سلامت و رفاه شهرنشینان با طراحی مناسب خیابان‌ها

سازمان بهداشت جهانی، سلامت را به عنوان رفاه کامل جسمی، روانی و اجتماعی و نه صرفاً نبود بیماری تعریف می‌کند. خیابان‌های شهری زمینه را برای کسب تجربه روزانه بشر فراهم می‌آورد بنابراین باید به گونه‌ای طراحی شود که سلامت و رفاه را برای شهرنشینان به ارمغان آورد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، بخش اعظمی از ترددهای روزانه شهرنشینان در خیابان‌های شهری است. در واقع خیابان‌ها مسیرهایی برای رسیدن به محل کار، مراکز فروش، بیمارستان‌ها و تقریباً تمام مقصدهای شهری به شمار می‌رود و تقریباً همه انسان‌ها در تمام سنین و با وضعیت‌های جسمی و مالی متفاوت، روزانه با این مکان‌های عمومی سر و کار دارند. بنابراین به جرأت می‌توان گفت که طراحی این فضاها از تمام مکان‌های عمومی شهر اهمیت بیشتری دارد و می‌تواند رفاه یا برعکس، نارضایتی شهروندان را در پی داشته باشد. رفاه تنها جسمی نیست، بلکه زمانی انسان احساس رفاه می‌کند که از نظر جسمی، روانی و اجتماعی رضایت کامل داشته باشد. در نظر گرفتن این سه مؤلفه در طراحی خیابان‌ها می‌تواند پویایی ساکنان شهری را افزایش دهد که این امر به سهم خود در ارتقای سلامت جامعه مؤثر است.

سوانح خیابانی و آسیب‌های جدی

آمار حاکی است که هر ساله بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر از مردم بر اثر سوانح جاده‌ای جان خود را از دست می‌دهند و بین ۲۰ تا ۵۰ میلیون نفر نیز آسیب‌های جسمی شدیدی را تجربه می‌کنند. جوانان بین ۱۵ تا ۴۴ سال بیش از ۵۹ درصد کل قربانیان و آسیب‌دیدگان تصادفات خیابانی در جهان را تشکیل می‌دهند.

فعالیت جسمی

نبود فعالیت جسمی کافی یکی از ۱۰ عنصر اصلی به شمار می‌رود که سالانه مرگ بسیاری از مردم را در پی دارد. علاوه بر این، افرادی که به اندازه کافی تحرک ندارند به بیماری‌های غیر واگیر بسیاری نظیر امراض قلبی_عروقی، اضافه وزن و فشار و قند خون مبتلا می‌شوند. آمار نشان می‌دهد که بیش از ۸۰ درصد جمعیت بزرگسال جهان از فعالیت‌های جسمی کافی برخوردار نیستند و همین امر باعث شده است به تعداد افراد مبتلا به بیماری‌های مذکور اضافه شود. اگر خیابان‌ها به گونه‌ای طراحی شود که امنیت و قابلیت دسترسی به پیاده‌روهای مناسب را برای همه اقشار جامعه با سنین و توانایی‌های جسمی متفاوت فراهم آورد آنگاه افراد بیشتری به قدم زدن در این مکان‌های عمومی ترغیب خواهند شد.

دسترسی به طبیعت

خیابان‌ها مکان‌هایی عمومی به حساب می‌آید که مردم می‌توانند امور روزمره خود را با عبور از آن‌ها به انجام برسانند. سبزسازی هر چه بیشتر خیابان‌ها به وسیله درختان و باغچه‌های کوچک در پیاده‌روها می‌تواند تجربه خوب قدم زدن در این مکان‌ها را دوچندان کند و خستگی پیمودن راه را برای آن‌ها به حداقل برساند. علاوه بر این تحقیقات حاکی است که تماشای طبیعت در کاهش فشار خون و بهبود سلامت عاطفی و روانی نقش مهمی ایفا می‌کند.

کیفیت هوا

آلاینده‌های هوای بیرونی یکی از نگرانی‌های سلامت عموم در سراسر دنیا به شمار می‌رود که می‌تواند شهرنشینان را به بیماری‌های مزمن بسیاری مبتلا کند. در سال ۲۰۱۲ سه میلیون و ۷۰۰ هزار نفر از مردم جهان جان خود را بر اثر آلودگی هوا از دست دادند که بیش از ۸۸ درصد قربانیان در مناطق کم‌درآمد دنیا سکونت داشتند. استراتژی‌ها و سرمایه‌گذاری‌های کافی در خیابان‌ها برای کاهش آلودگی هوا از طریق حمل و نقل پاک، ترویج پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری می‌تواند به کاهش سطح انتشار مواد آلاینده کمک کند و در ارتقای سلامت و افزایش تحرک شهرنشینان کمک کند.

آلودگی صوتی

سر و صداهای خیابانی یکی از مهم‌ترین منابع آلودگی صوتی شهری محسوب می‌شود که منجر به ایجاد مشکلات جسمی زیادی نظیر اختلال در خواب، مشکلات قلبی- عروقی، عملکرد ضعیف در محل کار یا مدرسه و اختلال شنوایی برای شهروندان می‌شود. اگر مقامات شهری به خودروهای سنگین اجازه تردد در خیابان‌های شهر را بدهند یا مانع از ترافیک‌های زیاد نشوند، آنگاه مشکلات فوق برای ساکنان اطراف خیابان‌ها دوچندان می‌شود. در عوض اگر خیابان‌ها به گونه‌ای طراحی شود که سرعت حرکت خودروها را کاهش دهد آنگاه صدای بوق خودروها نیز کم می‌شود و آلودگی صوتی به حداقل می‌رسد.

کد خبر 462018

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.