چرا آقازاده محبوب است؟

سریال آقازاده به کارگردانی بهرنگ توفیقی و تهیه کنندگی و نویسندگی حامد عنقا، در سال ۹۸ جلوی دوربین رفت و از ۶ تیرماه ۹۹ در بستر شبکه نمایش خانگی پخش آن آغاز شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حامد عنقا پیش از این با سریال جذاب و پرماجرای قلب یخی در شبکه نمایش خانگی حضور داشت، سریالی که داستانی مهیج داشت و از حضور ستارگان محبوب سینما و تلویزیون بهره می‌برد. اما این مجموعه به دلیل برخی از مشکلات، نیمه کاره رها شده و هرگز به پایان نرسید. آقازاده دومین حضور عنقا در شبکه نمایش خانگی است، آن هم در کنار کارگردانی که حالا در کنار هم، یک زوج پرکار هنری را تشکیل داده‌اند، بهرنگ توفیقی.

توفیقی که تجربه همکاری با عنقا در کارگردانی سریال‌های انقلاب زیبا، برسردوراهی و پدر را در کارنامه خود دارد برای بار چهارم در آقازاده با عنقا همکاری دارد.

آقازاده روایتگر داستان آقازاده‌ای است به نام نیما بحری که تخلفات اقتصادی زیادی مرتکب شده و یک مأمور به نام حامد تهرانی که او هم یک آقازاده است، البته با خصوصیاتی کاملاً مخالف، تلاش می‌کند تا دست نیما را رو کند.

دلایل محبوبیت آقازاده

بدون شک آقازاده یکی از مهیج‌ترین سریال‌های در حال پخش از شبکه نمایش خانگی است، اما جذابیت‌های آن مانع از آن نشده است تا ایرادات و نواقص آن از چشم منتقدان و مخاطبان پنهان بماند. شخصیت‌های این سریال خاکستری نیستند و اتفاقات عادی نیست. در هر دو سوی داستان آقازاده، اغراق فراوان موج می‌زند. شخصیت‌های منفی، کاملاً سیاه و شیطانی هستند و شخصیت‌های مثبت، سراسر سفید و فرشته گون، گویی داستان، تقابل خیر و شر است.

دیالوگ‌های رد و بدل شده میان کاراکترهای داستان، بسیار شعاری و اغراق‌آمیز است و این را می‌توان ضعف بزرگ سریال آقازاده دانست. نظرات کاربران فضای مجازی درباره آقازاده، مهر تأییدی بر ایرادات این سریال است. اما چرا با وجود همه ایرادات، این سریال آنقدر پربیننده و محبوب است و بارها رکورد تماشا را در پلتفرم نماوا به نفع خود جا به جا کرده است؟ در ادامه به برخی از دلایل این محبوبیت اشاره می‌شود:

عنوان آقازاده

این روزها عنوان " آقازاده " را در اخبار به کرات می‌شنویم. نام این سریال هم متناسب با داستان آن و حواشی به وجود آمده اخیر در مورد آقازاده‌ها و فعالیت‌ها و حواشی آنها انتخاب شده است. این مجموعه حواشی و فسادهای اقتصادی و سیاسی سال‌های اخیر را به تصویر می‌کشد و در مورد افرادی است که با سوءاستفاده از موقعیت و مقام خود، دست به اقداماتی خلاف قانون می‌زند. اگرچه سریال آقازاده، تلاشی است برای ترمیم دیدگاه مردم نسبت آقازاده‌ها و نمایش شخصیت‌های جوان و پرتلاشی که علی رغم منصب پدر، در مسیر درست قدم برمی‌دارند و همانند مردم عادی زندگی می‌کنند، اما همین عنوان، کافی است تا مخاطب را برای تماشای زندگی آقازاده‌ها، چه به شکل مثبت و چه به شکل منفی آن ترغیب کند.

حضور ستاره‌ها

حضور بازیگران مطرح و با تجربه سینما و تلویزیون در آقازاده، این سریال را به درامی پرستاره تبدیل کرده است. بازیگرانی که علاوه بر ایفای نقش در راستای پیشبرد داستان، بر ارزش و اعتبار این مجموعه افزوده‌اند.

امیر آقایی در نقش نیما بحری، مهره اصلی آقازاده است. او پیش از این شبکه نمایش خانگی را با سریال موفق رقص روی شیشه تجربه کرده بود و حالا با آقازاده، دومین تجربه خود را در این مدیوم رقم زده است. آقایی بازی تأثیرگذار و قابل قبولی در این مجموعه از خود به نمایش گذاشته و یکی از مهره‌های کلیدی جذابیت آقازاده است.

روی دیگر سکه آقازادگی را سینا مهراد بازی کرده است. او پیش از این در مجموعه پدر، همکاری با توفیقی و عنقا را تجربه کرده بود و حالا در این سریال، نقشی مشابه را ایفا می‌کند. بازی مهراد در نقش حامد، چندان تأثیرگذار و قابل قبول نیست به ویژه زمانی که مقابل امیر آقایی قرار می‌گیرد و قرار است یک دوئل درام را به نمایش بگذارند.

دیگر ستارگان سریال آقازاده عبارتند از:

امین تارخ، لعیا زنگنه، مهدی سلطانی، امین حیایی، کامبیز دیرباز، جمشید هاشم پور، ثریا قاسمی و مهدی کوشکی. هر کدام از این بازیگران، به عنوان یک چهره سرشناس، وزنه ای برای جذب مخاطب سریال آقازاده هستند.

گفتنی است در کنار بازیگران شناخته شده این مجموعه، پردیس پورعابدینی، چهره جدید و جوان، یکی دیگر از نقش‌های اصلی آقازاده را بر عهده دارد که به عنوان اولین حضورش جلوی دوربین، موفق عمل کرده است.

حواشی ایجاد شده

حاشیه‌ها معمولاً جذاب هستند و گاهی پررنگ‌تر از متن. آقازاده از زمان ساخت تا زمان پخش با حواشی فراوانی دست و پنچه نرم کرده است. مهم‌ترین حاشیه این سریال در زمان فیلمبرداری، انتشار خبری بود مبنی بر شبیه سازی صحنه قتل میترا استاد توسط محمد علی نجفی. عنقا در پاسخ به این حاشیه عنوان کرد که این شباهت در موضوع سریال آقازاده و فیلمنامه آن با ماجرای قتل میترا استاد تصادفی بوده است و تصمیم قبلی در این زمینه گرفته نشده بود. در پی انتشار قسمتی از آقازاده که همسر جوان وزیر، متوجه وجود اسلحه‌ای در جیب شوهرش می‌شود صحت این اخبار بیشتر تأیید شد و وکیل نجفی با انتشار بیانیه‌ای به سازندگان این سریال هشدار داد که این مساله را پیگیری قضائی می‌کند.

اما مسئول روابط عمومی مؤسسه اوج (یکی از سرمایه گذاران آقازاده) در پاسخ به وکیل نجفی گفت:

آقای وکیل، تقصیر دیگران چیه که شما هر وقت تصویر سلاح و همسر دوم یک مسئول رو می‌بینید، یاد موکل خودتون می‌افتید!

حاشیه بعدی آقازاده بعد از انتشار مجموعه ششم آن اتفاق افتاد و صفحه رسمی این مجموعه در اینستاگرام، از سانسور بخشی از صحنه‌های قسمت ششم خبر داد و با انتشار عکس‌هایی از صحنه‌های سانسور شده، نسبت به این مساله اعتراض کرد. عنقا نیز در این باره گفت: تردید نکنید هر اتفاقی بیفتد، مثل ماجرای قسمت ۶ رسانه‌ای خواهد شد چون ما داریم درباره فسادستیزی صحبت می‌کنیم و خودمان را مقید کرده ایم هر چیزی در بطن سریال اتفاق می‌افتد با مردم به اشتراک بگذاریم و شفاف باشیم. هنوز معلوم نیست این سانسور واقعاً اتفاق افتاده است یا تنها یک بازی تبلیغاتی بود برای جذب مخاطب بیشتر.

اما پر سر و صدا ترین حاشیه آقازاده مربوط به سکانس عقد موقت حامد و راضیه بود. در یک سکانس ۳ دقیقه‌ای، شخصیت راضیه با دادن یک شکلات به عنوان مهریه به حامد و خواندن خطبه صیغه عقد موقت از زبان خودش، موجب واکنش‌های اغلب منفی شد. راضیه بر یک ساعته بودن صیغه تاکید می‌کند و حامد در اتاق را می‌بندد. همچنین پیش از بستن در، انداختن چادر نمایش داده می‌شد که این لحظه حذف و سانسور شد. این سکانس به شدت سرو صدا بر پا کرد و در فضای مجازی به کرات وایرال شد.

نبود رقیب قدر

یکی دیگر از دلایل مهم پر مخاطب بودن سریال آقازاده را باید خالی بودن میدان از رقبای قَدَر دانست. آقازاده زمانی منتشر شد که سریال پرمخاطب همگناه، به قسمت‌های پایانی نزدیک شده بود و انتقادها از مجموعه دل، به اوج خود رسیده بود. سریال قورباغه هم که قرار بود از ۲۴ آذرماه به شبکه نمایش خانگی بیاید فعلاً انتشار آن متوقف شده است تا آقازاده بدون رقیب در شبکه نمایش خانگی مانور دهد و تعداد پرشماری از مخاطبان را سهم خود نماید.

کد خبر 461582

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.