۲۰ اختراع برتر حوزه سلامت سال ۲۰۲۰ از نگاه مجله تایم

اگرچه افراد سراسر جهان در سال ۲۰۲۰ به دلیل شیوع ویروس کرونا، سالی تقریبا ناخوشایند را سپری کردند، اما مسیر فناوری حتی با وجود این ویروس همچنان هموار بوده است.

به گزارش ایمنا، هفته نامه خبری آمریکایی تایم اخیراً ۱۰۰ اختراع برتر سال ۲۰۲۰ را در حوزه‌های مختلف منتشر کرده است. در این گزارش به معرفی ۲۰ اختراع حوزه سلامت که در نوع خود می‌تواند زندگی بشر را متحول کند، پرداخته‌ایم.

ویلچر هوشمند لوسی

اولین اختراعی که قصد معرفی آن را داریم، ویلچر هوشمند"لوسی"(LUCI) است. این ویلچر که نخستین نمونه در نوع خود است، به نرم‌افزار و سخت‌افزار پیشرفته‌ای مجهز شده که به اتصال حسگر به کار رفته در آن با فضای ابری کمک می‌کنند. سخت‌افزار لوسی که به چرخ‌های این ویلچر متصل شده است، از افتادن و برخورد آن با موانع پیشگیری می‌کند. از ویژگی‌های این ویلچر هوشمند می‌توان به سیستم پیشگیری از سقوط، دکمه مخصوص شرایط اضطراری، جلوگیری از برخورد لوسی با موانعی مانند دیوار، انسان، حیوانات یا وسایل خانه، سیستم هشدار و ارتباط در فضای ابری اشاره کرد.

سمعک گوش هوشمند

اختراع دیگر برتر سال ۲۰۲۰ یک سمعک گوش هوشمند "به نام "Earlens Contact Hearing Solution" است. سمعک مذکور به منظور بلند کردن صدای اشخاص و تبدیل آنها به ارتعاشاتی که به لاله گوش منتقل می‌شود، طراحی شده است.

اندام مصنوعی

دیگر اختراع برتر سال جاری میلادی، اندام مصنوعی"Martin Bionics Socket-Less Socket" نام دارد که در آن به جای اتصالات پلاستیکی قالب دار، از بند و شیرازه استفاده شده است.

سرویس "TrialJectory"

۴. سرویس "TrialJectory" اختراعی نوین است که از هوش مصنوعی برای مطابقت کاربران با آزمایشات بالینی برای انجام درمان‌های سرطان استفاده می‌کند.

هدست واقعیت افزوده

اختراع دیگر سال ۲۰۲۰، هدست واقعیت افزوده"Augmedics Xvision" است که با استفاده از سی تی اسکن، تصاویر سه بعدی را جهت راهنمایی جراحان ستون فقرات هنگام عمل جراحی ایجاد می‌کند.

هدست واقعیت افزوده

هدست واقعیت افزوده دیگر، نامش"ورتی" (Verti) است. ورتی یک پلتفرم آموزشی واقعیت مجازی است که به کاربران از جمله کادر درمان بخش بیماران مبتلا به کووید -۱۹ امکان می‌دهد تا عملکرد صحیحی در شرایط استرس زا داشته باشند. این پلتفرم مهارت‌هایی مانند روش صحیح پوشیدن تجهیزات محافظ شخصی، انجام درمان یا تهویه اتاق بیماران را آموزش می‌دهد.

گجت ارتباط با کادر درمان

دیگر اختراعی که ممکن است در این شرایط بسیار کاربردی باشد، دستگاهی موسوم به "Vocera Smartbadge" است که توسط پزشکان و کارکنان مراقبت‌های بهداشتی استفاده شده و به آنها امکان می‌دهد تا با سایر کادر درمان بیمارستان با استفاده از "دستورات فعال شده با صدا" ارتباط برقرار کنند. در حال حاضر کادر درمان در لحظات حساس هنگام مراقبت از بیماران، در صورت نیاز به تماس با دیگر پزشکان و پرستاران باید کاری را که انجام می‌دهند متوقف کنند، اما به کمک دستگاه Vocera Smartbadge که می‌تواند به لباس آنها متصل شود دیگر نیاز به توقف کار نیست؛ چراکه این وسیله به پزشکان اجازه می‌دهد تا با استفاده از دستورات فعال شده با سایر اعضای کادرمان صحبت کنند. "برنت لنگ"، مدیر عامل شرکت Vocera می‌گوید: با استفاده از این وسیله، کادر درمان دیگر هرگز مجبور نیستند کاری را که انجام می‌دهند، متوقف کنند و دستکش‌های خود را در بیاورند و دست خود را درون جیب خود انداخته و برای تماس با دیگر کادر درمان تلفن خود را در بیاورند.

حلقه " اورا"

حلقه "اورا" نام دیگر فناوری است که از زمان شیوع کرونا بسیار محبوب شده است. شرکت "اورا" (Oura) موفق به توسعه حلقه‌های هوشمندی شده است که کاربران با در دست کردن آن می‌توانند ازشرایط خود مانند دمای بدن، ضربان قلب و تعداد تنفس آگاه شوند.

دستگاه " فند" (Fend)

۹. دستگاه نوین دیگر که بسیار منحصر به فرد است، دستگاهی به نام" فند" (Fend) ساخت شرکت"Sensory Cloud" است. فند دستگاهی است که مجهز به محلولی است که اسپری کردن آن به درون بینی، سبب تقویت پوشش مخاط بینی و دفع عوامل بیماریزای ریز می‌شود.


اسکنر هوشمند

فناوری بعدی اسکنر هوشمندی به نام "Provizio SEM Scanner" است که توسط شرکت"Bruin Biometrics" توسعه داده شده است و پرستاران می‌توانند از این اسکنر مذکور برای تشخیص سطح رطوبت پوست بیمارانی که به مدت چندین روز در بیمارستان بستری شده و در تمام این مدت در تخت بیمارستان خوابیده‌اند، به منظور پیش بینی زودتر احتمال ابتلای این بیماران به زخم بستر استفاده کنند.


پوشش پلاستیکی شخصی

یک پوشش پلاستیکی شخصی به نام"Under the Weather IntubationPod" برای پوشاندن سر و شانه‌های کاربران توسعه داده شده و از سر و شانه‌های بیماران و ارائه دهندگان مراقبت‌های بهداشتی در طی عمل‌های جراحی محافظت می‌کنند.


کیت جمع آوری نمونه کووید -۱۹

فناوری کاربردی دیگر کیت جمع آوری نمونه کووید -۱۹ در خانه "OraSure OMNIgene Oral" است که نمونه‌های بزاق را جمع آوری می‌کند و کاربران می‌توانند آن را به آزمایشگاه ارسال کنند و نتایج را طی ۲ روز یا کمتر مشاهده کنند.

دستگاه تصفیه هوای متحرک

دستگاه تصفیه هوای متحرک "Carrier OptiClean" یک ابزار هوشمند است که می‌تواند هوا را تصفیه کرده و عوامل بیماری زا را از بین ببرد و محیط را به فضای اتاق فشار منفی تبدیل کند. اتاق فشار منفی (Negative room pressure) یک تکنیک جداسازی است که در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی برای جلوگیری از انتقال آلودگی یک اتاق به اتاق دیگر استفاده می‌شود.

برنامه " Flare"

یکی از برنامه‌های هوشمندی برتر سال ۲۰۲۰ برنامه‌ای به نام " Flare" است که تماس گیرندگان را به اپراتورهای آمبولانس در کنیا متصل می‌کند.


"AlterEgo "

اختراع بعدی دستگاه نوینی است که محققان ام. آی. تی" توسعه داده‌اند و "AlterEgo " نام دارد و می‌تواند کاربران را قادر به برقراری ارتباط با رایانه بدون لمس صفحه کلید یا باز کردن دهان کند. محققان یک دستگاه پوشیدنی ساخته‌اند که می‌تواند سیگنال‌های "عصبی و عضلانی" هنگام "بیان ذهنی" را اندازه گیری کند و کلمه‌ای که کاربر در ذهنش برای گفتن آماده کرده را تشخیص دهد. زمانی که کاربر می‌خواهد کلمه‌ای که در ذهنش است را بیان کند، الکترودهای این گجت سفید رنگ، سیگنال‌های ذهنی کاربر را جمع آوری می‌کنند. پس از آن، این سیگنال‌ها به رایانه‌ای که از شبکه‌های عصبی برای تشخیص کلمات استفاده می‌کند، ارسال می‌شوند و کلمه‌ای که در ذهن کاربر بوده، توسط این دستگاه شنیده و تشخیص داده می‌شود.

بطری آب " CrazyCap "

تمامی افراد پیش از آنکه در طبیعت به گشت و گذار بپردازند، چند بطری آب معدنی برای خود می‌خرند، چراکه آنها نمی‌توانند از آب برکه یا رودخانه‌ای که در مسیر آنها قرار دارد، استفاده کنند، زیرا ممکن است میکروب‌هایی در آن آب‌ها وجود داشته باشد. شرکت "گودورو" (Guduru ) اخیراً یک بطری آبی به نام" CrazyCap "ایجاد کرد که با استفاده از نور فرابنفش فقط در طی ۶۰ ثانیه آب را تصفیه می‌کند. درب بطری مذکور طوری طراحی شده است که درب آن با انتشار امواج ماوراءبنفش به آب داخل بطری به طور مداوم میکروب‌ها را می‌کشد.

هنگامی که کاربران بخواهند قابلیت جرم‌زدایی این بطری را فعال کنند، می‌توانند حسگر لمسی روی درب آن را دو بار لمس کنند و در مواردی که بخواهند آبی را که از منابع کمتر قابل اعتماد مانند دریاچه‌ها یا رودخانه‌ها برداشته‌اند، استفاده کنند، باید پنج بار این حسگر را لمس کنند. این کار باعث می‌شود که نور ماوراءبنفش به مدت طولانی‌تری به آب بتابد و آن را تصفیه کند. قرار گرفتن آب بطری در معرض اشعه ماوراءبنفش می‌تواند تا ۹۹.۹۹۹۹ درصد از باکتری‌ها، ویروس‌ها، کپک و قارچ یا جلبک موجود در آب را از بین ببرد. علاوه بر این، نور ماوراءبنفش در طول روز به طور خودکار هر دو ساعت یک بار به مدت ۲۰ ثانیه به داخل بطری می‌تابد.


ماسک "بی ۲" (B۲)

و قتی نوبت به جلوگیری از گسترش کووید -۱۹ می‌رسد، احتمالاً مهمترین کار برای جلوگیری از انتشار ویروس استفاده از ماسک است. ماسک "بی ۲" (B۲) شرکت "Breathe۹۹" یک ماسک صورت انعطاف پذیر و مناسب است که دارای دو فیلتر قابل تعویض است و حدود ۹۹.۶ درصد ذرات مضر را از بین می‌برد. ماسک مذکور علاوه بر این قابل شستشو نیز است.

تیوپ قابل بازیافت

تیوپ خمیردندان ممکن است چیزی باشد که کمتر کسی به بازیافت دشوار آن فکر می‌کند. آمریکایی‌ها سالانه بیش از یک میلیارد از آنها را بیرون می‌ریزند و از آنجا که بیشتر آنها از ورق‌های پلاستیک و آلومینیوم ساخته شده‌اند، بازیافت آنها دشوار است. تیوپ قابل بازیافت جدیدی که شرکت "Tom’s of Maine " توسعه داده، از چندین لایه پلی اتیلن با چگالی بالا ایجاد شده و این موضوع بازیافت آن را راحت کرده، چراکه از این ماده برای ساخت بطری‌های پلاستیکی قابل بازیافت نیز استفاده می‌شود.


رباتی برای پاکسازی درون هواپیما

با شیوع بیماری همه گیر کووید -۱۹ نیاز به پاکسازی کابین درون هواپیما بسیار حیاتی بود. شرکت "Dimer" رباتی برای پاکسازی درون هواپیما توسعه داده است. محققان آمریکایی رباتی طراحی کرده‌اند که با استفاده از نور فرابنفش، تمامی میکروب‌های داخل هواپیما را از بین می‌برد. به دلیل اینکه افراد مختلف از سراسر دنیا ساعت‌ها در مکان بسته هواپیماهای مسافربری حضور داشته و در این مدت سرفه و عطسه می‌کنند یا دست‌های آنها در تماس با میز و صندلی است، داخل هواپیماها مملو از میکروب‌های متعدد است.

محققان برای تسهیل ضدعفونی کردن داخل هواپیما، ربات "GermFalcon" را طراحی کرده‌اند. این ربات با استفاده از نور فرابنفش، تمام میکروب‌های داخل هواپیما را از بین می‌برد. این ربات چرخدار که ظاهری شبیه چرخ‌های حمل نوشیدنی دارد، در بین دو پرواز و زمانی که هواپیما در محوطه باند فرودگاه قرار دارد، اقدام به ضدعفونی کردن محوطه داخلی هواپیما می‌کند. این ربات در بین دو ردیف صندلی قرار گرفته و از طریق بال‌های طراحی شده مجهز به لامپ‌های فرابنفش، هواپیما را ضدعفونی می‌کند. با استفاده از این ربات ۹۹.۹۹ درصد میکروب‌ها طی مدت ۱۰ دقیقه از بین خواهند رفت.

"آر. ان. آی پیام رسان"

در نهایت فناوری برتر حوزه سلامت سال ۲۰۲۰ که در دوران شیوع کرونا خیلی به دانشمندان سراسر جهان کمک کرد، "آر. ان. آی پیام رسان" است که پایه اصلی واکسن کرونا ساخته شده دو شرکت فایزر و مدرنا است.

منبع: ایسنا

کد خبر 462616

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.