صدور شناسنامه برای ۸۴ فرزند حاصل از ازدواج مادر ایرانی با پدر خارجی

سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور گفت: تاکنون برای ۸۴ نفر از فرزندان حاصل از ازدواج مادر ایرانی با پدر خارجی در پنج استان شناسنامه صادر و تحویل داده شده است.

به گزارش ایمنا، سیف‌الله ابوترابی اظهار کرد: تاکنون در استان‌های اصفهان یک، زنجان هشت، کرمان ۱۹، همدان ۴۲ و تهران ۱۴ شناسنامه برای فرزندان حاصل از ازدواج مادر ایرانی با پدر خارجی صادر شده و همچنین شناسنامه ۴۸ فرزند دیگر در استان همدان و ۱۹ فرزند دیگر در استان تهران هم در حال آماده شدن و تحویل است.

مدیرکل امور اتباع و مهاجران خارجی وزارت کشور ۲۸ آبان امسال گفته بود که نخستین شناسنامه‌های صادر شده به فرزندان حاصل از ازدواج مادر ایرانی با پدر خارجی صادر شد و همچنین ۷۵ هزار نفر از فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی در سایت اداره کل اتباع پیش ثبت‌نام کردند.

«مهدی محمودی» تصریح کرد: در گذشته و در سال ۸۵ ماده واحده‌ای در قانون وجود داشت که بر اساس آن به فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان غیرایرانی که بالای ۱۸ سال سن داشتند شناسنامه اعطا می‌شد این قانون خلاءهایی داشت که مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت قانون اعطای تابعیت به همه فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان غیرایرانی توسط مجلس شورای اسلامی و همکاری سایر نهادها تصویب و به همه استان‌های سراسر کشور ابلاغ و اعلام شد.

به گفته وی، از چهار ماه گذشته روند صدور شناسنامه به فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی آغاز شده و در اولین گام شناسنامه خانواده شهبازی فرزندی که پدرش پزشک و مادرش پرستار بود و حین خدمت به بیماران کرونایی شهید مدافع سلامت شد، تقدیم شد.

مدیر کل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور، افزود: در این طرح، ۲۸ هزار نفر زیر ۱۸ سال و ۴۷ هزار نفر، بالای ۱۸ سال نام نویسی کرده‌اند و هم اکنون ۱۰ هزار پرونده تکمیل شده است که این اقدام جمهوری اسلامی ایران در حوزه حقوق بین الملل و حقوق بشر هم قابل ارج و احترام است و امروز تمام کشورهای جهان از این اقدام ایران قدردانی و تشکر کردند.

محمودی درباره فرایند صدور شناسنامه گفت: یک فرایند سه ماهه از استعلام و تا بررسی هویت طول می‌کشد و در نهایت بعد از اخذ تاییدیه‌های لازم کار صدور شناسنامه در سازمان ثبت و احوال انجام می‌شود.
مدیرکل اتباع راجع به تعداد ازدواج‌های صورت گرفته در این حوزه هم گفت: طبق آمارهای به‌دست آمده، حدود ۳۵ هزار ازدواج هزار با مرد خارجی انجام شد و فرزندان حاصل از این ازدواج‌ها تابع این قانون خواهند بود. این قانون کلی است و برای همه کشورها قابلیت اعمال داد و ما ثبت نام‌هایی از کشورهای اروپایی و آمریکایی هم داشتیم.

محمودی درباره نحوه ثبت نام گفت: ثبت نام برای اخذ شناسنامه از دو مجرای حضور در محل اداره کل اتباع، استانداری‌ها، فرمانداری‌ها، دفاتر خدمات اتباع خارجی و دیگری به صورت مجازی با ثبت مشخصات در سایت اداره کل اتباع و مهاجرین خارجی (BAFIA) انجام می‌شود.

متقاضیان به استانداری و کنسولگری‌ها مراجعه کنند

ابوترابی سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور گفت: متقاضیان دریافت تابعیت ایرانی حاصل از ازدواج مادر ایرانی و پدر خارجی برای جلوگیری از هرگونه سوءاستفاده در داخل کشور به استانداری‌ها و در خارج از کشور به کنسولگری‌های ایران مراجعه کنند.

وی خاطر نشان کرد: هرگونه ثبت نام برای ارائه اطلاعات مشمولان قانون اعطای تابعیت به فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی برای دریافت شناسنامه، فقط از طریق استانداری‌ها و کنسولگری‌ها خواهد بود، بنابراین سایر اقدامات از طریق جایگاه‌های غیر تعریف شده مثل کافی نت‌ها و غیره مورد تأیید نیست.

وی با بیان اینکه سازمان ثبت احوال کشور در فرآیند اجرای قانون اعطای تابعیت به فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی در پایان راه قرار دارد، گفت: متقاضیان دریافت تابعیت ایرانی زیر ۱۸ سال، بر اساس قانون اعطای تابعیت به فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی، توسط مادر و متقاضیان بالای ۱۸ سال خودشان می‌توانند اقدام کنند.

سخنگوی سازمان ثبت احوال اعلام کرد: در ثبت احوال سند هویتی مادر بررسی و احراز می‌شود و بعد از تأیید و تصویب کمیسیون اتباع که به ما اعلام می‌شود، برای صدور تابعیت مراحل انجام خواهد شد.

ابوترابی افزود: مصوبه «اعطای تابعیت به فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی» ۱۳ خرداد سال جاری ابلاغ شد و لازم‌الاجر است و ساز و کار اجرایی این قانون به استانداری‌ها ابلاغ شده و ثبت احوال هم جلسات کارشناسی خود را در این خصوص آغاز کرده است.

بحث اولیه در مورد اعطای تابعیت به فرزندان دارای مادر ایرانی و پدر غیر ایرانی به سال ۸۵ و مجلس هفتم باز می‌گردد. این طرح در دوره‌های هشتم و نهم مجلس تغییراتی پیدا کرد و در نهایت توسط شورای نگهبان رد شد.

در سال ۹۷ دولت دوازدهم لایحه‌ای را به مجلس فرستاد تا به موجب آن فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان غیرایرانی بتوانند شناسنامه ایرانی دریافت کنند.

این لایحه موافقان و مخالفانی داشت و هر کدام استدلال‌های خاص خود را داشتند تا آنکه سرانجام شورای نگهبان آن را در مهر ماه سال ۹۸ تصویب کرد و هم اکنون نیز وارد فاز اجرایی شده است.

معاون اول رئیس‌جمهوری ۱۳ خرداد ماه امسال آئین‌نامه اعطای تابعیت ایران به فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی را برای اجرا به وزارتخانه‌های کشور، اطلاعات و امورخارجه و معاونت حقوقی رئیس‌جمهوری ابلاغ کرد و بعد از آن هیأت وزیران در اجرای قانون اصلاح قانون تعیین تکلیف تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی، آئین‌نامه اجرایی نحوه اعطای تابعیت به افراد مشمول این قانون را تصویب کرد.

بنابه گزارش ایرنا، براساس این آئین‌نامه، هر زن ایرانی که با مرد غیرایرانی ازدواج کرده و در نتیجه این ازدواج، دارای فرزند زیر ۱۸ سال باشد و هر فردی که از مادر ایرانی و پدر غیرایرانی متولد شده و بیش از ۱۸ سال تمام داشته باشد می‌تواند متقاضی اعطای تابعیت برای فرزندش باشد.

کد خبر 462242

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.