دیابت و چاقی آسیب‌پذیری کرونا را افزایش می‌دهد

یک متخصص غدد و دیابت گفت: دیابت و چاقی باعث می‌شود در کرونا آسیب‌پذیری و بیماری‌زایی کرونا افزایش پیدا کند و توصیه می‌کنیم که بیماران دیابتی حتماً دیابت را کنترل کنند چرا که خطر مرگ و میر بیمار دیابتی در کرونا قریب به ۶/۲ درصد افراد عادی است.

منصور خالقی، متخصص غدد و دیابت در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در خصوص بیماری دیابت، اظهار کرد: نمی‌توان گفت تنها یک فاکتور در ایجاد دیابت دخیل بوده بلکه بیماری چند عاملی است و فاکتور ارث، افزایش وزن و چاقی، کم تحرکی در بروز دیابت مؤثر هستند. استرس از مهم‌ترین فاکتورهاست و باعث می‌شود از طریق تأثیرگذاری بر روی هیپوتالاموس، هیپوفیز و غده آدرنال ایجاد کورتیزول شود و کورتیزول با دو علت می‌تواند منجر به افزایش قند خون شود.

وی افزود: دیابت در سطح سلول‌ها مقاومت به جذب انسولین را بالا می‌برد و دوم اینکه مزاحم سلول‌های وبتا می‌شود و روی سلول‌های وبتای پانکراس که تولید انسولین می‌کند تأثیر گذاشته و آنها را کم فعال و غیر فعال کرده که این موضوع گاهی اوقات موقت و گاهی اوقات به صورت دائمی است.

خالقی تصریح کرد: علاوه بر این به علت اینکه کورتیزول ناشی از استرس، اسیدهای چرب و تری گلیسیرید را به داخل بافت‌ها شیفت می‌دهد ایجاد چاقی به خصوص در ناحیه شکم می‌کند و حتی یکی از علل عمده چاقی‌های شکمی استرس‌ها هستند. بنابراین بیماری بروز دیابت وابسته به یک علت نیست و فاکتورهای مختلفی دارد و ژنتیک و ارث، چاقی و کم تحرکی، رژیم غذایی نامطلوب و بهم ریختن عادت غذایی و استرس از علل مهم آن است.

انجام غربالگری دیابت از ۱۸ سالگی

این پزشک دیابت خاطرنشان کرد: دیابت مانند یک کوه یخی است که شخص بیمار پیکره آن است و دو سوم این کوه یخی را در اقیانوس نمی‌بیند و فقط نوک قله را می‌بیند که کف این کوه یخی از افزایش وزن، چاقی، عادت بد غذایی و استرس‌ها شروع می‌شود تا اینکه مقاومت به انسولین ایجاد شده و لوزالمعده خسته شده و تولید انسولین پایین آمده و دیابت که همان نوک کوه بوده ظاهر می‌شود.

وی گفت: غربالگری دیابت از سن ۴۰ سال به بالا بود و بعد از مدتی از سن ۳۵ سال به بالا غربالگری‌ها انجام می‌گرفت و در حال حاضر متأسفانه فاکتورها و زمینه‌ها برای دیابت آماده شده که از سن ۱۸ سالگی هم غربالگری صورت می‌گیرد. به خصوص افرادی که از کودکی چاق بودند یا در خانواده دیابتی متولد شدند و یا رژیم بد غذایی و عادت بد تغذیه‌ای دارند.

خالقی افزود: بروز بیماری دیابت نوع دو در کودکان هم شیوع پیدا کرده است و این اتفاق به دلیل افزایش وزن کودکان در هنگام تولد، کودکانی که از مادران دیابتی به دنیا آمدند و یا اینکه مادر در دوران بارداری دیابت داشته است و همه این موارد باعث می‌شود کودکان دچار دیابت نوع دو شوند.

شیوع اپیدمی کرونا و خطرپذیری بیشتر بیماران دیابتی

این پزشک دیابت با اشاره به اینکه با توجه به شیوع اپیدمی کرونا خطرپذیری و ابتلاء به این ویروس در بیماران دیابتی بالاست، اظهار کرد: دیابت و چاقی باعث می‌شود در کرونا آسیب پذیری و بیماری‌زایی کرونا افزایش پیدا کند و توصیه می‌کنیم که بیماران دیابتی حتماً دیابت را کنترل کنند چرا که خطر مرگ و میر بیمار دیابتی در کرونا قریب به ۶/۲ درصد افراد عادی است.

خالقی گفت: اگر افراد چاق و دیابتی دچار بیماری کرونا شوند، در صورت پیشرفت کرونا نجات آنها بسیار سخت است. بنابراین قند در ریه و دستگاه تنفسی تجمع پیدا می‌کند و اگر کسی مبتلا به ذات‌الریه میکروبی، ویروسی و کرونا شود قندی که در دستگاه تنفسی جمع می‌شود به تکثیر و رشد بهتر عامل‌های پاتوژن کمک می‌کند.

کد خبر 462261

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.