میزان آلاینده ازن در شهر مشهد پایین‌تر از استانداردهای جهانی

معاون خدمات شهری شهردار مشهد از پایین بودن حجم آلایندگی ازن در شهر مشهد نسبت به استانداردهای جهانی خبر داد.

مهدی یعقوبی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: گاز ازن که از ترکیب سه اتم اکسیژن تشکیل شده در لایه‌های بالایی جو مانع ورود اشعه ماورای بنفش به زمین می‌شود و از این رو حضور آن در جو بسیار ضروری است و به حفظ سلامتی و حیات بشر کمک می‌کند، اما همین گاز زمانی که در سطح زمین باشد به عنوان یک آلاینده سمی خطرات گسترده‌ای را برای سلامت مردم ایجاد می‌کند.

وی افزود: تحقیقات نشان می‌دهد که این آلاینده به طور مستقیم در هوا منتشر نمی‌شود، بلکه توسط واکنش‌های شیمیایی بین اکسیدهای نیتروژن و ترکیبات آلی فرار در معرض نور خورشید ایجاد می‌شود و همین موضوع سبب شده تا میزان آن در تابستان و طی ساعت‌های میانی روز بیشتر از سایر مواقع باشد.

معاون خدمات شهری شهردار مشهد ادامه داد: خودروهای دیزلی، موتورسیکلت‌های فرسوده و بخارات بنزین پیش سازهای ازن هستند و تمامی این منابع در معرض گرما و نور خورشید باعث تولید ازن در سطح زمین می‌شود و از سوی دیگر استفاده از سوخت گازوئیل در نیروگاه‌ها و پالایشگاه‌ها می‌تواند در افزایش غلظت ازن نقش مؤثری داشته باشد.

وی افزود: اندازه‌گیری‌ها و بررسی‌ها روی این آلاینده در شهر مشهد نشان می‌دهد، مقادیر این آلاینده در تابستان در ساعت ۱۸ به اوج خود می‌رسد.

یعقوبی گفت: در حال حاضر در شهر مشهد چهار ایستگاه سنجش میزان ازن جانمایی و باعث شده است تا مشهد یکی از پیشروترین کلانشهرهای ایران در زمینه سنجش میزان این آلاینده خطرناک باشد.

وی تصریح کرد: آمارها حاکی است که میانگین سالانه تولید آلاینده ازن در شهر مشهد ۲۵ قسمت در میلیارد(ppb) است و در سال جاری بالاترین عدد شاخص ثبت شده در روز ۱۵ تیرماه با عدد ۳۴ قسمت در میلیارد(ppb) ثبت شده است.

معاون خدمات شهری شهردار مشهد ادامه داد: استاندارد جهانی این آلاینده در این بازه زمانی هشت ساعته، ۷۵ قسمت در میلیارد(ppb) و در بازه زمانی یک ساعته ۱۲۵ قسمت در میلیارد(ppb) در نظر گرفته شده است.

کد خبر 460944

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.