توافق سران اروپا بر کاهش ۵۵ درصدی انتشار دی‌اکسید کربن

توافق بر سر راه حل مشکلات اقلیمی و زیست محیطی یکی از مهمترین دستاورهای نشست سران اتحادیه اروپا بود که جزئیات آن را در بسته هفتگی محیط زیست ایمنا در آخرین جمعه پاییز ۹۹ می‌خوانید.

به گزارش ایمنا، در بخشی از این نشست که به مسائل آب و هوایی و محیط زیست اختصاص داشت رهبران اروپایی در نهایت بر سر کاهش ۵۵ درصدی انتشار گاز دی‌اکسید کربن تا سال ۲۰۳۰ به توافق دست یافتند.

بر این اساس بیست و هفت کشور عضو اتحادیه اروپا توافق کردند که در بازه زمانی ۱۰ ساله پیش رو، کاهش ۵۰ درصدی انتشار گازهای گلخانه‌ای به نسبت میزان گزارش شده از این نوع آلاینده‌ها در سال ۱۹۹۰ را در دستور کار خود قرار دهند.

این تصمیم در حالی مورد موافقت سران کشورهای عضو اتحادیه اروپا قرار گرفته که رهبران اروپایی پیش‌تر بر سر کاهش ۴۰ درصدی انتشار گازهای گلخانه‌ای توافق و هدف‌گذاری کرده بودند.

" اورزولا فن درلاین"، رئیس کمیسیون اروپا با انتشار توئیتی دستیابی به این توافق آب و هوایی را این چنین تبریک گفت: «روسای کشور و دولت (اتحادیه اروپا) برای هدفی جدید پیشنهاد بلندپروازانه‌ای را تصویب کردند.»

«نقشه دوم» در کار نیست

این توافق به رغم آنکه نگرانی برخی کشوهای وابسته به سوخت‌های فسیلی و زغال سنگ همچون لهستان را به همراه داشت با حمایت اغلب کشورهای بزرگ و مهم قاره اروپا روبرو شد.

"امانوئل مکرون"، رئیس جمهوری فرانسه در واکنش به این توافق مهم اقلیمی گفت: «ده سال همین فردا است؛ پس بیایید همه تلاش خود را برای حصول موفقیت از همین اکنون آغاز کنیم، زیرا هیچ نقشه دومی در این زمینه وجود ندارد.»

اعضا برای رسیدن به این توافق چگونگی اجرا و نحوه تقسیم وظایف را به دقت مورد ارزیابی قرار دادند. لهستان که اقتصادش به شدت وابسته به زغال سنگ است از تبعات سنگین اقتصادی این توافق به شدت نگران بود و خواستار تضمین‌هایی در خصوص دریافت کمک‌های مالی برای جبران خسارت‌های ناشی از اجرای طرح شد.

ورشو در واقع خواهان سهمی از درآمدهای ناشی از اصلاح سیاست‌های بازار کربن برای خود بود که به گفته منابع دیپلماتیک در بروکسل به دلیل روشن نبودن دقیق میزان این درآمدهای بالقوه با مخالفت اعضا روبرو شد.

یک دیپلمات دیگر نیز در خصوص مذاکرات طولانی مدت اعضا بر سر مسائل اقلیمی گفت که اتحادیه اروپا پس از حدود دوازده سال رهبری سیاست‌های آب و هوایی نمی‌تواند در برابر ایالات متحده و چین فرصتی را از دست بدهد.

محبوبیت شیر الاغ در آلبانی در پی شیوع کرونا

فروش شیر الاغ در آلبانی این روزها پررونق شده است چرا که بر اساس افسانه‌های کهن محلی در این کشور، شیر الاغ مزایای فراوانی برای سلامتی دارد. اکنون در بحبوحه شیوع ویروس کرونا در جهان مسئله سلامتی و افزایش ایمنی بدن مورد توجه همگان قرار گرفته است.

در همین راستا شیر الاغ در آلبانی به دلیل آنچه بالا بردن افزایش ایمنی بدن گفته می‌شود طرفداران جدید فراوانی پیدا کرده است.

این تجارت البته مزیتی برای خود الاغ‌ها نیز به همراه داشته است چنانکه این حیوانات اهلی از آن سبک زندگی سنتی و باربری در شرایط سخت به وضعیت آسوده‌تری رسیده‌اند.

" رجینا بکری"، داروساز می‌گوید: «شیر الاغ نه تنها در اینجا بلکه در خیلی جاها به دلیل مزایای تجملی و زیبایی‌اش معروف است. چنانچه شیر الاغ برای "کلئوپاترا" عزیز بود. او برای مراقبت از پوست، خود را در شیر الاغ غسل می‌داد.

" ژژه کرج"، مزرعه‌دار می‌گوید: «برای دوشیدن شیر الاغ باید به او توجه داشته باشید، با الاغ رابطه مبتنی بر اعتماد برقرار کنید، او را ضرب و شتم نکنید بلکه نوازشش کنید.»

شیر الاغ می‌تواند برای سیستم تنفسی مفید باشد

" کلایمری"، دانشجو نیز می‌گوید: «پدر و مادرم به تازگی به بیماری کووید -۱۹ مبتلا شدند و البته بر داروهای دیگری که استفاده می‌کنند شیر الاغ می‌تواند درمان خوبی برای سیستم تنفسی آنها باشد.»

از زمان شیوع ویروس کرونا روش‌ها و مواد مختلفی به عنوان درمان محلی و منطقه‌ای از سوی برخی افراد مورد بهره‌برداری قرار گرفته است. موادی که لزوماً دانش پزشکی استفاده از آن را تأیید نمی‌کند.

خطر انقراض برای کمتر از ۱۰ گونه جانوری کشور

کیومرث کلانتری معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه حفاظت نیازمند توجه بیشتر دولت است، اظهار کرد: گونه‌های جانوری و گیاهی نیازمند حفاظت هستند در کشور ما تا به امروز ۸ هزار و ۲۰۰ گونه گیاهی شناخته شده ثبت شده است و حدود ۱۳۰۰ گونه جانوری مهره دار وجود دارد که ۱۰ درصد آن در معرض تهدید و نیازمند حفاظت هستند.

وی افزود: علاوه بر این کمتر از ۱۰ گونه جانوری کشور هم در معرض خطر انقراض هستند و نیازمند مدیریت مداخله‌ای هستند تا از انقراض قطعی حیواناتی، چون یوز آسیایی و خرس بلوچی جلوگیری شود.

کلانتری با اشاره به یوز منتقل شده به پارک ملی توران گفت: سایت جدید محل نگهداری از این یوزپلنگ‌ها استانداردسازی شده و می‌خواهیم از گونه‌های محیطی یا انتقالی استفاده شود تا بتوانیم یوزپلنگ را از خطر انقراض قطعی نجات دهیم.

ظهور غاز پیشانی سفید کوچک پس از سال‌ها در همدان

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست همدان در این باره گفت: هرساله سدها و زیستگاه‌های آبی پرندگان آبی و کنار آبزی در همدان پایش می‌شود که می‌تواند به پیدایش گونه‌های جدید منجر شود.

مهدی صفی‌خانی افزود: در بیشتر مواقع گونه‌های پرندگان آبزی استان مهاجر هستند و ممکن است در سال‌های بعد نباشند، غاز پیشانی سفید کوچک نیز یکی از همین گونه پرندگان است که پس از سال‌ها دوباره در همدان دیده شده است.

معاون فنی محیط زیست همدان عنوان کرد: این گونه به کمک عکاسی علی ثقفی که از عکاسان طبیعت در استان هستند شناسایی و ثبت شده است.

تخصیص عوارض آلایندگی برای رفع آلودگی‌ها در لایحه بودجه ۱۴۰۰

مسعود تجریشی معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست ضمن اشاره به اینکه دولت در لایحه بودجه ۱۴۰۰ نیز مقرر کرده است که همانند امسال بخشی از عوارض آلایندگی به صندوق محیط زیست پرداخت شود، تصریح کرد: ما اخیراً با نمایندگان مجلس جلساتی برگزار و درباره ضرورت هزینه‌کرد این مبلغ برای حل مشکلات زیست‌محیطی کشور صحبت کرده‌ایم.

وی ادامه داد: سازمان محیط زیست طرح‌هایی که قرار است با استفاده از عوارض آلایندگی اجرایی کند مانند پایش تمام صنایع کشور، اجرای طرح‌های مدیریتی برای تالاب‌ها، حمایت از سمن‌های زیست‌محیطی و… - را برای نمایندگان مجلس تشریح کرده است و نمایندگان نیز معتقد هستند که این اقدامات مفید و البته ضروری است اما باید دید که هنگام رأی‌گیری مجدد درباره اختصاص بخشی از عوارض آلایندگی به محیط‌زیست چگونه عمل خواهند کرد؟



تجریشی با بیان اینکه متأسفانه کمیسیون بودجه مجلس شورای اسلامی مخالف و معتقد است که عوارض آلایندگی باید به مسیر گذشته خود بازگردد، اظهار کرد: تا پیش از امسال عوارض آلایندگی در شهرداری‌ها یا دهیاری‌ها و استانداری‌ها برای اموری همچون پرداخت حقوق کارکنان یا سایر تسهیلات هزینه می‌شد.
معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست در پایان گفت: طی امسال حدود ۳۰۰ میلیارد تومان از محل عوارض آلایندگی به حساب صندوق ملی محیط زیست پرداخت شده است.

پایش رودخانه کارون در پی آلودگی نفتی در چهارمحال و بختیاری

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان با اشاره به حادثه نشت نفت در استان چهارمحال و بختیاری، گفت: احتمال انتشار آلودگی نفتی به رودخانه کارون در خوزستان پیش بینی نشده اما پایش این رودخانه در ورودی سد کارون ۳ آغاز شده است.

وی افزود: بر اساس گزارش‌های دریافتی از اداره کل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری، شکستگی خط انتقال و نشت نفت در این استان حدود سه تا چهار هکتار را تحت تأثیر قرار داده و در حال حاضر نشت نفت کنترل شده و عملیات پاکسازی و جمع آوری خاک آلوده و انتقال آن به لندفیل در حال انجام است.

وی با اشاره به اثرات زیست محیطی ناشی از این حادثه، افزود: در صورت بارندگی بدون شک مواد نفتی به سمت دره‌ها و منابع آبی هدایت می‌شود و باعث انتشار آلودگی خواهد شد.

اشرفی با بیان اینکه این حادثه برای منابع آبی خوزستان تهدیدکننده نیست، اضافه کرد: طبق پیش بینی اداره کل حفاظت محیط زیست چهار محال و بختیاری، در صورت انتشار مواد نفتی، اثرگذاری آن تا پیش از سد کارون۴ خواهد بود و منابع آبی خوزستان (رودخانه کارون) را آلوده نمی‌کند.

کد خبر 462374

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.