پایه‌گذار مرکز آموزش نجوم ادیب اصفهان که بود؟

مرکز آموزش نجوم ادیب اصفهان در آستانه هفته پژوهش و به مناسبت نخستین سالگرد درگذشت پروفسور احمد کیاست‌پور، استاد نجوم و اختر فیزیک و مروج علم ستاره شناسی، یک برنامه‌ آنلاین برگزار کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مهدی اسحاقی، استاد مرکز آموزش نجوم ادیب اصفهان در برنامه آنلاین نکوداشت پروفسور احمد کیاست‌پور، با اشاره به نقش ایشان در ترویج علم و توسعه دانش نجوم در شهر اصفهان، اظهار کرد: اولین نمایشگاه نجوم و اخترشناسی اصفهان در سال ۱۳۷۴ به همت شهرداری اصفهان و با همکاری دکتر کیاست‌پور در باغ غدیر راه اندازی شد.

وی افزود: یکی از معضلات جدی که دانش آموزان در آن زمان و حال حاضر با آن مواجه هستند، این است که به دلیل نبود امکان ارتباط مستقیم و موثر دانش آموزان با دانشگاهیان، آن‌ها در یافتن پاسخ سوالات خود دچار سردرگمی می‌شوند.

استاد مرکز آموزش نجوم ادیب اصفهان خاطرنشان کرد: ایجاد مراکز و انجمن‌های علمی مانند مرکز آموزش نجوم ادیب اصفهان در اصفهان و دیگر شهرها موجب شد فضایی ایجاد شود تا دانشگاهیان در اوقات فراغت خود به این مراکز بیایند و دانش آموزان، دانشجویان و حتی عموم مردم که از سر علاقه به این مباحث می‌پرداختند راحت‌تر، آزادتر و بدون محدودیت با اهل علم و دانش ارتباط برقرار کنند.

اسحاقی عنوان کرد: این فضا از سال ۷۴ در اصفهان به وجود آمد و بعداً به تقلید از این مرکز و مراکز علمی دیگر که آن زمان در شهر اصفهان به تدریج شکل گرفت، در شهرهای دیگر نیز چنین فضاهایی ایجاد شد.

وی تصریح کرد: در آن زمان با همکاری دکتر کیاست‌پور و از دریچه نمایشگاه نجوم و اخترشناسی که در سال ۷۴ برپا شد اولین جرقه‌های شکل‌گیری مرکز ترویج علم در زمینه نجوم در اصفهان به وجود آمد.

استاد مرکز آموزش نجوم ادیب اصفهان گفت: تحصیلات دکتر کیاست‌پور از دهه ۳۰ شمسی و از دانشگاه تهران آغاز شد. وی پس از تحصیل در دانشگاه تهران به آمریکا رفت و دوره دکتری را در دانشگاه جرج تاون گذراند.

اسحاقی بیان کرد: وی پس از بازگشت به ایران، تمام تمرکز و فعالیت خود را روی آموزش مربیان و اساتید دانشگاه گذاشت، عده زیادی را تشویق و فرآیند حمایت مالی برای آنان فراهم کرد تا بتوانند در خارج از کشور به طور تخصصی در دوره دکترا آموزش ببینند و به کشور بازگردند.

وی ادامه داد: دکتر کیاست‌پور چندین دوره معاون پژوهشی و مدیر دانشکده فیزیک دانشگاه اصفهان بود و در کنار فعالیت‌های اجرایی به فرآیند آموزش و پژوهش بسیار توجه می‌کرد تا دانشجویان ممتاز و برجسته‌ای پرورش یابند.

استاد مرکز آموزش نجوم ادیب اصفهان تصریح کرد: وی در حوزه نجوم، اپتیک و کیهان شناسی مقالات علمی و پژوهشی داخلی و خارجی متعدد و بیشتر از ۴۲ سال سابقه فعالیت آموزشی دارد. او پس از بازنشستگی نیز در دانشگاه اصفهان حضور داشت و بسیار به ارتقای سطح علمی دانشجویان علاقه‌مند بود.

اسحاقی با بیان اینکه پایه‌گذاری مرکز آموزش نجوم ادیب اصفهان، یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های ترویجی پروفسور کیاست‌پور در شهر اصفهان و در سطح کشور بود، تاکید کرد: دکتر کیاست‌پور، رئیس شورای علمی و عضو هیئت امنای مرکز آموزش نجوم ادیب بود و در سال ۷۴ با همکاری وی این مرکز تأسیس شد. در طول تمامی این سال‌ها نیز همکاری او با مرکز به صورت جدی و پیوسته حفظ شد.

وی گفت: پروفسور کیاست‌پور در آخرین روزهای عمر خود نیز در جلسات حضور داشت، بدون توجه به ضعف جسمانی و با علاقه‌مندی و خوش‌رویی باعث ایجاد انگیزه در دانش آموزان، دانشجویان و مسئولان اجرایی می‌شد.

کد خبر 460921

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.