آسیب‌های رابطه پنهانی پیش از ازدواج

رئیس کمیسیون اجتماعی و محیط زیست شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: چنانچه رابطه پنهانی منجر به ازدواج نشود و فرد ازدواج جدیدی انجام دهد، درگیر خیانت فکری می‌شود و چنانچه ازدواج نکند، یک خلأ عاطفی برای وی ایجاد خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، کوروش محمدی شامگاه جمعه ۲۱ آذرماه در یک گفت‌وگوی برخط با موضوع روابط پیش از ازدواج و فرآیند انتخاب، اظهار کرد: ساختارهای اجتماع، توقع و انتظارات تغییر و وسایل ارتباطی توسعه پیدا کرده است و به نوعی دگرگونی اجتماعی را تجربه کردیم که روی همه روابط از جمله روابط پیش از ازدواج تأثیر گذاشته است و جامعه ما امروز نسبت به وجود این روابط بلاتکلیف است.

وی افزود: ما نه آنقدر جامعه بسته‌ای هستیم که برای یک رابطه پیش از ازدواج مجازات اشدی تعریف کنیم و نه جامعه‌ای رها شده‌ای مثل جوامع غربی هستیم که با این روابط، عادی و پیش پا افتاده برخورد کنیم بنابراین موجب شده که برخی روابط خارج از اصول و چهارچوب شکل بگیرند.

رئیس انجمن آسیب‌های اجتماعی کشور با بیان اینکه رابطه قبل از ازدواج اجناب ناپذیر است، خاطرنشان کرد: ما نسخه‌ای برای حذف روابط پیش از ازدواج نداریم و اگر هم چنین نسخه‌ای باشد مؤثر نیست بلکه به منظور شناخت و با نیت و قصد ازدواج، ارتباطات برای شناخت بیشتر یا تصمیم گیری به منظور انتخاب برای افراد لازم است.

محمدی اضافه کرد: پسر و دختری که قصد ازدواج دارند اما شناخت آنها نسبت به یکدیگر سطحی است، توصیه می‌کنیم به منظور شناخت بیشتر، دو تا سه ماه و با نظارت خانواده ارتباط داشته باشند. منظور از نظارت خانواده این است که این ارتباط پنهانی نباشد.

وی تصریح کرد: بلاتکلیفی که در جامعه وجود دارد باعث شده است که رفتارهای هیجانی در جوانان رشد کند و این روابط پیش از ازدواج را به شدت به سمت روابط پنهانی سوق داده است که برخی آسیب‌ها در این گونه روابط اتفاق می‌افتد و وابستگی‌های عاطفی از جمله این آسیب‌ها است.

وابستگی عاطفی مانع از شناخت می‌شود

رئیس کمیسیون اجتماعی شورای شهر اصفهان تاکید کرد: در روابطی که وابستگی‌های عاطفی وجود دارد، امکان شناخت وجود ندارد زیرا منطق از چنین رابطه‌ای خارج می‌شود و روابط شکل هیجانی و احساسی پیدا می‌کند. البته مهارت رابطه مؤثر که جامعه ما دیرهنگام بر روی آموزش آن تاکید داشته است کمک می‌کند تا فرد رابطه مؤثر داشته باشد، از رابطه آسیب نبیند و وابستگی اتفاق نیفتد.

محمدی گفت: رابطه هیجانی یا به ازدواج ختم نمی‌شود یا اگر به ازدواج ختم شود آسیب‌هایی را به دنبال دارد زیرا روابط پنهانی از لحاظ ماهیت در جامعه ما باورپذیری خیانت را تداعی می‌کند. زمانی که دختری یا پسری رابطه پنهانی به دور از هنجارهایی که خانواده به آن‌ها اجازه داده است برقرار می‌کنند به نوعی به خانواده خود خیانت کرده‌اند.

وی اظهار کرد: این باور ناخواسته درباره ارتباط پنهانی، ناخودآگاه هردو طرف شکل می‌گیرد و این افراد در آینده نیز درگیر اثرات این باور هستند و تبدیل به بی‌اعتمادی و تردیدهای متفاوتی در رابطه می‌شود.

رئیس کمیسیون اجتماعی و محیط زیست شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه داد: اصولاً در روابط بین دختر و پسر به خصوص برای ازدواج هیچ مهارتی از طرف خانواده به فرزندان منتقل نشده است و جوانان نیز بی تقصیر هستند. جامعه ما در مدیریت ارتباطات ماهر نیست و این به ترویج شکل نامناسب ارتباطات کمک می‌کند.

محمدی با تاکید بر اینکه کنترل فرزندان توسط والدین، جامعه یا متولیان تعلیم و تربیت هیچ گاه جواب نداده است، گفت: نیاز است دانایی و بینش افراد جامعه را افزایش دهیم و مهارت‌ها را تقویت کنیم، بسیاری از جوانان درگیر واژه‌هایی مثل عشق و عاشقی و دوست داشتن هستند که در بین قشر نوجوان و جوان معمول است و مطرح شده و فرآیند عشق را تبدیل به حس مالکیت میان افراد می‌کند زیرا اصلاً عشقی در کار نبوده است بلکه رابطه بوده و این رابطه خیلی سریع تبدیل به تنفر و آسیب می‌شود، انتقام گیری را فعال و حس تضعیف و تحقیر را در طرفین ایجاد می‌کند.

رئیس کمیسیون اجتماعی و محیط زیست شورای اسلامی شهر اصفهان افزود: این اتفاقات در اثر نادانی و پایین بودن بینش ایجاد می‌شود، رابطه را مدیریت نمی‌کنیم و خیلی راحت به یک رابطه ورود پیدا می‌کنیم و آسیب آن را در دراز مدت متحمل می‌شویم و مجموعه ناکامی‌ها را برای افراد به دنبال دارد.

وی با بیان اینکه جوانان خیلی راحت با دو واژه مثل عشق و دوست داشتن همه حس خود را به طرف مقابل عرضه می‌کنند، گفت: سازمان‌های متولی از جمله سازمان ورزش و جوانان وظیفه دارند که برای نسل نوجوانی که از مهارت ارتباطی کم‌بهره است و ارتباطات را صرفاً در رویدادهای لحظه‌ای می‌بیند، مهارت ارتباط را تعریف کنند؛ باید جامعه را ماهر کنیم تا کمترین آسیب به نوجوان یا جوان ما در ارتباط پیش از ازدواج وارد شود.

عشق نباید به تنفر تبدیل شود

محمدی تاکید کرد: قرار نیست عشق به تنفر منجر شود بلکه چنانچه عشق بخواهد به آخر خود برسد به نوعی به بی تفاوتی و بی‌خیالی نسبت به فرد می‌رسد و تنفر و انتقام‌جویی در پی ندارد.

وی ادامه داد: امروز عشق به درستی تعریف نشده و تبدیل به یک واژه کف خیابان شده است و موجب شده در فرآیند شناخت که باید در رابطه بین دختر و پسر در دوران پیش از ازدواج دنبال شود ناموفق باشد.

رئیس انجمن آسیب‌های اجتماعی کشور گفت: خانواده‌ای که دارای مهارت بوده و به اصول ارتباطی مسلط است، می‌تواند جهان بینی و بینشی برای آنکه چگونه ارتباط برقرار کند به فرزند خود هدیه کند و آن خانواده فرزند خود را از جنس مخالف نمی‌ترساند.

محمدی ادامه داد: مداخلات خانواده نباید به شکل ارتباطات دیکتاتور مآبانه باشد و والدین خود را مالک فرزند بدانند و رابطه فرزند والدینی را یک رابطه مالکیتی فرض کنند؛ آن‌ها نباید به خود اجازه دهند برای فرزند خود هر تصمیمی را بگیرند.

وی تصریح کرد: این خانواده‌ها در مدیریت ارتباطات فرزند خود برای انتخاب کمکی نمی‌کنند و گاهی اوقات فرزندان برای رهایی از فشارها و استرس‌هایی که خانواده برای فرزند خود ایجاد می‌کند، سریع و احساسی وارد روابطی می‌شوند و این رابطه می‌تواند فرزند را از چاله نجات دهد در حالی که به چاه می‌اندازد.

رئیس کمیسیون اجتماعی و محیط زیست شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه خانواده‌ها نباید از واقعیات فرار کنند، تاکید کرد: آن‌ها باید اصول فرزندپروری، روابط مؤثر، ارتباط بین اعضای خانواده و والدین با فرزند را یاد بگیرند و نوع ارتباط فرزند با افراد خارج از خانواده را به خوبی به فرزند خود منتقل کنند اما امروز تنها در قالب تئوری ترس با فرزندان ارتباط برقرار می‌کنیم.

فرزندان را از جنس مخالف نترسانید

وی ادامه داد: خانواده ترجیح می‌دهد فرزند خود را از جنس مخالف بترساند و شرایط دوران طلایی انتخاب و مهارت آموزی را از او بگیرد؛ در چنین شرایطی وقتی جوان با جنس مخالف ارتباط برقرار کرده و دنیایی از احساس و ارتباطات مثبت و وعده‌های آنچنانی را از او کسب می‌کند تا بدین وسیله احساس و خلأیی که در دوران طلایی وجود داشته است را تجربه و جبران کند.

رئیس کمیسیون اجتماعی و محیط زیست شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به زمان لازم برای شناخت فرد مورد نظر برای ازدواج گفت: اگر رابطه یک مبنای مشخص و زوایای روشن داشته و پنهانی نباشد، قطعاً بین سه تا چهار ماه با نظارت خانواده‌ها و به منظور شناخت اتفاق بیفتد به شرطی که فرد درگیر احساسات و عواطفی نشود که منجر به وابستگی شده و نتواند تصمیم‌گیری کند.

محمدی افزود: فردی که وابسته می‌شود دچار عادت‌های ارتباطی می‌شود و ترک این عادت‌های ارتباطی سخت است. به طور مثال دختر و پسری در مدت زمان مشخص با رعایت مسائل شرعی و هنجارهای اجتماعی به منظور شناخت با هم رابطه دارند اما چنانچه این رابطه طولانی شود، هنجارها در چهارچوب یک رابطه پنهانی و دور از چشم خانواده‌ها رنگ باخته است و به رابطه پنهانی پیش از ازدواج منجر می‌شود.

وی ادامه داد: وقتی بسیاری از جذابیت‌ها در روابط پنهانی خرج شده است در دوران زناشویی دلسردی و به نوعی بی جذابیتی در این نوع ارتباطات اتفاق می‌افتد و طراوت تجارب جدید از بین می‌رود.

رئیس کمیسیون اجتماعی و محیط زیست شورای اسلامی شهر اصفهان تاکید کرد: فردی که در رابطه پنهانی پیش از ازدواج بوده است در رابطه پس از ازدواج نیز آدم متزلزلی خواهد بود و احتمال تزلزل و ایجاد انحراف در رابطه وجود دارد و تعهدی که باید بعد از ازدواج اتفاق بیفتد برای انسانی که روزی پنهانی رابطه را تنظیم کرده است وجود ندارد.

محمدی خاطرنشان کرد: چنانچه رابطه پنهانی منجر به ازدواج نشود و فرد ازدواج جدیدی انجام دهد، ذهنیت این فرد درگیر برخی اتفاقات گذشته و ناکامی‌ها خواهد بود و به نوعی درگیر خیانت فکری می‌شود و چنانچه ازدواج نکند یک خلأ عاطفی برای وی ایجاد می‌شود که نتیجه آن ناکامی‌ها است.

وی افزود: فردی که رابطه اصولی دارد چنانچه منجر به ازدواج شود، می‌تواند عشق را بازتولید و موجب ایجاد یک رابطه قوی و خانواده‌ای مستحکم شود و چنانچه منجر به ازدواج نشود تجربه‌ای به دانش و بینش او اضافه شده است و روش و بصیرت وی نسبت به عشق و عاشقی و محبت و عاطفه بازتر شده است.

کد خبر 460915

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.