تاثیر سیاست‌های مختلف بر میزان استفاده از حمل و نقل همگانی

مدیر پژوهش، خلاقیت و فناوری‌های نوین شهرداری اصفهان گفت: پیش بینی تاثیر سیاست‌های مختلف بر میزان استفاده از حمل و نقل همگانی با مدل فازی (نمونه موردی شهر اصفهان) به عنوان پروژه پژوهشی حوزه بهره‌بردار معاونت حمل و نقل و ترافیک توسط "هومن منصوری" دانشجوی دانشگاه اصفهان مورد پژوهش قرار گرفت.

مرتضی نصوحی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: رشد بی‌رویه شهرها باعث ایجاد مشکلات عدیده‌ای در بسیاری از زمینه‌ها شده است زیرا اگر گسترش سریع شهرها با توسعه زیرساخت‌های حمل و نقلی همراه نباشد باعث ایجاد معضل ترافیک می‌شود.

وی با بیان اینکه ترافیک و به دنبال آن آلودگی‌های زیست محیطی، صورت زشتی به شهرهای پر جمعیت امروز دنیا داده است، افزود: سیاست افزایش عرضه به دلیل محدودیت‌های مالی و فضای شهری به سیاستی شکست خورده تبدیل شده و پس از مطالعات فراوان، سیاست مدیریت تقاضا پیشنهاد شد.

مدیر پژوهش، خلاقیت و فناوری‌های نوین شهرداری اصفهان تصریح کرد: با مطالعه تحقیقات گذشته و قابلیت‌های تکنولوژیکی موجود در کشور، ۱۰ سیاست دفعی و جذبی جهت بررسی در این پژوهش انتخاب شده و در قالب ۴۰۰ پرسش‌نامه طراحی شده و به روش رجحان بیان شده و میان کاربران حمل و نقل عمومی و شخصی در محدوده مرکزی شهر اصفهان توزیع شد.

وی خاطرنشان کرد: با استفاده از اطلاعات به دست آمده از پرسشنامه، میزان تأثیر هر یک از سیاست‌های دفعی و جذبی پژوهش مشخص و تأثیر نوع سیاست بر انتخاب وسیله مردم آشکار شد.

نصوحی گفت: در این مطالعه چهار سناریوی جذبی جهت حل معضل ترافیک محدوده مرکزی شهر اصفهان تعریف شد و جهت مدل‌سازی این سناریوها، از سیستم استنباط فازی استفاده شد که دلیل بکارگیری منطق فازی، قابلیت‌های فراوان آن در موارد مورد نیاز پژوهش بود؛ مواردی نظیر امکان تلفیق پارامترهای کیفی و کمی و سنجش آن در قالب مدرج سازی، فازی بودن کمیت‌ها، داده‌ها و مفاهیم پژوهش، امکان تحلیل غیرخطی و نامتقارن پدیده‌های اجتماعی و در نهایت مطالعات موفق انجام شده در زمینه کاربرد منطق فازی در حل مسائل برنامه‌ریزی حمل و نقل از جمله این قابلیت‌ها است.

وی ادامه داد: مدل‌های فازی ساخته شده با استفاده از اطلاعات به دست آمده از پرسشنامه‌ها کالیبره و قواعد آن توسط دانش خبره ایجاد شد.

مدیر پژوهش، خلاقیت و فناوری‌های نوین شهرداری اصفهان اظهار کرد: در برخی از مدل‌ها، سناریوهای جذبی با سیاست‌های دفعی مختلف حوزه تصمیم‌گیری مدیریت شهری ترکیب شد تا اثرات ناشی از اعمال همزمان دو نوع سیاست در قالب یک بسته سیاستی ارزیابی شود.

وی افزود: پس از بررسی خروجی‌های به دست آمده از مدل‌ها و موارد در نظر گرفته شده جهت مقایسه سناریوها، سناریو نخست یعنی ایجاد و توسعه سیستم حمل و نقل سریع و حجیم در محدوده مرکزی شهر به عنوان سیاستی بلند مدت، و سیاست‌های بهبود کمی و کیفی ناوگان فعلی حمل و نقل عمومی و ایجاد باند ویژه تردد حمل و نقل همگانی در مرکز شهر به عنوان سیاست‌هایی میان مدت و کوتاه مدت پیشنهاد شد.

کد خبر 461700

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.