هیچ دانش‌آموزی نباید از تحصیل بازبماند

وزیر آموزش‌وپرورش گفت: مدیران مدارس از وضعیت همه دانش آموزان اطلاع داشته باشند و اجازه ندهند در این شرایط حتی یک دانش‌آموز از تحصیل بازبماند.

به گزارش ایمنا، به نقل از مرکز اطلاع‌رسانی وزارت آموزش‌وپرورش، محسن حاجی میرزایی در نشست با مدیران مدارس استان گلستان که در فضای مجازی و از طریق بستر شاد برگزار شد، افزود: خانواده‌ها باید در جریان فعالیت‌های مدرسه قرار گیرند و این موضوعی است که سال‌ها برای تحقق آن تلاش شده است، اما هیچ‌گاه شرایط تحقق آن مانند امروز فراهم نشده بود؛ پس باید از این فرصت به نحو احسن استفاده کرد.

وی با بیان اینکه باید همه به تحقق برنامه‌های مدرسه کمک کنند، اظهار کرد: می‌توان این سال را به یک سال ماندگار در اذهان عمومی مبدل کرد. قطعاً این رویداد همه جهان را تحت تأثیر قرار داده است. بیاییم خاطرات شیرینی در این دوران رقم بزنیم تا دانش آموزان در آینده از مدیران و معلمان امروز با عنوان ایثارگران و فداکاران دوران کرونا یاد کنند. چنان‌که شهدای بزرگ ما چنین بوده‌اند و امروز همه از فداکاری‌های آنان سخن می‌گویند.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: یکی از حسرت‌های عمیق من محرومیت از دیدار مدیران استانی و شهرستانی است. امید است مشکلات ناشی از کرونا به‌زودی رفع شود. این نشست فرصت مغتنمی است تا به همه تلاش‌ها و ایثارگری‌های فرهنگیان که در دوران کرونا انجام گرفته است، ادای احترام کنم. بدون شک آیندگان از ایثارگری‌های معلمان و مدیران در دوران کرونا به نیکی یاد خواهند کرد.

حاجی میرزایی تصریح کرد: شرایط امسال ویژه و خاص است و امسال همه‌چیز از جمله روابط بین مجموعه عوامل تعلیم و تربیت تغییریافته و متحول شده است. در گذشته همه‌چیز مشخص و به روال عادی بود و دست‌یابی به یک آرامش نسبی میسر بود، اما امروز به دلیل شیوع ویروس کرونا شرایط کاملاً تغییر کرده و مناسبات ما با چالش مواجه شده است و تحقق مأموریت‌های به مخاطره افتاده است.

وی یادآور شد: در این شرایط نه‌تنها باید مسیر جدیدی ساخته شود، بلکه باید این مسیر طی شود؛ راهی که تاکنون نرفته‌ایم و تجربه‌ای از آن نداریم و آینده مسیر هم مبهم است. باوجود کرونا حال عمومی همه ما دگرگون‌شده و همه با نگرانی کار را دنبال می‌کنند. این شرایط جدیدی است که همه دنیا با آن مواجه است.

وزیر آموزش و پرورش افزود: در درون هر وضعیت جدید، هم فرصت و هم تهدید وجود دارد. تهدید این است که در این شرایط دچار استیصال و درماندگی شویم و نتوانیم کار را به‌خوبی انجام دهیم، اما فرصت‌های طلایی نیز وجود دارد. فرصت تاریخی بی‌نظیری به وجود آمده است که اگر از آن استفاده کنیم و خانه خود را آن‌چنان‌که می‌خواهیم بسازیم اعتمادبه‌نفس افزایش می‌یابد.

مدیران از وضعیت تک‌تک دانش آموزان اطلاع داشته باشند

عضو کابینه تدبیر و امید خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط فعلی عمومی و جهانی انتظار می‌رود، اطلس دقیقی از همه دانش آموزان داشته باشید و مدیران از وضعیت تک‌تک دانش آموزان اطلاع داشته باشند و اجازه ندهند در این شرایط حتی یک دانش‌آموز از تحصیل بازبماند.

حاجی میرزایی ادامه داد: در شرایط فعلی معیار شایستگی مدیران این است که هیچ دانش‌آموزی مورد غفلت قرار نگیرد و از آموزش‌ها محروم نشود. لازمه این کار نظارت بر کار معلمان و تشویق آن‌ها به کار جهادی است.

وی تصریح کرد: در شرایط کرونا با تمام دنیا وارد یک مسابقه شده ایم. پس باید نقش خود را در این موقعیت مشخص و آن نقش را به‌خوبی ایفا کنیم. البته شرایط فعلی پایدار نمی‌ماند و تغییر خواهد کرد پس فرصت را نباید از دست داد.

وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: پس از هر طوفانی آرامش برقرار خواهد شد. در این جابجایی یک فرصت طلایی به افراد داده می‌شود تا خانه‌ای خوب و در جای مناسب بنا کند و در این شرایط امکان خلاقیت و نوآوری وجود دارد که نباید به‌سادگی از کنار آن گذشت.

حاجی میرزایی خاطرنشان کرد: در آموزش‌وپرورش تا سال قبل در مسیر و در خانه‌ای بودیم که دیگران آن را بنا نهاده بودند، اما امروز فرصتی بی‌نظیر به ما داده‌شده تا این خانه را آن‌طور که می‌خواهیم و در جای مناسب بنا کنیم. بنابراین باید خلاقیت نشان داده و تمام تلاش خود را در این زمینه به کار گیریم.

وی تصریح کرد: در دهه‌های اخیر هیچ‌گاه مدرسه محوری تا این حد محقق نشده بود و این فرصتی است تا مدیران خلاقیت‌های خود را ارائه دهند. بهترین مجال برای مدرسه محوری ایجاد شد و برای کمک به استمرار فعالیت‌های آموزشی، شبکه شاد ایجاد شد و از تلویزیون کمک گرفته شد؛ مدیران هم بسته‌های آموزشی ارائه کردند.

حاجی میرزایی افزود: هدف اصلی همه فعالیت‌ها آموزش دانش آموزان است. در این راستا شبکه شاد، مدرسه تلویزیونی و بسته‌های آموزشی به مدارس پیشنهاد شد؛ اما اگر شما مدیران فکر می‌کنید روش‌های دیگری وجود دارد که اهداف را محقق می‌کند ارائه کنید و در اختیار ما هم قرار دهید تا از تجارب شما بهره‌مند شویم.

وزیر آموزش‌وپرورش خطاب به مدیران اظهار کرد: سهم بزرگی در مدیریت شرایط کرونا بر عهده شما است، آن‌ها را پیدا و ایفای نقش کنید و از آنها خوب استفاده کنید؛ زیرا این فرصتی برای بالغ شدن، رشید شدن و… است. توجه کنید اندوخته شما از این حادثه چیست؛ غم، اندوه و استیصال یا رشد و بالندگی.

وی گفت: شرایط ایجادشده، فرصتی برای سنجش دین‌داری، امانت‌داری، سخت گوشی و توانایی‌ها است. بنابراین تا این مسابقه به اتمام نرسیده خودتان را نشان دهید. محل فداکاری و غیرتمندی اینجا است. این شرایط تمام می‌شود و از خود می‌پرسیم در این شرایط چه‌کاری کردیم. پس این فرصت را طلایی‌ترین فرصت زندگی خود بدانید تا رشد کنید و به‌خوبی از این میدان مبارزه بیرون بیایید.

عضو کابینه تدبیر و امید در پایان گفت: شرایط کرونا فرصتی برای جامعه و فرصتی برای نقش‌آفرینی افراد در زندگی است. باید تلاش کرد به عناصری مبدل شویم که مرهمی بر آلام مردم باشیم.

کد خبر 461808

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.