاده از ظرفیت سرمایه گذاران بخش خصوصی اقدامات زیادی انجام شده است.

مدیر منطقه سه شهرداری اصفهان با بیان اینکه حدود ۳۰ خانه تاریخی در حال تخریب توسط سرمایه گذاران بخش خصوصی مرمت و بازسازی شده، تصریح کرد: در این رابطه شهرداری بیشتر نقش تسهیلگری داشته است.

وی ادامه داد: درصدد هستیم بیشتر اقدامات احیا و مرمت بناهای تاریخی را در دستور کار قرار دهیم که از جمله آنها پروژه میدان تا میدان بوده که شامل کف فرش بازار، سبک سازی سقف و ایزولاسیون آن است.

کارگر خاطرنشان کرد: امسال کف سازی و بدنه سازی بازار و محور تاریخی در دشت انجام شده است.

به گزارش ایمنا، در برنامه امروز «هر یکشنبه، یک افتتاح» آئین تجلیل از پرستاران بیمارستان خورشید با حضور شهردار و رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان انجام و به پاس خدمات آنها با تصویب و موافقت اعضای شورای شهر اصفهان، تقاطع خیابان‌های حکیم نظامی و شریعتی به نام چهارراه پرستار نامگذاری شد.

همچنین در این برنامه روبان چینی بازگشایی حمام شاهزاده‌ها به دست «سیروس شفقی» رئیس انجمن دوستداران اصفهان انجام شد.

کد خبر 462720

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.