بررسی بودجه کرونایی در کمیسیون بهداشت و درمان

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: در جلسه کمیسیون بهداشت تاکید شد که باید به شرکت‌های داخلی تولید کننده واکسن کرونا بودجه‌ای اختصاص یابد تا بیش از این تولید واکسن معطل نشود چرا که در اینجا بحث حفظ سلامت و جان مردم در میان است.

زهرا شیخی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در خصوص جلسه روز گذشته کمیسیون بهداشت و درمان مجلس اظهار کرد: این جلسه با حضور مسئولانی از وزارت بهداشت، سازمان برنامه و بودجه و رئیس سازمان غذا و دارو تشکیل شد.

وی افزود: آقای مسعودی، مشاور کمیسیون بهداشت درباره موضوع تولید واکسن گزارشی ارائه کرد. طبق بررسی‌ها از سازمان غذا و دارو مشخص شده که موضوع تولید واکسن داخلی در این سازمان از مردادماه شروع شده که در بروکراسی اداری معطل مانده و زمان از دست رفته است. احتمالاً در اینجا بحث تعارض منافع و تضاد منافع در میان بوده است که جای تأمل دارد.

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اعضای کمیسیون بهداشت بر این موضوع تاکید داشتند که اگر دقت عمل و تأمل برخی از نمایندگان در بحث واردات واکسن خارجی وجود نداشت شاید امروز به نتایج فعلی نمی‌رسیدیم. تا وقتی به تولید واکسن داخلی توجه نشود خیلی نمی‌توان به واردات واکسن امیدوار بود. پس باید موضوع تخصیص بودجه به تولیدکنندگان داخلی واکسن در اولویت باشد. اینجا بحث حفظ سلامت مردم در میان است. ما این موضوع را با حساسیت دنبال می‌کنیم چون راهبرد بهداشتی و درمانی کشورهای اروپایی و آمریکایی نیز تامل‌برانگیز است و در خیلی از مواقع بخصوص در موضوع کرونا با شکست مواجه است. این امر موید آن است که باید نگاه به داخل را تقویت کرد.

شیخی یادآور شد: باید با اتکا بر توان داخلی و راهبردهای بهداشتی و درمانی بومی از دانشمندان داخلی حمایت کرد. البته آنها گلایه‌های زیادی از اختصاص نیافتن بودجه مورد نیاز برای تولید داخلی واکسن کرونا داشتند لذا انتظار می‌رود از یک میلیارد یورو تخصیص یافته از صندوق توسعه ملی برای کرونا بودجه‌ای به فعالیت دانشمندان در این زمینه اختصاص داده شود. به طور کلی بودجه برای تولید دارو و واکسن در داخل کشور قابل قیاس با واردات آن نیست.

وی خاطرنشان کرد: باید به شرکت‌های تولید کننده واکسن کرونا بودجه مناسبی اختصاص یابد تا بیش از این تولید واکسن معطل نشود. ما هم حمایت می‌کنیم چون دیگر بحث حفظ سلامت و جان مردم در میان است.

کد خبر 461366

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.