یک درصد بیماران کرونا دچار التهاب مفصلی و ورم مفاصل می‌شوند

متخصص داخلی و فوق تخصص روماتولوژی گفت: یک درصد از مبتلایان به کرونا دچار التهاب مفصلی و ورم مفاصل می‌شوند که با توجه به شیوع بالای بیماری در جامعه، یک درصد نیز عدد بالایی را شامل می‌شود.

به گزارش ایمنا، دکتر سیدمحمد حسینیان درباره عوارض ابتلاء به کرونا، اظهار کرد: عوارض کرونا خیلی زیاد است و حدود ۱۵ درصد از مبتلایان به این بیماری دچار دردهای مفصلی می‌شوند که بعد از بیماری ادامه می‌یابد.

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان افزود: یک درصد از مبتلایان به کرونا دچار التهاب مفصلی و ورم مفاصل می‌شوند که با توجه به شیوع بالای بیماری در جامعه، یک درصد نیز عدد بالایی را شامل می‌شود.

حسینیان تصریح کرد: یکی از موضوعات چالش برانگیز این است که عوارض یکسری از آنتی بیوتیک‌ها، التهاب تاندون، دردهای مفصلی و عضلانی است و یکسری داروهای گیاهی و شیمیایی دیگر در این قضیه نقش دارند اما خیلی بررسی نشده است.

این متخصص داخلی بیان کرد: درد مفصلی به تنهایی از علائم کرونا به حساب نمی‌آید و معمولاً درد در مفاصل مختلف پراکنده و دیگر علائم بیماری وجود خواهد داشت.

این فوق تخصص روماتولوژی با اشاره به اینکه سندروم خستگی مزمن بعد از کرونا ایجاد می‌شود و ممکن است دو سه ماه طول بکشد، افزود: کسانی که دچار فرم شدید بیماری کرونا می‌شوند، ضعف و بی‌حالی و حتی تخریب عضلات را دارند که با استراحت و شرایط روحی مناسب و نوشیدن آب و مایعات فراوان رفع می‌شود و معمولاً نگران کننده نیست.

حسینیان تصریح کرد: حالت التهابی مفاصل را بعد از کووید مانند دیگر بیماری‌های ویروسی داریم و معمولاً به مسکن ساده و با استراحت جواب می‌دهد و در صورتی که بهتر نشود می‌توانیم از درمان‌های اختصاصی‌تر استفاده کنیم.

وی بیان کرد: هیدروکسی کلروکین برای درمان بیماری‌های روماتیسم استفاده می‌شود که در برخی از تحقیقات اشاره شد می‌توان برای پیشگیری و درمان کرونا استفاده کرد اما تحقیقات زیادی این موضوع را رد کردند و یکی از مهم‌ترین عوارض این دارو آسیبی است که می‌تواند به عضلات وارد کند و موجب احساس خستگی، ضعف و درد عضلات بشود.

این فوق تخصص روماتولوژی در ادامه گفت: بحث پیچیده‌ای در زمینه مکانیسم کووید ۱۹ و مفاصل و التهاب وجود دارد و سیستم ایمنی مناسب موجب می‌شود درگیری التهابی و مفاصل کمتر باشد و افرادی که ضعف ایمنی شدید دارند، ابتلای سنگین‌تری دارند.

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به اینکه درمان‌های گیاهی و شیمیایی برای تقویت سیستم ایمنی بدن استفاده می‌کنیم تأثیر آنچنانی ندارد، افزود: زیاده روی کردن در مصرف مکمل‌ها می‌تواند عوارض مختلفی بر بدن بگذارد و باید یادمان باشد استرس یکی از عوامل بسیار مهم و تأثیرگذار بر سیستم ایمنی است و با کنترل استرس می‌توانیم تأثیر بیشتری بر سیستم ایمنی می‌گذارد تا مصرف مکمل‌ها.

حسینیان اظهار کرد: همراه با بدن دردهای کرونائی بعد از سه چهار روز دیگر علائم بروز می‌کند و متوجه کووید می‌شویم اگر درد مفصلی به تنهایی و بدون علامت دیگر باشد می‌توان به روماتیسم و سایر علل دردهای مفصلی فکر کرد.

وی درباره لرزش در مفاصل و اندام‌ها تصریح کرد: این موارد ممکن است به دلیل درگیری سیستم عصبی مغز در پی کرونا باشد و بعد از گذشت سه تا چهار هفته بهتر باشد و بحثی که ناشی از کرونا و سندروم خستگی است، موجب لرزش عضلات و اندام‌ها می‌شود که با استفاده از مایعات و استراحت به تدریج بهبود پیدا می‌کند.

این متخصص داخلی به ایسنا گفت: یکی از علت‌های روماتیسم، دردها و خشکی صبحگاهی است و اگر بعد از یک ساعت رفع شود، ناشی از خستگی کاری و فعالیت روزانه است و در صورتی که بیشتر باشد به روماتیسم برمی‌گردد.

کد خبر 461945

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.