روابط ایران و ترکیه با روی کار آمدن بایدن توسعه می یابد

سفیر پیشین ایران در بریتانیا گفت: ایران و ترکیه در خصوص کردهای شمال سوریه و عراق، روابط تجاری دو کشور و همینطور تغییر و تحولات منطقه مواضع تقریبا مشترکی دارند که با روی کار آمدن جو بایدن و کاهش احتمالی تحریم‌ها، روابط دو کشور به علت گشایش اقتصادی دستخوش تحولات زیادتری شده و توسعه می‌یابد.

جلال ساداتیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در مورد شعرخوانی اردوغان در مورد آذربایجان اظهار کرد: رئیس جمهور ترکیه تفکراتی جاه‌طلبانه دارد، اما از آنجایی که قدرت ایران را می‌شناسد و در دوران تحریم نیز با ما مراوده داشته، آنقدر خام نیست که حاکمیت و مرزهای تهران را زیر سوال ببرد. شعری که اردوغان بر زبان آورد، جغرافیایی به وسعت ماخاچ قلعه دارد که در زمان نخستین پادشاه قاجار نیز جزئی از خاک ایران بود.

وی افزود: سرزمین‌های زیادی به واسطه قراردادهای گلستان، ترکمانچای و آخال از ایران جدا شدند؛ سرزمین‌هایی که همواره با سیاست خیرخواهانه ایران روبه‌رو بوده‌اند و حتی در زمان جنگ فیمابین نیز ایران به عنوان اولین میانجی به کمک آنها رفت تا صلح را برقرار کند.

سفیر پیشین ایران در بریتانیا یادآور شد: در همین جنگ‌ها، بزرگترین امتیاز به ترکیه رسید و مسیر اتصال کشور خود به نخجوان و جمهوری آذربایجان را  ایجاد کرد و خود نیز مسئولیت حفاظت از آن را برعهده گرفت که می‌تواند نتایج مثبتی برای این کشور داشته باشد. پس از این اتفاق بود که اردوغان در جشن پیروزی جمهوری آذربایجان شرکت کرد و آن شعر را بدون آنکه معنایش را بداند بر زبان آورد.

ساداتیان ادامه داد: وزیر امور خارجه ترکیه نیز بر این اصل تاکید کرده است که به واقع معنای شعر را نمی‌دانست. به دنبال این اتفاق قاعدتاً حساسیت‌ها روی گفتار رئیس جمهور ترکیه بیشتر شده است و از این به بعد نیز در ادبیات خود دقت بیشتری خواهد کرد. در خصوص کردهای شمال سوریه و عراق، روابط تجاری دو کشور و همینطور تغییر و تحولات منطقه نظرات دو کشور در برخی مواضع به هم نزدیک است که با روی کار آمدن جو بایدن و کاهش احتمالی تحریم‌ها، روابط دو کشور به علت گشایش اقتصادی دستخوش تحولات زیادتری شده و توسعه می‌یابد.

وی خاطرنشان کرد: اردوغان در کشوری که برای آن سنگ تمام گذاشته بود، شعری را خواند که یادآور جدایی‌اش از ایران است و به گونه‌ای علیه امنیت ملی جمهوری آذربایجان بود. اردوغان باید با دقت بیشتری نسبت به همسایگان خود موضع‌گیری کرده و تصور نکند که فشار ترامپ یا مشکلات داخلی ایران می‌تواند بهانه باشد برای اینکه هر چیزی را بر زبان بیاورد.

کد خبر 461625

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.