اعتراض شدید شورا به لغو محرمانه محدودیت ارتفاعی جماران

اعضای شورای شهر تهران نسبت به لغو محرمانه محدودیت ارتفاعی محله جماران از سوی شورای عالی شهرسازی واکنش نشان داده و به وزیر راه و شهرسازی، نهاد ریاست جمهوری و شهردار تذکر دادند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، احمد مسجدجامعی در جلسه امروز (یکشنبه) شورای شهر تهران در تذکری با اشاره به لغو محدودیت ارتفاع محله جماران گفت: شورایاران منطقه‌ای یکبار در صحن شورای شهر گزارش دادند و مشکلات دوره پیشین را اعلام کردند و درخواست تدبیری برای آن داشتند. در پی آن یک گروه کاری تشکیل شد تا با شورایارانی که در این زمینه طرح مساله می‌کردند حل مساله انجام شود و به راه حلی رسیدند که خرید چند باغ بود.

او ادامه داد: باغ خسروشاهی، باغ امیرسلیمانی و باغ سلیمانیه از جمله باغات بودند و با احیای قنات‌ها و کف‌سازی و جداره‌سازی، بافت قدیم حفظ و برخی تملکات شد تا ساکنان بومی گرفتار نشوند.

مسجد جامعی اضافه کرد: برای محله جماران نیز باید یک گروه کاری تشکیل شده و مساله به گونه کاربردی حل شود چرا که سرمایه تاریخی و طبیعی تهران است و این محله را تنها سرمایه سیاسی و انقلابی نبینم. در تاریخ تهران شخصیت‌هایی به نام جامورانی و یا جمارانی داشتیم که در آن زمان با امام معصوم ارتباط داشتند. اینکه این مکان حفظ شود یک مساله است و اما از طرفی باید از این حالت دوگانه‌سازی خارج شود، نمی‌دانم چرا منطقه جماران مشکل پیدا کرده است؟ در این زمینه نیز گروهی تشکیل شود و مساله را به سمت و سوی کارشناسی پیش ببریم چرا که با تشکیل کارگروه کارشناسی خیلی از مسائلی که ما مطرح می‌کنیم جای خود را پیدا می‌کند.

در ادامه این جلسه، محمد سالاری نیز با اشاره به لغو محدودیت‌های ارتفاعی جماران گفت: به نمایندگی از ۹ نفر از همکاران شورای شهر تهران تذکری را در خصوص مصوبه اخیر شورای عالی شهرسازی و معماری کشور که بدون طی فرایند قانونی، کارشناسی و رویه‌های معمول در نظام تصمیم گیری شورا، آن هم به صورت محرمانه به شهردار تهران ابلاغ شده و بعد از ابلاغ این بخشنامه بارها طی تلفن‌ها و مذاکرات مفصل ایشان را برای اجرای این مصوبه تحت فشار گذاشتند مبنی بر لغو محدودیت ارتفاعی محله جماران ارائه می‌دهم.

او در ادامه با قرائت متن تذکر خود گفت: علی رغمربارها مکاتبه و تذکر اعضا مبنی بر صیانت از ارزش‌های معنوی، تاریخی، فرهنگی و انقلابی محله جماران و تاکید بر لغو نشدن محدودیت ارتفاعی این منطقه، با فشار مستمر و مداوم نهاد ریاست جمهوری، شورای عالی معماری و شهرسازی ایران، طی فرایندی غیر متعارف، غیر کارشناسی و بدون رعایت چارچوب‌های ملاک عمل در تصمیم‌سازی و تصمیم گیری و با کنار گذاشتن نظرات کارشناسی کمیته‌های فنی این شورا، اعضای شورای عالی، مدیریت شهری و صاحب نظران حرفه‌ای، با امضای صورتجلسه‌ای توسط وزرای عضو شورای عالی، نسبت به انتخاب مشاور و لغو محدودیت ارتفاعی محله جماران توسط دبیرخانه شورای عالی اقدام کرد و اخیراً متوجه شدیم مصوبه‌ای مبنی بر لغو محدودیت ارتفاعی را به صورت محرمانه به شهرداری تهران جهت اجرا ابلاغ کرده است.

سالاری افزود: به نمایندگی از شهروندان تهرانی اعتراض شدید خود را در خصوص تصمیم اخیر شورای عالی معماری و شهرسازی و فشارهای غیرقانونی وارده بر شهرداری تهران بنابر دلایل ذیل اعلام می‌کنم همانگونه که اشاره شد در فرایند اتخاذ این تصمیم رویه‌های متعارف و قانونی رعایت نشده و صرفاً با رویکرد تحکمی و فشار از بالا منجر به تصمیم گیری شده است.

او تاکید کرد: قاعده و رویه قانونی بر این است که در تصمیم گیری‌های مربوط به طرح‌های شهری نظرات مدیریت شهری باید اخذ و تصمیم گیری‌ها مدنظر قرار گیرد، در حالی که در روند اتخاذ تصمیم در مصوبه ابلاغی به نظرات شورای شهر و شهرداری تهران توجهی نشده است.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی اضافه کرد: به رغم مفاد صریح قانون برنامه سوم توسعه کشور تاکید شده است که به منظور حفظ بافت قدیمی و سنتی این محله وزارت راه و شهرسازی و سایر وزارتخانه‌ها باید تکالیفی را برعهده داشته باشند اما مصوبه اخیر برخلاف مصوبه مجلس شورای اسلامی مبنی بر حفاظت و صیانت از این بافت مسکونی صادر شده است.

او با تاکید بر اینکه شورای عالی معماری و شهرسازی علی رغم مکاتبات میراث فرهنگی، هیچگونه توجهی به نامه اخیر نکرده است گفت: فارغ از ایرادات قانونی متعدد در انتخاب مشاور، اشکالات متعددی به طرح تهیه شده دبیرخانه شورای عالی معماری و شهرسازی از جمله‌ تطبیق نداشتن طرح با ضوابط طرح تفصیلی، نبود توجه به امکان تأمین پارکینگ در برخی از املاک، تعیین تکلیف نشدن املاکی که باغ شناخته می‌شوند و یا سند مزرعی دارند، بی‌توجهی به حقوق مکتسبه ناشی از اخذ پروانه، ابهام جدی در تعیین کد ارتفاعی برای برخی املاک محدوده، تنوع بیش از حد الگوهای توده‌گذاری و خطر جدی بهم ریختگی در جداره‌های این محله و خط آسمان، تعیین سطح اشغال بعضاً ۸۰ و ۹۰ درصدی برای برخی املاک و خطر حذف سبزینگی و درختان این املاک و افزایش بارگذاری و طبقات نسبت به طرح قدیم در پلاک‌های شمالی و غربی املاک که عمدتاً بعد از ایجاد محدودیت سال ۸۰ توسط افراد جدید خریداری شده است. همچنین ابهامات جدی در خصوص نحوه توده‌گذاری یکی از پلاک‌های ثبتی در طرح وجود دارد.

سالاری خطاب به رئیس شورای شهر گفت: درخواست داریم تا مراتب اعتراض اینجانبان را به وزیر راه و شهرسازی، اعضای شورای عالی شهرسازی و معماری ایران و نهاد ریاست جمهوری در خصوص‌ بی‌توجهی به حقوق عمومی و بافت ارزشمند محله جماران اعلام فرمائید و از جناب آقای دکتر حناچی شهردار تهران بخواهید تا دغدغه‌ها و نظرات اعضای شورای شهر و جامعه حرفه‌ای و مدنی در خصوص ضرورت حفاظت و صیانت از بافت قدیمی محله جماران را مورد توجه جدی قرارداده و از اجرای مصوبه ابلاغی فوق الذکر و هرگونه مصوبه و البته اقداماتی که موجب لطمه زدن به ارزش‌های معنوی، تاریخی و فرهنگی محله جماران شده و لغو محدودیت ارتفاعی این محله را برخلاف مفاد مصوبه مجلس شورای اسلامی موضوع بند «د» ماده ۱۶۶ برنامه سوم توسعه را بدنبال دارد، اجتناب کند.

سید ابراهیم امینی، نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران هم در واکنش به تذکر ۹ نفر از اعضای شورای شهر تهران نسبت به تخلف نهاد ریاست جمهوری و شورای عالی شهرسازی در خصوص طرح تفصیلی محله جماران گفت: این موضوعی نیست که لاینحل باشد و باید تعدادی از اعضای شورا در جلساتی با نهادهای تأثیر گذار نظیر وزارت راه و شهر سازی و وزارت میراث فرهنگی و صنایع گردشگری این موضوع را به‌صورت عقلانی حل کنند.

او افزود: این موضوع باید به نحوی حل شود که هم حق شهروندان حفظ شود و هم حق شهر و امیدواریم با همت دوستان این امر میسر شود.

کد خبر 461806

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.