دوام و ایمنی واکسن کرونا حداقل سه ماه است

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تاکید کرد: مطالعات بیانگر این واقعیت است که واکسن کرونا حداقل سه ماه یا یک فصل ماندگاری و اثربخشی دارد.

به گزارش ایمنا، به نقل از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، دکتر محمدرضا هاشمیان، اظهار کرد: واکسن‌هایی که مورد آزمایش انسانی قرار گرفته‌اند نیز حداقل تا ٦ ماه برگشت به بیماری گزارش نشده است.

وی اطلاع رسانی صحیح و تلاش برای افزایش سطح سواد سلامت جامعه را مورد تاکید قرار داد و یادآور شد: سطح اطلاعات و سواد جامعه نسبت به واکسیناسیون، نحوه تأثیرگذاری و اثرات مطلوب آن باید ارتقا یابد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با یادآوری این که لازم است منافع مردم، دولت‌ها و بخش‌های درمانی در مورد واکسن، شفاف و به درستی تبیین شود، خاطرنشان کرد: به طور معمول مردم دنیا در آرامش خاطر کامل واکسینه می‌شوند نه در دلهره و اضطراب.

هاشمیان با تاکید بر این که بسیاری از مردم نسبت به استفاده از واکسن نگران هستند، ادامه داد: باید با آموزش‌های مؤثر و اطلاع رسانی صحیح اطمینان خاطر بیشتری برای عموم مردم مبنی بر واکسینه شدن ایجاد شود.

وی واکسیناسیون به ویژه در برابر کرونا ضرورت دارد و باید هر چه زودتر شرایط برای این مهم تسهیل شود.

وی تصریح کرد امیدواریم سایه تلخ تحریم‌ها در مورد دارو، توزیع و ورود واکسن مؤثر کرونا تأثیر چندانی نداشته باشد و هر چه سریع‌تر مردم در برابر این ویروس واکسینه شوند.

فوق تخصص بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان دکتر مسیح دانشوری با بیان این که کرونا شرایط دشوار و پر درد و رنجی را در دنیا ایجاد کرد، اظهار امیدواری کرد که با ورود واکسن به کشور زمستان گرمی را تجربه و بهار دل انگیزی را آغاز کنیم.

هاشمیان در بخش دیگری با بیان این که هیچ مبتلای به کرونا چنانچه وارد فاز سخت بیماری شود، قطعاً و صرفاً با یک دارو درمان نمی‌شود، تاکید کرد: فرآیند درمان با مجموعه‌ای از مداخلات درمانی و بهداشتی انجام می‌شود و صرفاً یک دارو نمی‌تواند نجات دهنده باشد.

وی توضیح داد: بیشتر تجارب ناموفق درمانی مواردی هستند که یا بیماران خیلی دیر به مراکز درمانی مراجعه کرده‌اند و یا از بخش‌های بستری دیر به بخش‌های مراقبت ویژه ارجاع داده شده‌اند.

هاشمیان با تاکید بر این که درمان بیماران بدحال کرونایی در آی سی یوها مؤثرتر است تاکید کرد: بیماران نباید فقط با حال عمومی وخیم به آی سی یوها منتقل می‌شوند.

وی با یادآوری این که کووید ۱۹ با مجموعه‌ای از حملات ویروسی فرد را درگیر می‌کند، گفت: عارضه‌های خطرناک این بیماری همچنان درگیری ریه، کلیه، سیستم خونی و عوارض نورولوژی است.

این استاد دانشگاه رعایت فاصله اجتماعی و استفاده از ماسک را تا زمان دسترسی به دارو یا واکسن قطعی برای مهار کرونا را خواستار شد.

فوق تخصص بخش مراقبت‌های ویژه دانشگاه با اشاره به این که هیچ مبتلا به کرونایی چنانچه وارد فاز سخت بیماری شود، قطعاً و صرفاً با یک دارو درمان نمی‌شود، گفت: فرآیند درمان مجموعه‌ای از مداخلات درمانی و بهداشتی است و صرفاً یک دارو نمی‌تواند نجات دهنده باشد.

هاشمیان با تاکید بر این که هر دارو یا واکسنی علاوه بر فواید فراوانی که دارد ممکن است عوارضی هم در پی داشته باشد اظهار کرد: عارضه نادر بیماری‌های عصبی و عضلانی می‌تواند یکی از مضرات واکسن آنفلوانزا باشد.

وی با بیان این که عوارض واکسن آنفلوانزا بسیار نادر و محدود است، افزود: در مورد واکسن‌های جدید تقریباً هیچ گزارشی در کشور مبنی بر ایجاد عارضه جدی ارائه نشده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با تاکید بر این سال گذشته ویروس آنفلوانزا، مرگ و میر فراوانی به همراه داشت، از کاهش موارد ابتلاء امسال در سراسر دنیا خبر داد.

کد خبر 461778

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.