ارتباط بین آلودگی اقیانوس‌ها و سلامت انسان چیست؟

نتایج بررسی‌های محققان نشان می‌دهد که فعالیت‌های انسانی به اکوسیستم اقیانوسی و سلامت انسان آسیب وارد می‌کند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، اقیانوس‌های موجود روی کره زمین به حفظ حیات در این سیاره کمک می‌کنند. آن‌ها نقش مهمی در وارد کردن اکسیژن به جو و جذب دی اکسید کربن دارند. بنابراین نقش موثری در تثبیت تاثیرات گرمایش جهانی دارد. متاسفانه اقیانوس‌ها تحت تاثیر فعالیت‌های انسانی قرار گرفته‌اند و هر چه بیشتر در خطر قرار بگیرند، سلامت انسان‌ها بیشتر در معرض خطر قرار می‌گیرد.

گروهی از محققان به منظور بررسی نقش مهم اقیانوس‌ها و تاثیر آن‌ها بر سلامت انسان، مطالعه جدیدی انجام دادند. هر چه دمای کره زمین افزایش پیدا کند، میزان ذوب شدن یخ‌های دریا نیز بیشتر می‌شود، این اتفاق باعث می‌شود جلبک‌ها و باکتری‌های مضر وارد آب‌های تمیز شده و آن‌ها را آلوده کنند. همچنین زمانی که سطح آب دریا بالا می‌آید و طوفان‌های ساحلی افزایش پیدا می‌کند، سلامت افرادی که در این مناطق زندگی می‌کنند در خطر می‌افتد.

افزایش سطح دی اکسید کربن جو، باعث اسیدی‌ شدن اقیانوس‌ها می‌شود. در این صورت زنجیره‌های غذایی اقیانوس‌ها از بین می‌رود. علاوه بر این اثرات تغییر اقلیم باعث بروز آلودگی و آسیب رساندن به سلامت موجودات زنده در اقیانوس‌ها می‌شود. به گفته محققان آلودگی اقیانوس‌ها، یکی از مشکلات بزرگ جهانی در حال رشد است و بر سلامت انسان‌ها مستقیماً تاثیر می‌گذارد. آلودگی پلاستیکی در اقیانوس‌ها، تنها بخشی از آلودگی را تشکیل می‌دهد.

نتایج مطالعات نشان می‌دهد اقیانوس‌ها توسط سمومی مانند جیوه، سم دفع آفات، مواد شیمیایی صنعتی، ضایعات نفتی، روان‌آب کشاورزی (Agricultural pollution) و مواد شیمیایی به کار رفته در پلاستیک‌ها، آلوده شده‌اند. مردم با مصرف غذاهای دریایی آلوده این مواد سمی را وارد بدن خود می‌کنند. پژوهشگران معتقد هستند آلودگی اقیانوس‌ها را می‌توان مانند دیگر انواع آلودگی‌ها، با استفاده از قوانین و مقررات، سیاست‌های خاص، فناوری و اقدامات اجرایی کنترل کرد. از بین بردن آلودگی اقیانوس‌ها باعث رونق صنعت گردشگری، رشد اقتصاد و بهبود سلامت انسان‌ها می‌شود.

نتایج این مطالعه در مجله Annals of Global Health منتشر شده است.

کد خبر 461088

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.