رشد ۷۵۵ درصدی سود خالص فولاد اکسین

نایب رئیس هیأت مدیره شرکت سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی کشوری (وصندوق) با تشریح عملکرد شرکت‌های فولادی وابسته به هلدینگ صبا انرژی گفت: سه شرکت فولاد اکسین، صبا فولاد خلیج فارس و لوله‌سازی اهواز عملکرد درخشانی در نیمه نخست سال جاری داشته‌اند.

به گزارش ایمنا به نقل از صندوق بازنشستگی کشوری، ابوتراب فاضل، نایب رئیس هیأت مدیره شرکت سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی کشوری (وصندوق) در یادداشتی، با تشریح عملکرد شرکت‌های فولادی وابسته به هلدینگ صبا انرژی تاکید کرد: سه شرکت فولاد اکسین، صبا فولاد خلیج فارس و لوله‌سازی اهواز عملکرد درخشانی در نیمه نخست سال جاری داشته‌اند.

در ادامه متن یادداشت نایب رئیس هیأت مدیره هلدینگ صبا انرژی را می‌خوانیم:

بلا شک جهان مدرن امروز را بدون فولاد نمی‌توان تصور نمود. در تمامی مظاهر فیزیکی رشد و توسعه اقتصادی اعم از اتومبیل‌ها، ماشین آلات، ساختمان‌ها، خطوط انتقال نفت و گاز، سلاح‌ها و تجهیزات نظامی نقش فولاد کاملاً پررنگ و محرز است. در ایران بخش نفت و گاز به همراه بخش ساختمان که در اکثر سال‌ها موتور رشد اقتصادی کشور بوده اند نیز وابستگی و در هم‌تنیدگی عمیقی با صنعت فولاد دارند.

با این وصف به جرأت می‌توان که صنعت فولاد یکی از مهمترین و تأثیرگذارترین صنایع در رشد و توسعه اقتصادی کشور بوده است. از این منظر توسعه صنعت فولاد همواره یکی از راهبردهای رشد اقتصادی کشور بوده و در این راستا تولید ۵۵ میلیون تن فولاد در افق ۱۴۰۴ هدف گذاری شده است. بنا بر آمارهای منتشر شده در ایران در سال ۲۰۱۹ حدود ۲۵.۶ میلیون تن فولاد خام تولید شده است.

این رقم ایران را به عنوان دهمین تولید کننده فولاد جهان (با سهم ۱ درصد) و اولین تولیدکننده فولاد خاورمیانه قرار داده است. این ارقام نشان می‌دهد که همچنان این صنعت در ایران نیازمند رشد و توسعه بیشتری نیز است و می‌بایستی تأمل جدی بر عملکرد شرکت‌های فولادی لحاظ شود.

عملکرد موفق شرکت‌های فولادی هلدینگ صبا انرژی فارغ از بحث ظرفیت تولید فولاد کشور و لزوم توسعه آن، عملکرد و بهره‌وری شرکت‌های فولادی نیز از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است. در این میان مفتخر هستیم که شرکت‌های فولادی وابسته به شرکت سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی (هلدینگ صبا انرژی) عملکرد خیره‌کننده‌ای را در سال ۱۳۹۹ از خود به نمایش گذاشته‌اند.

این هلدینگ در زنجیره تولید فولاد کشور دارای سه شرکت مهم و استراتژیک است که هر یک محصولات تقریباً منحصر به فردی را تولید می‌کنند. این شرکت‌ها شامل فولاد اکسین خوزستان؛ تولیدکننده ورق‌های فولادی عریض، شرکت صبا فولاد خلیج فارس؛ تولیدکننده بریکت گرم (HBI) و لوله‌سازی اهواز هستند.

رکوردشکنی تاریخی فولاد اکسین در مورد شرکت فولاد اکسین خوزستان باید اشاره کرد که این شرکت در تاریخ ۲ خرداد ۱۳۸۸ به بهره‌برداری رسید. از آن زمان تاکنون عملکرد شرکت دارای فراز و نشیب‌های فراوانی بوده که از حوصله این مقال خارج است. اما آنچه در مورد این شرکت مهم است ثبت رکورد تاریخی در تولید، فروش و سود خالص در ۶ ماهه نخست سال ۱۳۹۹ است.

در ۶ ماه نخست سال ۱۳۹۹ میزان تولید این شرکت به ۴۱۸ هزار تن بالغ شده که نه تنها نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش یافته است، بلکه ترکیب تولید محصولات نیز به نفع محصولات با حاشیه سود بالا تغییر یافته است. در طی این مدت درآمد فروش و سود عملیاتی شرکت به ترتیب با ۱۴۱ درصد و ۷۵۵ درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ارقام ۲۰.۳۷۲ و ۸.۰۶۱ میلیارد ریال بالغ شده است.

سود خالص این شرکت نیز با رشد حدود ۸۰۰ درصدی به ۵.۹۸۵ میلیارد ریال رسیده است. نتیجه این عملکرد افزایش چشمگیر حاشیه سود از ۸ درصد در ۶ ماهه سال ۱۳۹۸ به ۲۹ درصد در مدت مشابه سال ۱۳۹۹ است. عملکرد صبا فولاد خلیج فارس شرکت فولادی دیگر این هلدینگ، شرکت صبا فولاد خلیج فارس است که به عنوان تنها تولیدکننده بریکت گرم در کشور در سال ۱۳۹۷ به بهره‌برداری رسید.

بررسی عملکرد این شرکت نشان می‌دهد که تا ۳۱ شهریور ماه سال ۱۳۹۹ (با توجه به سال مالی شرکت این تاریخ نشان دهنده عملکرد ۹ ماهه شرکت است) مجموعاً ۴۱۵ هزار تن بریکت گرم در این مجموعه تولید شده که نسبت به سال گذشته رشد داشته است. در نتیجه افزایش تولید شرکت، سود عملیاتی و سود خالص به ترتیب ۸۸ درصد و ۹۶ درصد نسبت به مدت مورد بررسی در سال ۱۳۹۸ افزایش یافته است.

این بدان معنا است که شرکت صبا فولاد خلیج فارس توانسته است در این مدت حدود ۵.۴۷۱ میلیارد ریال سود خالص شناسایی کند. جهش تولید لوله‌سازی اهواز شرکت لوله سازی اهواز نیز درست مانند دیگر شرکت‌های فولادی هلدینگ صبا انرژی عملکرد درخور توجهی را از خود نشان داده است.

این شرکت ابتدا در تاریخ ۱۵ بهمن ۱۳۴۵ با نام کارخانجات لوله سازی اهواز در اداره ثبت شرکت‌ها و مالکیت صنعتی تهران به ثبت رسید و همواره یکی از بازوهای پرتوان تولید لوله و پوشش در پروژه‌های ملی و معظم به ویژه در حوزه‌های نفت و گاز و پتروشیمی بوده است.

در همین راستا این شرکت توانست عملکرد درخشانی را در پروژه گوره به جاسک ایفا کند و در نتیجه آن وضعیت مالی شرکت نیز نسبت به سنوات گذشته شرایط بسیار رضایتمندانه‌ای را نشان دهد. در طول ۶ ماهه نخست سال ۱۳۹۹ این شرکت توانسته است تا با ثبت ۱۲۸ رشد، میزان تولیدات خود را از ۵۴ هزار تن به ۱۲۲ هزار تن افزایش دهد.

درآمد فروش شرکت نیز با رشد ۸۲۶ درصدی از ۲.۱۷۷ میلیارد ریال در مدت مورد بررسی سال ۱۳۹۸ به ۲۰.۱۶۵ میلیارد ریال در سال ۱۳۹۹ بالغ گردد. در همین راستا سود عملیاتی و سود خالص شرکت نیز رشدهای شگفت انگیز ۷۴۴۱ درصد و ۱۳۳۹ درصدی را تجربه کرده است.

این ارقام بدان معنا هستند که سود خالص شرکت در این مدت سال ۱۳۹۹ تقریباً ۵.۰۹۷ میلیارد ریال است و این در حالی است که در این مدت در سال ۱۳۹۸ شرکت زیانی حدود ۴۱۱ میلیارد ریال شناسایی کرده بود. پیش‌گفته‌ها نشان می‌دهند که تقریباً با شروع سال ۱۳۹۹ عملکرد شرکت‌های فولادی هلدینگ صبا انرژی درخشان، بی‌سابقه و ستودنی بوده است.

تمرکز بر افزایش تولید، افزایش بهره‌وری عوامل تولید، تسلط نگاه استراتژیک به جای تصمیمات خلق‌الساعه و نامنظم و گاهاً متناقض، نظارت و ارزیابی مستمر شرکت‌ها از منظر فنی، مالی و اقتصادی مهمترین اقداماتی هستند که هلدینگ صبا انرژی به منظور بهبود وضعیت این شرکت‌ها به آنها متعهد شده است. خوشبختانه این اقدامات و رویکردها مؤثر واقع شدند که موید آن نیز ثبت رکوردهای بی سابقه در تولید، فروش و سودآوری این شرکت‌ها است.

کد خبر 461377

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.