شب یلدا ستاره کریسمس را از دست ندهید

کارشناس مرکز آموزش نجوم ادیب اصفهان گفت: شب یلدا، سیاره زحل و مشتری در نزدیکی یکدیگر قرار می‌گیرند و ما نمی‌توانیم آن دو نقطه را از هم تشخیص دهیم و آن‌ها را به صورت یک جسم نورانی می‌بینیم.

مرتضی بارونی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: مقارنه دو سیاره زحل و مشتری و دیدن آنها به صورت یک جرم پر نور از دید ناظر زمینی، جزء پدیده‌های نادر است که با چشم مسلح و غیر مسلح قابل رصد است. دیدن این پدیده با چنین کیفیتی در طول عمر یک فرد بسیار کم اتفاق می‌افتد.

وی خاطرنشان کرد: به نزدیک شدن دو جرم آسمانی به یکدیگر از دید ناظر زمینی مقارنه یا همنشینی می‌گویند. اتفاقی که در این روزهای سال برای سیاره مشتری و زحل رخ می‌دهد و با اینکه این دو سیاره فاصله بسیار زیادی از یکدیگر دارند، اما از دید ناظر زمینی بسیار نزدیک به هم قرار می‌گیرند.

کارشناس مرکز آموزش نجوم ادیب اصفهان با بیان اینکه این روزها پس از غروب خورشید می‌توان این دو سیاره را به صورت دو نقطه نورانی در آسمان دید، تصریح کرد: زمانی که خورشید از سمت غرب غروب می‌کند، دقایقی بعد از غروب آفتاب که آسمان به تاریکی لازم رسید متوجه نزدیکی این دو سیاره به یکدیگر می‌شویم.

بارونی تاکید کرد: طی چند روز آینده نزدیکی این دو جرم بیشتر و بیشتر می‌شود تا اینکه در شب یلدا یعنی شامگاه یکشنبه _۳۰ آذرماه_ این دو در نزدیکی یکدیگر قرار می‌گیرند و ما نمی‌توانیم آن دو نقطه را از هم تشخیص دهیم و آن‌ها را به صورت یک جسم نورانی می‌بینیم.

وی ادامه داد: شامگاه دوشنبه، اول دی ماه و اولین روز زمستان، این نزدیکی بیشتر می‌‎شود و از آن زمان به بعد نزدیکی این دو جرم به تدریج کمتر شده و زحل و مشتری شروع به فاصله گرفتن از هم می‌کنند.

کارشناس مرکز آموزش نجوم ادیب اصفهان یادآور شد: البته با ابزارهای رصدی از جمله دوربین و تلسکوپ می‌توان این دو جرم و قمرهای آن‌ها را رصد کرد و هر دو سیاره را در یک قاب دید. شهروندان نیز همزمان با یلدا و دو روز پس از شب یلدا می‌توانند این پدیده را ببینند.

بارونی تصریح کرد: چنانچه شهروندان بعد از غروب خورشید در قسمت غربی آسمان، از همانجا که خورشید غروب کرده است به سمت بالا و چپ نگاه کنند دقایقی بعد از غروب خورشید می‌توانند این نقاط نورانی یعنی سیاره مشتری و زحل را ببینند که این روزها به دلیل نزدیکی به یکدیگر به صورت یک نقطه نورانی دیده می‌شوند.

وی تاکید کرد: علاقه مندان نجوم تنها یک ساعت برای دیدن این پدیده زمان دارند زیرا بعد از آن این دو سیاره به افق نزدیک شده و غروب می‌کنند.

کارشناس مرکز آموزش نجوم ادیب گفت: چنانچه هوا در شب یلدا ابری بود دو شب پس از یلدا یعنی دوشنبه و سه شنبه نیز زمان خوبی برای رصد این پدیده نادر است. از آنجایی که این پدیده با کریسمس مقارن شده است از آن در دنیا به نام ستاره کریسمس نیز یاد می‌شود.

کد خبر 462550

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • ستایش IR ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۳۰
    7 0
    خیلی خیلی جالب