بازگشت ۸۰ درصد بهبودیافتگان به اعتیاد/مانایی در ترک اعتیاد بسیار پایین است

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: مانایی در ترک اعتیاد بسیار پایین است و بیش از ۸۰ درصد معتادان بعد از درمان مجدد به مصرف مواد مخدر باز می‌گردند که باید تجدید نظری در حوزه درمان اعتیاد انجام شود.

به گزارش ایمنا، به نقل از روابط عمومی ستاد مبارزه با موادمخدر، دکتر اسکندر مؤمنی در نشست تخصصی ویدئو کنفرانسی معاونان، مدیران کل و دبیران شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر سراسر کشور که با هدف ارائه دستاوردهای علمی و اجرایی مبارزه با مواد مخدر همزمان با روز پژوهش برگزار شد، بیان کرد: راهبردها و برنامه‌های ستاد بر اساس نتایج پژوهش‌ها است و مهمترین موضوع در حل یک مسئله، شناخت صورت مسئله است. زمانی که صورت مسئله شناخته شود، به راحتی قابل حل است.

وی افزود: جلسات متعددی با اساتید، دانشمندان و نخبگان حوزه‌های درمان و کاهش آسیب و پیشگیری برگزار و پژوهش‌های مختلفی انجام شد که در نهایت مسیر و راهبرد مشخصی را انتخاب کردیم و مطمئن و مصمم هستیم که این مسیر، مسیری کاملاً درست و علمی و قابل وصول است و تمام شاخص‌های کمی و کیفی ما بر اساس این راهبرد علمی پیشرفت خوبی داشته است.

دبیرکل ستاد اظهار کرد: علی‌رغم تحریم‌ها و شرایط کرونایی، هیچ گاه متوقف نشدیم و در این شرایط با استفاده از فرصت‌هایی که ایجاد شد، کارها را دنبال کردیم و محصول کار، حاصل تلاش همه دستگاه‌های عضو یعنی نیروی انتظامی، وزارت بهداشت، سازمان بهزیستی، سپاه و بسیج و … است.

مؤمنی افزود: در حوزه مقابله با عرضه در تاریخ ایران و جهان میزان کشفیات رکورد زد؛ چرا که کشفیات ۶ ماهه اول امسال از کل سال‌های ۹۲ و ۹۳ بیشتر است و این به حاصل سه رویکرد علمی تمرکز بر مرزها، تمرکز بر باندهای بزرگ و تمرکز بر کارهای اطلاعاتی بوده است. وی گفت: در حوزه پیشگیری از اعتیاد در سال‌های گذشته به دلیل تمرکز بر بخش‌های دیگر از همه ظرفیت‌های موجود استفاده نشده است و مغفول مانده بود.

دبیرکل ستاد افزود: با اجرای طرح یاریگران و با اولویت آموزش و پرورش و با مشارکت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دستگاه‌ها، ۲۰ هزار مدرسه در گام اول برای برنامه پیشگیری از اعتیاد پیش بینی شد که به دلیل شرایط کرونایی در ۱۲ هزار مدرسه انجام شد و امسال نیز با مجازی شدن مدارس، تعداد مدارسی که تحت پوشش طرح یاریگران زندگی قرار گرفتند به ۴۰ هزار مدرسه رسید.

وی بیان کرد: نتیجه اجرای طرح یاریگران زندگی در مدارس، توقف آهنگ رشد در حوزه دانش آموزان بود که از سوی وزارت آموزش و پرورش انجام شده است. دبیرکل ستاد با بیان اینکه مانایی درمان اعتیاد بسیار حائز اهمیت است، گفت: بیش از ۸۰ درصد معتادان بعد از درمان مجدد به مصرف مواد مخدر باز می‌گردند که باید تجدید نظری در حوزه درمان اعتیاد داشته باشیم.

مؤمنی گفت: مانایی در ترک اعتیاد بسیار پایین است که این، دو دلیل عمده دارد، اول اینکه چرخه کامل نیست و اکنون اردوگاه‌ها و مراکزی که در سال‌های اخیر با همکاری همه دستگاه‌ها راه اندازی کردیم چرخه را کامل کرده‌اند اما نکته دوم، تکنیک‌های درمانی است که امروز در دنیا متنوع است و در ایران صرفاً از یک یا دو دارو استفاده می‌شود.

وی گفت: استفاده از شرکت‌های دانش بنیان منجر به افزایش سرعت، پوشش بیشتر، تأثیر بالاتر و کاهش هزینه‌ها در حوزه مبارزه با مواد مخدر می‌شود، داروهای گیاهی که در حوزه درمان و ترک مواد مخدر تأثیرگذار است و امیدواریم هرچه زودتر تأیید شود تا بتوانیم برای درمان از این داروها استفاده کنیم.

دبیرکل ستاد همچنین گفت: یافته‌ها نشان داد، درمان به تنهایی به ترک اعتیاد و سم زدایی کفایت نمی‌کند و باید مهارت آموزی و اشتغال هم باشد و یکی از مراکزی که حدود ۶۰۰ مددجو دارد، روزانه ۵۰ هزار ماسک و ۳۰۰ لباس گان تولید می‌کند. آنان، معتادان معمولی نیستند، معتادانی که تا دیروز در زیر پل‌ها و کوچه پس کوچه‌ها می‌خوابیدند، امروز این محصولات را تولید می‌کنند و برای بهبودی و امرار معاش خود تلاش می‌کنند.

مؤمنی در پایان بر ایجاد مصونیت درونی در افراد جامعه در برابر اعتیاد و انجام پژوهش‌های کاربردی تاکید کرد و گفت: طرح یاریگران زندگی باید به گفتمان مسلط تبدیل شود به گونه‌ای که از هر ده نفر، ۷ نفر بدانند یاریگر هم باشیم یا یاریگران زندگی، یک عبارت نیست یک مفهوم در بخش کمک به معتادان است.

کد خبر 461823

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.