اولویت تزریق واکسن کرونا برای مبتلایان به بیماری‌های روانی

مطالعات محققان دانشگاه کوئینزلند نشان می‌دهد افراد مبتلا به بیماری‌های روانی جدی باید برای دریافت واکسن کووید-۱۹ در اولویت قرار گیرند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، مبتلایان به بیماری‌های روانی جدی با توجه به نوع داروهای مصرفی، دارا بودن وضعیت سلامت عمومی ضعیف‌، پایین بودن میزان دسترسی به مراقبت‌های پزشکی، داشتن وضعیت اقتصادی یا اجتماعی پایین، سیگار کشیدن، چاقی و مواردی از این قبیل، بیشتر در بیمارستان‌ها بستری می‌شوند و احتمال ابتلای آن‌ها به کووید -۱۹ بالاتر است. پس از ابتلا به بیماری کرونا به دلیل وضعیت سلامتی و ضعف سیستم ایمنی، میزان مرگ‌ومیر این افراد بیشتر از سایر افراد جامعه است.

محققان دانشکده UQ از واحد بالینی ساوث‌ساید بیمارستان پرنسس الکساندرا اعلام کردند که این افراد نیز همچون سالمندان و افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای، جزو گروه‌های در معرض خطر محسوب می‌شوند و لازم است با شروع برنامه واکسیناسیون، در اولویت قرار گیرند.

شواهد به دست آمده حاکی است که واکسیناسیون این گروه در سطح فردی و هم بهداشتی با چالش‌های بسیاری مواجه می‌شود به‌عنوان مثال این عده ممکن است هیچ تمایلی به انجام اقدامات پیشگیرانه هم‌چون واکسیناسیون از خود نشان ندهند، از سوی دیگر این احتمال وجود دارد که ایمنی ناشی از واکسن در بدن این افراد پایین‌تر و حتی احتمال بروز بیماری‌های ناشی از واکسینه‌ شدن نیز در آن‌ها بیشتر باشد.

به همین دلیل محققان معتقد هستند که بهره‌گیری از برنامه‌های بهداشت جسمی و انجام واکسیناسیون از محل کلینیک‌های بهداشت روان می‌تواند نقش بسزایی در افزایش درک و کنترل شرایط این بیماران ایفا کند، چرا که متخصصان بهداشت روان، در کمک به آموزش این بیماران از مهارت منحصربه‌فردی برخوردار هستند و می‌توانند نقش مفیدی در رفع موانع موجود برای واکسیناسیون آن‌ها و تسهیل نظارت بر وضعیت دریافت‌ کنندگان واکسن ایفا کنند.

نتایج این تحقیق در JAMA Psychiatry منتشر شده است.

کد خبر 462572

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بهار IR ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۲
    0 0
    انشالله جای امیدواری باشه
  • بهار IR ۱۲:۵۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۲
    0 0
    انشالله بسلامتی