صدرالحسینی: اردوغان توهمات خود را کنترل کند

یک کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: دفاع مقدس ثابت کرد که همه باید بدانند تمامیت ارضی ما خط قرمز هر ایرانی در هر کجای این زمین خاکی است؛ بنابراین تحریک کنندگان و شخص آقای اردوغان توهمات خویش را کنترل کند و به سرزمین ایران اسلامی چشم نداشته باشند.

سید رضا صدرالحسینی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در مورد اظهارات اخیر رئیس جمهور ترکیه پیرامون آذربایجان اظهار کرد: اردوغان با این کار نقشه بعدی امپراطوری عثمانی را به صورت غیررسمی اعلام کرد. مدتی است که آقای اردوغان توهماتی که در مغزش می‌گذرد را بر زبان می‌آورد و بر این اساس اقداماتی را انجام می‌دهد.

وی افزود: اردوغان  اخیرا، علی رغم مخالفت احزاب مختلف ترکیه، موضوع ترکیه بزرگ را مطرح کرد و در اظهارات اخیرش متوجه این موضوع نبود که قبل از سال ۱۹۱۸ این منطقه به نام آذربایجان نامیده نمی‌شده است و بعد از اینکه بخشی از ایران توسط روس‌ها در قالب عهدنامه ننگین گلستان از کشور جدا شد، به اسم آذربایجان نام گذاری شد.

این کارشناس مسائل خاورمیانه ادامه داد: بهتر است اردوغان یادش باشد که ذوق شاعری و طبع شعری ایرانیان بسیار قوی‌تر از وی است و نباید همه تفکرات خود را بر پایه توهمات برقرار کند. دیر یا زود ذات و هویت اردوغان در برابر بسیاری از مشکلات و مسائل عیارسنجی خواهد شد. مسئله مهم واکنش سریع، قاطع و صریح مقامات سیاسی ایران در این مورد خواهد بود.

صدرالحسینی یادآور شد: دفاع مقدس ثابت کرد که همه باید بدانند تمامیت ارضی ما خط قرمز هر ایرانی در هر کجای این زمین خاکی است؛ بنابراین تحریک کنندگان و شخص آقای اردوغان توهمات خویش را کنترل کنند و به سرزمین ایران اسلامی چشم نداشته باشند.

وی در مورد واکنش‌های دولت ایران در مقابل این اقدام خاطرنشان کرد: بهتر است سفیر ترکیه و آذربایجان در ایران احضار شوند و ضمن یادآوری سابقه کمک‌های تهران به حیدر علی‌اف و مردم آذربایجان در سه دهه گذشته، تذکر جدی به نمایندگان این دو کشور داده شود؛ همچنین باید به فعالیت سرگروه‌های پان‌ترکیسم و حرکت‌های آنها در کشور توجه ویژه‌ای شود.

این کارشناس مسائل خاورمیانه یادآور شد: باید سوابق تاریخی منطقه در رسانه‌های عمده بخصوص رسانه ملی و استان‌های آذری زبان بازخوانی شده و اجلاس‌های علمی با حضور صاحبنظران جغرافیا در خصوص تشکیل حکومت آذربایجان برگزار شود. بهتر است تدابیر نظامی در مرزهای غرب و شمال غرب کشور پیش بینی شود.

کد خبر 460889

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.