بازتعریف فضاهای عمومی در دوران کرونا

نتایج بررسی‌های محققان نشان می‌دهد که شیوع بیماری کرونا باعث شده نحوه استفاده مردم از فضاهای عمومی تغییر کند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، گروهی از محققان در دانشگاه سائوپائولو آمریکا به منظور بررسی تأثیر شیوع بیماری کرونا بر روابط انسان با فضاهای عمومی مطالعه جدیدی انجام دادند. موضوع جالب توجه بر اساس اطلاعات جمع‌آوری شده این بود که ۸۶ درصد افراد مورد بررسی اعلام کردند که تمایل بیشتری به حضور در محیط‌های سبز مانند پارک‌ها و میادین دارند. نتایج این مطالعه حاکی است که افراد علاقه زیادی به فضاهای عمومی دارند، بنابراین لازم است کیفیت این فضاها بیشتر از گذشته ارتقا یابد.

محققان به این موضوع نیز اشاره کردند که هم اکنون با توجه به شیوع بیماری کرونا، حضور در فضاهای عمومی یک نگرانی طبیعی به همراه دارد. پارک‌ها آخرین مکان‌هایی بودند که پس از مراکز خرید، رستوران‌ها و کافی‌شاپ‌ها به صورت تمام وقت بازگشایی شدند. با وجود این که رعایت فاصله اجتماعی و استفاده از ماسک در پارک‌ها نیز اجباری است، اما ممکن است هنوز هم ترس از ازدحام جمعیت و استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی برای رفتن به این مکان‌ها وجود داشته باشد. بنابراین به نظر می‌رسد که میادین شهری جایگزین مناسبی خواهند بود، زیرا در دسترس‌تر هستند و زیاد هم شلوغ نیستند. بیشتر میادین شهری طی شیوع ویروس کرونا بسته نبودند، البته استفاده از نیمکت‌ها و تجهیزات ورزشی موجود در این مکان‌ها ممنوع بود.

مردم در دوران قرنطینه فقط از فضای سبز محله خود استفاده می‌کنند و به پیاده روی یا دوچرخه سواری می‌روند. آن‌ها به منظور حفظ سلامت جسمی و روانی خود مجبور هستند با رعایت پروتکل‌های بهداشتی به میادین سبز و مناطق کوچک محله خود بروند. ویروس کرونا همانند ویروس‌های دیگر از طریق ذرات معلق در هوا منتقل می‌شود، اما زمانی که در فضاهای عمومی فاصله اجتماعی رعایت شود و از ماسک استفاده شود خطر ابتلا به بیماری کرونا به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد.

پنج هزار میدان شهری در سائوپائولو وجود دارد که بسیار متنوع هستند به طوری که بعضی از آن‌ها بزرگ و مساحت آن‌ها تقریباً ۱۰ هزار مترمربع است، در حالی که بقیه میادین بسیار کوچک هستند و فقط دارای چند درخت و تجهیزات برای افراد مسن هستند.

همه این میادین شهری بخشی از سیستم مناطق محافظت شده، مناطق سبز و فضاهای باز هستند، اما به درستی در بافت شهری توزیع نشده‌اند و تنها هشت میدانی که در مناطق مرکزی شهر هستند دارای پوشش گیاهی است. علاوه بر این بعضی مناطق هیچ میدانی ندارند در حالی که مناطق دیگر دارای تعداد زیادی از این مؤلفه شهری هستند. بعضی از میدان‌ها و فضاهای عمومی این شهر از تجهیزات بسیار ضعیفی برخوردار هستند، به طوری که فقط به شکل یک دایره سنگفرش شده دیده می‌شوند و هیچ مزیت زیست محیطی ندارند. در حالی که میادین دیگر به اندازه پارک‌ها بزرگ هستند و مردم از محله‌های دیگر به این میادین می‌آیند.

میادین شهر سائوپائولو با مشکل سوءمدیریت روبه‌رو است و نظافت آن‌ها در دوران همه‌گیری بیماری کووید ۱۹ افت کرده است. میادین شهری برخلاف پارک‌ها هیچ نیروی نظافتی یا امنیتی ندارند، به طوری که اگر فردی یک سطل زباله در میدان خالی کند کسی آن مکان را تمیز نخواهد کرد. به همین دلیل به بعضی میدان‌ها عنوان پارک داده شده است، تا مقامات شهری به آن‌ها توجه کنند. به گفته محققان تا سال ۲۰۰۲ توجه چندانی به حفظ محیط زیست نمی‌شد اما از آن به بعد پارک‌ها، میادین و منابع آب این شهر بیشتر مورد توجه قرار گرفت.

اما هنوز هم در این زمینه مشکلاتی وجود دارد، به عنوان مثال از سال ۲۰۱۴ تا کنون هیچ پارک خطی در شهر سائوپائولو به وجود نیامده است و بسیاری دیگر از پارک‌های موجود نیز نادیده گرفته شده‌اند.

محققان معتقد هستند که باید هر میدان را بر اساس اندازه، هدف و افرادی که از آن استفاده می‌کنند تقسیم‌بندی کرد. در حالت ایده آل، هر منطقه‌ای از شهر باید چندین میدان داشته باشد که بسته به توپوگرافی و محله مورد نظر عملکردهای مختلف داشته باشد. به عنوان مثال یک میدان می‌تواند مکانی برای اسکیت سواری داشته باشد و میدان دیگر دارای محیطی آرام برای تفکر کردن باشد. انتظار می‌رود که مقامات شهری در این زمینه تصمیمات اساسی بگیرند تا میادین پس از پایان همه‌گیری کرونا بهبود ارتقا یافته و به محیطی مناسب برای همه افراد تبدیل شوند.

کد خبر 462634

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.