عبور از راهروهای باریک خطر ابتلا به کرونا را افزایش می‌دهد

نتایج بررسی‌های محققان نشان می‌دهد راه رفتن پشت سر یک فرد آلوده به ویروس کرونا در یک راهروی باریک، خطر ابتلا به این بیماری را افزایش می‌دهد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، محققان با استفاده از تکنیک شبیه‌سازی، تاثیر وسایلی مانند دستگاه تهویه هوا، موانع شیشه‌ای، سرویس‌های بهداشتی عمومی و پنجره‌ها بر الگوهای جریان هوا و نحوه انتقال ویروس کرونا از طریق جریان هوا را ارزیابی کردند. این مطالعات بر بررسی تاثیر جریان هوا در محیط‌های باز و بزرگ تمرکز داشت.

پژوهشگران برای پیش بینی الگوهای جریان هوا و میزان پراکندگی قطرات در شرایط مختلف، از شبیه سازی رایانه‌ای استفاده کردند. نتایج بررسی‌های جدید نشان داد زمانی که فردی هنگام عبور از یک راهرو سرفه می‌کند قطرات تنفسی او وارد هوا می‌شود و پیرامون فرد به حرکت در می‌آید و دنباله قطرات تنفسی معمولاً پشت سر فرد قرار می‌گیرد.

اگر فرد مبتلا به ویروس کووید -۱۹ این دنباله قطرات را تولید کند، افرادی که پشت سر او در حال راه رفتن هستند در معرض ابتلا به بیماری کرونا قرار خواهند گرفت. محققان متوجه شدند الگوهای جریان هوا با شکل بدن انسان مرتبط است به طوری که قطرات تنفسی دنباله دار معمولاً تا کمر فرد بالا می‌آید و احتمال رسیدن آن به دهان، بینی یا چشم‌ها کمتر است.

پژوهشگران پس از تعیین الگوهای جریان هوا، قطرات تنفسی را از مبدا تولید یعنی دهان ردیابی کردند و به این نتیجه رسیدند که محیط نیز تاثیر چشمگیری بر شیوع قطرات تنفسی دارد. این قطرات در دو حالت پراکنده می‌شوند؛ در حالت اول قطرات، حبابی را تشکیل می‌دهند و در پشت سر فرد به صورت شناور قرار می‌گیرند و در حالت دوم نیز تا حد ممکن به فرد نزدیک هستند و هنگام راه رفتن با او به حرکت در می‌آیند.

نتایج مطالعاتی از این قبیل نشان می‌دهد که باید به منظور پیشگیری از ابتلا به بیماری کرونا، فاصله اجتماعی خود را از دیگران حفظ کرد.

نتایج این مطالعه در مجله Physics of Fluids منتشر شده است.

کد خبر 461909

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.