خشک کردن زباله‌ها راهکاری برای رسیدن به پسماند صفر

یک فعال حوزه گردشگری گفت:خشک کردن زباله‌ها در منزل راهکاری است که با اجرای آن می‌توان به زباله صفر نزدیک شد، چرا که با خشک کردن زباله‌های تر حدود ۹۰ درصد از وزن و حجم پسماندهای تر کم، شیرابه زباله‌ها صفر و مصرف پلاستیک تا حدود زیادی کم می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، آیه حمداوی در رویداد تداکس "راه‌حل‌های ساده ۲۰۲۰" که به صورت آنلاین برگزار شد، در خصوص چگونگی کاهش تولید شیرابه زباله در خانه، اظهار کرد: صد برابر فاضلاب شهری آلودگی و پیچیدگی دارد، در کشور روزانه حدود یک و نیم میلیون لیتر شیرابه تولید و سالانه میلیاردها متر مکعب آب و هزاران تن خاک کشور با تولید شیرابه‌ها آلوده می‌شود.

وی ادامه داد: شیرابه‌ها و گندآب‌ها وارد آب‌های زیرزمینی می‌شود و سلامت موجودات زنده و آبزی را تهدید می‌کند، شیرابه‌ها وارد زمین‌های کشاورزی می‌شود و محصولات کشاورزی را آلوده می‌کنند و با نفوذ به لایه‌های خاک باعث رانش زمین می‌شود، در مناطق شمالی کشور آمار ابتلاء به سرطان با شیرابه‌ها و محصولات کشاورزی آلوده ارتباط تنگاتنگی دارد.

این فعال حوزه گردشگری با بیان اینکه گازهای گلخانه‌ای حاصل از دپوی زباله‌ها سبب گرم شدن زمین می‌شود، تصریح کرد: درصد کمی از زباله‌های جمع‌آوری شده بازیافت می‌شود و این در حالی است که روزانه هزینه زیادی تنها برای جمع کردن زباله‌ها از منازل صرف می‌شود، هر فرد و خانواده‌ای باید مسئولیت زباله‌های خود را برعهده بگیرد و به سمت سبک زندگی کم زباله پیش برویم، چرا که تولید فراوان زباله یعنی مصرف نادرست و اسراف منابع تجدیدپذیر و منابع دیر تجدیدپذیر؛ اجتناب از تولید پسماند و کاهش آن باید به عنوان دو اصل مهم در زندگی مورد توجه قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه پسماند تر حدود ۷۰ درصد از شیرابه‌های زباله‌ها را تشکیل می‌دهد و برای رفتن به سمت پسماند صفر باید چاره‌ای برای پسماند تر بیاندیشیم، افزود: خشک کردن زباله‌ها در منزل راهکاری است که با اجرای آن می‌توان به زباله صفر نزدیک شد، چرا که با خشک کردن زباله‌های تر حدود ۹۰ درصد از وزن و حجم پسماندهای تر کم، شیرابه زباله‌ها صفر و مصرف پلاستیک تا حدود زیادی کم می‌شود.

حمداوی خاطرنشان کرد: برای خشک کردن زباله مانند خشک کردن سبزی و میوه باید پسماندها را در سبد بریزیم و روزانه چند مرتبه برای هوادهی آن‌ها را جابه‌جا کنیم تا رطوبت اولیه را از بین برود و پشه سرکه و کپک به سراغ زباله‌ها نیاید، زباله‌های خشک نه تنها ضرری برای محیط زیست ندارد، بلکه می‌توان از آن به عنوان غذای دام و طیور استفاده کرد.

وی گفت: برای خشک کردن زباله‌ها حدود سه تا شش روز زمان نیاز است و بعد از آن می‌توانیم آن‌ها را در مخزنی جمع‌آوری کنیم و از آن برای غذای دام و طیور استفاده کنیم.

کد خبر 462450

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.