۲۹ آذر ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۰
در حمام شاهزاده‌ها باز شد

حمام شاهزاده‌ها دست پخت روزهای آخر حکومت صفویان در اصفهان بود که با قیمتی بالا تنها در اختیار افراد خاص قرار می‌گرفت؛ حالا با نوسازی این بنا، درهای آن بر روی همه باز شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در عمق اصفهان صفوی، جایی در خیابان حکیم امروزی و پس از نفس گرفته شده «خسروآقا» به «شاهزاده‌ها» می‌رسیم. شاهزاده‌ها که برخلاف همسایه خود خسروآقا دوام آورد و اسیر بولدوزرهای به ظاهر سازندگی نشد، برای چند سال در گوشه‌ای خفته و به دنبال دستی برای یاری بود. حمام صفوی اصفهان که بخت «علی قلی آقا» و نگون بختی «خسروآقا» را نداشت، متروک مانده بود.

در ابتدای ورود به حمام دو فرشته بال‌دار به شما خوش آمد می‌گویند. این حمام داستان خاصی دارد، همانند نامش یعنی «شاهزاده‌ها» حمامی لوکس و گران در عهد صفوی و متعلق به افراد متول زمان خود بوده و جز بهترین حمام‌های شهر بوده است. در عوض حمام مجاور آن یعنی خسروآقا با قیمتی پایین‌تر برای عوام مردم بود. حمام شاهزاده‌ها توسط شاهزاده شهربانو بیگم، فرزند شاه سلطان حسین صفوی در آخرین سال‌های حکومت صفوی ساخته و در چند مرحله مرمت شده است.

حمام شاهزاده‌ها شباهت‌هایی به حمام دردشت و حمام علی‌قلی آقا دارد، در ابتدای حمام سربینه قرار گرفته. در سربینه لباس‌ها تعویض، هزینه پرداخت و آهسته آهسته دمای بدن با دمای حمام هماهنگ می‌شد. حمام شاهزاده‌ها دارای سربینه‌های باشکوه با حوضچه‌هایی از آب ولرم بود که افراد در ابتدای ورود دور این حوضچه‌ها جمع شده و نوشیدنی سرو می‌کردند و مشغول صحبت می‌شدند.

حمام در عهد قدیم آداب و سنن خاص خود را داشته و فضایی برای صحبت‌، تفریح، تجارت و حتی مذاکرات سیاسی بوده است. غالب این صحبت‌ها نیز در سربینه حمام ها انجام می‌شده که به همین دلیل حمام شاهزاده‌ها سربینه‌ای خاص دارد. پس از سربینه، محلی به نام «خلوت‌گاه» قرار گرفته که در حمام شاهزاده‌ها جایگاه ویژه‌ای دارد، زیرا موارد آرایشی و به قول قدیمی‌ها بزک در آن‌جا انجام می‌شده است.

پس از گذر از مراحل ابتدایی حمام، به گرمخانه که اصلی‌ترین بخش یک حمام است و خزینه بزرگی در آن قرار دارد، خواهید رسید. خزینه حمام شاهزاده‌ها بزرگ و تزئینات نسبتاً بیشتری نسبت به حمام‌های عصر خود دارد. گرمای این استخر در حمام شاهزاده‌ها نیز از کف آن تأمین شده و آب آن هم از مادی که در مجاور حمام بوده، می‌آمده است.

سرتاسر حمام شاهزاده‌ها حوضچه‌هایی دیده می‌شود که در تعداد آن در نوع خود بی‌نظیر است. حوضچه‌هایی که برای بهداشت و تنظیم دمای بدن وجود داشته است. حمام شاهزاده‌ها تا نزدیکی‌های دوره پهلوی نیز فعال بود، اما با کمرنگ شدن نقش حمام‌های عمومی در زیست عمومی جامعه رو به تعطیلی و به انحطاط رفته است.

در نهایت شهرداری منطقه سه اصفهان در راستای حمایت از میراث شهر تصمیم به تملک و مرمت این بنا گرفت و با هزینه ۵۰ میلیارد تومانی این حمام تملک و مرمت شد. حمام شاهزاده‌ها روز آینده (۳۰ آذرماه) در قالب برنامه‌های «هر یکشنبه، یک افتتاح» توسط شهردار اصفهان افتتاح خواهد شد تا در قالب موزه درهای آن به روی گردشگران و شهروندان باز شود.

کد خبر 462480

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.