اولین جلسه کمیسیون برجام پس از پیروزی بایدن

واکنش استان های آذری زبان به اظهارات اردوغان و نشست کمیسیون مشترک برجام از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز _یکشنبه ۲۳ آذرماه_ است.

مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه آرمان ملی در صفحه نخست امروز خود با تیتر «صدای اعتراض تبریز بلند شد» به بررسی واکنش استان‌های آذری زبان به اظهارات اردوغان پرداخت و نوشت: پنج‌شنبه ۲۰ آذرماه بود که رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور کشور ترکیه درست در رژه‌ای نظامی در شهر باکوی آذربایجان بیتی از آهنگ «آراز» را خواند که برای پان‌ترک‌ها سمبل جدایی ترک‌های آذربایجان از خاک مادری و برای جمهوری اسلامی ایران خبر از بلندپروازی‌های گستاخانه این دنباله‌روی گذشتگان متوهمش داشت.

اردوغان با مشاهده رژه نیروهای زمینی، هوایی و دریایی آذربایجان بخشی از وقت سخنرانی‌اش را به خواندن شعری به نام «آراز» اختصاص داد؛ شعری که معنایش به فارسی ارس است. آراز (ارس) نام رود شمالی ایران است که در بخش‌هایی مرز مشترک بین جمهوری آذربایجان و ایران است و طی آن گزافه‌گویی‌هایی را نسبت به آذربایجان ایران داشت که با واکنش مقامات، چهره‌های سیاسی و مردم کشورمان روبه‌رو شد. در این بین حتی سفیر ترکیه نیز به وزارت خارجه فراخوانده شد اما ترکیه‌ای‌ها به‌جای عذرخواهی، سفیر ایران را احضار و مراتب اعتراض خود را به واکنش ایران ابراز داشتند.

جمع کثیری از مردم تبریز در واکنش به شعرخوانی رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه، بعدازظهر دیروز، مقابل کنسولگری ترکیه در تبریز تجمع کردند. مردم تبریز در این تجمع شعارهای «غیرتلی تبریز، غیرتلی آذربایجان»، «ترک، فارس، آذری؛ امام حسین لشکری»، «آذربایجان جانباز، خامنه‌ای دن آیریلماز» و… را سر داده و بر حفظ تمامیت ارضی ایران اسلامی تاکید کردند. در پایان این تجمع، بیانیه‌ای در محکومیت اظهارات اخیر رئیس‌جمهور ترکیه قرائت شد.

در بخشی از این بیانیه آمده است: حیات مبارک جمهوری اسلامی مملو از شواهد تاریخی در حمایت از امت اسلامی است. جمهوری اسلامی ایران در مناقشه قره‌باغ (چه امروز و چه در دهه ۹۰ میلادی) نیز بر این سیاست خود تکیه کرد. رهبری معظم، دولت و ملت نظام مقدس جمهوری اسلامی همواره بر حفظ تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان و حق بازپس‌گیری مناطق اشغالی قره‌باغ تاکید کرده و با اعلام حمایت رسمی و ارسال کمک، برادری خود را به اثبات رسانده‌اند، اما فراموش نکرده‌ایم روزی که دولتمردان ترکیه در واکنش به کشتار مسلمانان در قره‌باغ گفتند این جنگ به ما ارتباطی ندارد آنها آذری‌اند و ما ترک! آنها شیعه هستند و ما سنی! آنها که چشم طمع به این سوی ارس دارند خوب است کمی تاریخ بخوانند، آذربایجان و به‌خصوص تبریز قهرمان همواره پیش‌رو دفاع از ایران اسلامی بوده است، تاریخ این دیار مملو از پرورش سردارانی همچون ستارخان، شهید آقا مهدی باکری، شهید باقری و… علیه متجاوزان روس، عثمانی، بعثی، داعشی و… بوده است، همین یک جمله ستارخان بیانگر روحیه مردم آذربایجان است: «خاک می‌خوریم و خاک نمی‌دهیم».

روزنامه ابتکار در صفحه نخست امروز خود با تیتر «اولین جلسه کمیسیون برجام پس از پیروزی بایدن» به بررسی نشست مجازی روز چهارشنبه کمیسیون مشترک برجام پرداخت و نوشت: نشست کمیسیون مشترک برجام در سطح معاونان و مدیران سیاسی وزارت خارجه‌های ایران و گروه ۱+۴ (آلمان، فرانسه، روسیه، چین و انگلیس) به ریاست «هلگا اشمید» دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا، روز چهارشنبه هفته جاری به صورت ویدئو کنفرانس برگزار خواهد شد.

سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزارت امور خارجه، ریاست هیئت کشورمان در نشست کمیسیون مشترک برجام را بر عهده خواهد داشت. این اولین جلسه کمیسیون برجام پس از پیروزی بایدن در انتخابات ریاست جمهوری آمریکاست. این جلسه از اهمیت زیادی برخوردار است. نشست قبلی کمیسیون مشترک برجام یازدهم شهریورماه در هتل کوبورگ وین اتریش برگزار شد و عراقچی با برخی از رؤسای هیئت‌های شرکت‌کننده در نشست، دیدارهای دوجانبه داشت.

همچنین نشست‌های کارشناسی اعضای برجام نیز روز دوشنبه برگزار شد. با پیروزی جو بایدن در انتخابات آمریکا تحرکات بین‌المللی بر سر توافق هسته‌ای ایران افزایش یافته است. تیم بایدن برای بازگشت به توافق چراغ سبز نشان داده‌اند و از طرف دیگر اروپا هم حرف‌های تازه‌ای می‌زند.

آلمان اخیراً از لزوم توافقی جدید حرف زده است. پیش‌تر نیز جو بایدن از بازگشت مشروط آمریکا به برجام حرف زده بود. ایران می‌گوید در قالب برجام بر سر هیچ چیز تازه‌ای مذاکره نمی‌کند. ایران تاکید می‌کند که آمریکا باید بدون قید و شرط به برجام بازگردد. در این بین قانون تازه مجلس درباره برنامه هسته‌ای ایران نگرانی‌هایی ایجاد کرده است. مخالفان معتقدند اجرای این قانون به برجام لطمه می‌زند.‌

روزنامه همدلی در صفحه نخست امروز خود با تیتر «علل دوری مردم از جناح‌های سیاسی» با محمود صادقی، نماینده سابق مجلس در مورد علت دوری مردم از تحزب گرایی به گفت‌وگو پرداخته است. بخشی از آن را در اینجا می‌خوانید: از سال ۹۶ تقریباً اغلب فعالان سیاسی بر این امر صحه گذاشتند که نگاه جامعه نسبت به دو جناح سیاسی به شدت تغییر کرده است و مؤلفه‌های اثرگذار مشارکت در انتخابات، یعنی امید به تغییر کم شده است.

اولین موج فشار اقتصادی و معیشتی بر جامعه در سال ۹۷، در پی خروج آمریکا از برجام وارد شد که افزایش ناگهانی قیمت ارز موجب آن شده بود. اما اعتراضات معیشتی مردم، قبل از لغو برجام از دی ماه سال ۹۶ آغاز شده بود و دو سال بعد مجدداً تکرار شده بود. خیلی از کارشناسان اقتصادی می‌گویند، اتفاقاً در سال ۹۶، پیش لرزه‌های اعتراضی جامعه در افزایش اعتصابات کارگری مشاهده شده بود، اما مسئولان برای گرفتن این «سیگنال» بی‌توجهی کردند.

حال در شرایطی که حسن روحانی دولت خود را با ۲۴ میلیون رأی آغاز کرد، یکی از اعتراضی‌ترین دوره‌ها را پشت سر گذاشت. با این‌حال هنوز برای خیلی از نهادها این سوال مطرح است که اصولاً برای امیدواری مردم به انتخابات باید چه کاری انجام دهند؟ محرک اجتماعی برای حضور انتخاباتی مردم پای صندوق رأی چیست؟ اما برخی سوالات ریشه‌ای‌تری دارند؛ این‌که چطور می‌توان نارضایتی اجتماعی را کم کرد؟

روزنامه شرق در صفحه نخست امروز خود با تیتر «ضرغامی می‌خواهد زیر کدام میز بزند!؟» به بررسی رویکرد انتخاباتی ضرغامی پرداخت و نوشت: گفته آمده تا زیر میز بزند! در جمع دانشجویان ارزشی در مراسم سالگرد ۱۶ آذر هم گفته بود خودش را برای انتخابات آماده می‌کند. زیر میز زدن به شیوه رئیس سابق صداوسیما البته قبلاً رونمایی شده است. ادعای او نوعی کپی‌کاری از رفتار سال‌های اخیر رئیس سابق دولت است که خود را نماینده مردم و در ساحت اپوزیسیون برخی نهادهای قدرت جا می‌زنند و از این طریق دنبال جذب رأی هستند؛ مدل دیگری از پوپولیسم.

احمدی‌نژاد با کلی‌گویی به برخی اشخاص و نهادها حمله می‌کرد؛ ضرغامی هم بدون اینکه دقیقاً مشخص کند مخاطبش چه کسی یا چیست، حرف‌های به‌ظاهر جذاب می‌زند و توییت می‌کند: «در نظام مدیریت کشور، «راز بقا» در سکوت و همراهی است. «راز رشد» در تئوریزه‌کردن منویات اصحاب قدرت و «راز حذف» در مشاوره صادقانه و کارشناسانه! دولت آینده باید زیر میز این بازی بزند»؛ گویی او نه اکنون و نه سال‌ها پیش، هیچ سمت و مسئولیتی نداشته و این توصیفات درباره خودش و دیگر هم‌قطارانش صدق نمی‌کند.

نکته‌ای که از چشم کاربران فضای مجازی دور نمانده است و دقیقاً از همین زاویه توییت عجیب او را دستمایه طنز قرار داده‌اند. همین هم باعث یک جدل توییتری بین او و حسام‌الدین آشنا شده است؛ تاجایی‌که آشنا در واکنش به همین توییت ضرغامی از او پرسیده است: «سلام‌علیکم؛ با این تقسیم‌بندی الان شما در مرحله بقا هستید یا رشد یا حذف؟».

ضرغامی بدون اینکه پاسخ آشنا را بدهد، جواب داده است: «سلام شما که رو به رشد هستید! من مهم نیستم ولی نخبگانی چون رحیم‌پور ازغدی مشمول این قاعده شدند».

حسام‌الدین آشنا باز سوال کرده است: «سؤال من جدی است! پاسخ کنایه‌آمیز کافی نیست! ظاهراً شما در آستانه اعلام نامزدی برای انتخابات ریاست‌جمهوری هستید، واقعاً خوب است روشن بفرمائید با این تقسیم‌بندی که فرمودید و با تصمیمی که احتمالاً دارید، خود را در چه مرحله‌ای می‌دانید و مایل به انتقال به کدام مرحله هستید». ضرغامی در پاسخ گفته است: «در مرحله آماده‌شدن برای زدن زیر میز هستم.»

کاربری در پاسخش نوشته است: «توییت‌هایتان شاید برای خودتان جدی باشد، اما برای ما طنز است؛ چون تا جایی که یادمان می‌آید کسانی که زیر میز زدند یا می‌خواستند بزنند، الان نه‌تنها پست و منصبی ندارند، بلکه....»

حالا کسی که منتقد حوادث سال ۸۸ بوده است، مجوز پخش اعتراف‌های فعالان سیاسی را از صداوسیما در آن سال داده و به قول خودش در مصاحبه با «شرق» هماهنگی و همکاری نزدیکی برای پخش این اعتراف‌ها با نهادهای مسئول داشته است، گفته که می‌خواهد زیر میز بزند! او به‌تازگی نیز در نشست ۱۶ آذر با دانشجویان، از مواضع گذشته خود دفاع کرده و گفته از نظر بنده عملکرد رسانه ملی در حوادث ۸۸ یکی از قله‌های خوب کارنامه صداوسیما در آن زمان است. کارنامه صداوسیما خیلی خوب است.

روزنامه کیهان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «لایحه بودجه ۱۴۰۰ اگر رد نشود تورم شدید چند ساله خواهیم داشت» به بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۰ پرداخت و نوشت: این روزها موضوع لایحه بودجه ۱۴۰۰ به بحثی داغ تبدیل شده است. ارائه لایحه بودجه ۱۴۰۰ و سهمی که دولت برای نفت در نظر گرفته باعث انتقاد نمایندگان، کارشناسان و برخی از مسئولان به این موضوع شده است. در این رابطه دولت تدبیر و امید، هم در بحث مقدار نفتی که ایران در سال آینده می‌تواند به فروش برساند و هم در موضوع پیش‌بینی قیمت نفت، اعداد و ارقامی را در بودجه قرار داده که موجب انتقاد نمایندگان مجلس و کارشناسان شده است.

برای آنکه بدانیم اشکال این کار (فروش نفت به قیمت و مقدار غیرقابل تحقق و یا دور از دسترس) چیست باید بدانیم بودجه چیست. بودجه برآوردی از درآمدها و لیستی از مخارج است. درآمدها یا پایدار هستند و یا ناپایدار. برای نمونه نفت، در شمار درآمدهای ناپایدار است؛ چرا که در لایحه بودجه قیمتی را برای نفت در نظر می‌گیرند و ممکن است این مبلغ ناگهان دستخوش افت شود. از سویی دیگر مالیات در شمار درآمدهای پایدار است.

در لایحه بودجه در سمتی درآمدها هستند و در سویی دیگر هزینه‌های جاری و عمرانی. درآمدها عمدتاً چیزهایی هستند که دولت امیدوار است محقق شوند. هر چقدر یک دولت لایحه بودجه را با توجه به شرایط جهانی و مسائل کشور نزدیک‌تر به واقعیت ببندد قطعاً تراز میان درآمدها و هزینه‌ها کمتر دستخوش التهاب می‌شود. باید بدانیم که لایحه بودجه‌ای که تراز میان درآمدها و هزینه‌هایش بیشتر ملتهب شود اثر مستقیم آن بر جامعه به‌صورت تورم نمود خواهد یافت چرا که دولت‌ها در چنین مواقعی از راه‌های دیگر برای جبران کسری بودجه اقدام می‌کنند که یکی از آن راه‌ها مدیریت بازار ارز است و یا استقراض از بانک مرکزی که این خود به رشد پایه پولی و نقدینگی و به تبع آن تورم منجر می‌شود.

کد خبر 461101

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.